Големина на текста:
Коментирайте пътят на светлината
в одата „Паисий”
Водата „Паисий” Иван Базов ни предава значението на
историчта на българския народ. Именно в тази от 12 части от
„Епопея на забравените” авторът пресъздава подвига на
Паисий- запалването на пламъка, който ще освети българите
със светлината си и ще го подтикне отново да се чувства като
народ, народ с история, пълна с победи.
Одата започва с думи от „История славянобългарска”
„О, неразумни и юроде! Поради что се срамиш....знай
свои род и език...”. Чрез тези думи е разкрита връзката между
поведението на българите по времето на Паисий и
съвременниците на Вазов.Духовният мрак, в който са
изпаднали преди и след Освобождението е един и същ.
Въпреки , че вече българите не са под робството на турците,
те са изпаднали в друг вид робство – по-лошо – духовно
робство.
В одата се възвеличава образа на Паисий, неговото
дело,това че той е забравил дори да служи на Бога,забравил е
литургиите, молитвите, за да служи на народа. Полумракът, в
който е героят олицетворява тогаващното общество и
духовното робство, в което е изпаднало, а „лампа жумеща”
представлчва Паисий и неговото дело. Чрез този труд на
героя може да бъде просветен народа, а светлината всъщност
символизира проглеждането на народа.
Целта на Паисий е да промени мирогледа на българите,
да промени техния манталитет, да ги обедини и те да се
почувстват заедно, като народ. Просветителчт се е отдал
изцчло на тази своя идея, това се е превърнало в най –
важното нещо в живота му, затова и изпитва толкова голчмо
удовлетворение, когато го завършва. Паисий е духовно
свободен, точно затова вижда толкова далече в бъдещето,
затова и авторът го нарича „пророк”. Контрастът „хаоса
тъмний” – „звездния свят” символизира пробуждането на
народа, проглеждането на всеки един българин, който от роб
се превръща в свободен човек.
Чрез думите на просветителя:
„От днеска нататък българския род
история има и става народ!”
е разкрито истинското значение на историята според Паисий
тя подхранва гордостта на българите.
В края на произведението Вазов дава оценка на Паисий
и неговото дело. Думите „хвърляше тайно през мрака тогаз/
най-първата искра в народната свяст.” са олицетворение на
извършеното от автора на „История славянобългарска”.
Паисий, осъзнал своя дълг към народа, го дарява с история и
превръща своя труд в искрата, която е нужна на българите,
за да се почувстват горди и да осъзнаят, че за да получат
физическа свобода, първо трябва да бъдат духовно свободни.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
02 дек 2019 в 18:02 студентка на 36 години от Смолян - Филиал към ВСУ "Черноризец Храбър", специалност - Публична администрация
10 дек 2017 в 13:54 родител на 48 години
25 апр 2016 в 21:26 в момента не учи на 47 години от София
10 ное 2015 в 10:53 студентка на 27 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Филологически факултет, специалност - Славянска филология, випуск 2015
07 дек 2014 в 13:26 ученичка на 22 години от Белоградчик - СОУ "Христо Ботев", випуск 2016
02 дек 2014 в 16:02 ученик на 23 години от Видин - ГПЧЕ "Йордан Радичков", випуск 2015
02 май 2014 в 15:38 ученик на 24 години от Вълчи дол
29 дек 2013 в 12:42 ученик на 24 години от Карлово - СОУ "Христо Проданов", випуск 2014
 
Подобни материали
 

Христо Ботев-Биографични бележки

31 мар 2006
·
2,215
·
3
·
194
·
329
·
22

Христо Ботев е роден на 25 декември 1847 г. (нов стил - 6 януари 1848 г.) в гр. Калофер в семейството на даскал Ботьо Петков и Иванка Ботева.
 

Живот и смърт в стихотворението "На прощаване" от Христо Ботев

08 фев 2007
·
463
·
3
·
841
·
251

В своята творба поетът-революционер Христо Ботев отразява чувствата и душевните терзания на бунтовника, поел по страшния, но славен път на борбата.
 

Светът на родното и чуждото в поемата "На прощаване" от Христо Ботев

08 фев 2007
·
532
·
3
·
664
·
167
·
1

В поемата „На прощаване” Христо Ботев изповядва най-съкровените чувства на бунтовника-революционер от времето на националноосвободителните борби.
 

Паисий Хилендарски - ,,История Славянобългарская’’ - Защо езикът и родът са важни за всеки човек?

21 яну 2008
·
525
·
2
·
291
·
261
·
1

Анализът е печелил награда в литературен конкурс, проведен в град Петрич.
 

Христо Ботев- "На прощаване"

04 дек 2006
·
4,892
·
2
·
232
·
990
·
26
·

С този свой стих Ботев обобщава посланието си, което е изповед пред майката и завет към идното околение. Лирическият герой тръгва по пътя на борбата, защото знае, че това е борба за свобода, така жадувана и желана.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Възрожденска литература
Тест по литература - Иван Вазов
тематичен тест по Възрожденска литература за Ученици от 7 клас
Тест по литература върху творчеството на Иван Вазов и по-специално „Немили-недраги“.
(Лесен)
20
256
1
16.09.2011
» виж всички онлайн тестове по възрожденска литература

Коментирайте пътя на светлината в одата "Паисий"

Материал № 99271, от 26 фев 2008
Свален: 837 пъти
Прегледан: 188 пъти
Качен от:
Предмет: Възрожденска литература, Литература
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 2
Брой думи: 216
Брой символи: 1,711

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Коментирайте пътя на светлината в одата "Паисий""?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения