Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
Русенски УниверситетАнгел Кънчев
Факултет Природни науки и образование
КУРСОВА РАБОТА
по Литературознание
на тема:
„Анализ и интерпретация на приказката
„Молитвата на крушката” на Димитър Ив.
Шишманов”
Изготвил: Проверил: Руси Русинов
Русе, 2012
Авторът на „Молитватана крушката” е Димитър Ив.
Шишманов. Той е роден през 1889 в София. Той е син на проф.
Иван Шишманов и неговата съпруга украинката Лидия. След
като завършва гимназия, отива да учи право в Жанева и точно в
този период са и първите му произведениям които го превръщат
в един от най-популярните български писатели. До края на
живота си той създава няколко драми, повести и разкази,
емблематични за междувоенния период в историята на
българското изкуство: Депутатът Стоянов, 1919. (повест);
Хайлайф, 1919. (повест); Разкази, 1919; Бунтовник, 1920.
(роман); Странни хора, 1914. (разкази); Кошмар, 1929. (драма);
Блянове край Акропола, 1938. (разкази-есета); Зограф Павел,
1938. (разкази); Панаирът в Стародол, 1938. (комедия);
Пламъчета над делника, 1942. (разкази); Писма до мен самия
(дневници). През 1943 г. е назначен за министър на външните
работи и изповеданията в правителството на Добри Божилов, но
остава такъв по-малко от година. След Деветосептемврийския
преврат през 1944 е осъден на смърт от Народния съд и е
екзекутиран на 1 февруари 1945. Смъртната присъда е отменена
през 1996 с Решение №172 на Върховния съд. Димитър
Шишманов не оставя потомство.
В началото на приказката всичко започва като една
обикновена история, в която като че ли можем да гадаем какво
би се случило: „Край реката в едно село расло крушово дърво.” И
продъжава с това, че такива крушки нямало никъде по света.
Вече с второто изречение, авторът хваща читателя и той има
интерес към събитията след това, защото всеки човек би искал да
разбере какво е нещото, което го няма никъде по света. Всеки
човек е жаден за новото, уникалното, различното.
Много хора разбрали за съществуването на това дърво и
започнали да идват, за да си купуват от сладките круши. Но
селяните не им позволявали да си взимат повече от една или две
и за да са сигурни в това поставили пазач на дървото. Ако
сравним селото с човека, а крушите, с най – скъпото нещо, което
притежава, можем да си направим извода, че доста честно сме
склонни да си наемаме пазач на нашите най – скъпи притежания.
2
Може би ще кажете – в това няма нищо лошо, все пак това са
нашите неща? – бих казала – Грешите! За крушовото дърво не се
казва, че е на някого от селото, а просто, че е расло до реката.
Ако гледаме от тази гледна точка бихте били напълно прави, но
аз вярвам, че Бог ни е създал и всичко, което притежаваме е
благодарение на неговата милост и дар към нас. Затова когато
сме щедри и даваме, а не егоисти и „пинтии” ще можем да
заприличаме на „едрата крушка”, от която „мед капе”, както
казвали децата в селото. И не били едниствени децата! Всеки,
който минавал оттам не можел да не спомене за хубостта и
сладостта й. Старците казвали: „Такава круша не сме
запомняли!”, мъжете я описвали като „кехлибар”, селянките пък
се хвалели, че „такава круша само в наше село има!”. Дори и
пчелите смучели сок само от нея и свинете се надявали да падне,
за да могат да я изядът. При толкова хлалби и превъзнасяния
всеки би се възгордял, но не и тази крушка. Виждам много общи
черти между нея и съвестта. Много често сме свидетели или дори
самите ние казваме: „Ако не е съвестта, сме изгубени”, или
„Добре, че имаме съвест, защото незнаем до къде би стигнал
света, в който живеем”. И ако наистина съвестта имаше уши да
чуе това и ако се беше възгордяла, щеше да спре да изпълнява
ролята, на която всички сме свидели. Но именно, защото и тя
като крушката, ще се замисли върху всички тези хвалби и ще
усети, че нещо не е наред.
И така крушката решила, че трябва да отиде и по други
места, и други хора да й се радват, и други пчели да смучат от
вкусния й сок. Тя усетила, че по „Божия свят има и други гладни
за плода й”. Откъснала се, търколила се във водата и три дни и
нощи се носела по реката, докато накрая стигнала едно блато,
където спряла. До нея имало една свиня. Нито хора, нито деца,
нито пчели.... само една свиня, която грухтяла в калта. Тя се
почувствала толкова самотна и празна, защото толкова време
пътувала, за да зарадва хората, за да им даде от плода си, а никой
не я посрещнал. Усещала, че целия й труд и жертва е напразен и
безсмислен.
И ето тук идва кулминационния момент, за мен, в
приказката. Точно когато тези мисли се въртели в крушката и
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
28 дек 2017 в 23:15 в момента не учи на 34 години от Велико Търново
10 яну 2015 в 14:57 в момента не учи на 41 години
14 фев 2014 в 01:22 учител на 52 години от София - 101 СОУ "Бачо Киро", випуск 2017
01 окт 2013 в 21:50 учител
 
Подобни материали
 

Човек- литературно есе

21 окт 2007
·
261
·
1
·
339
·
399

Човекът е най-висшето творение на природата, поне до този момент и поне в неговите представи. Да си човек не е лесно...
 

Приказка за стълбата - анализ

01 мар 2006
·
3,493
·
3
·
1,327
·
310
·
1
·
16

“Приказка за Стълбата” е измежду най-интересните прозаически произведения на Христо Смирненски. Доказателство за това са и многобройните и сценични интерпретации.
 

План на урок по литература

29 ное 2009
·
482
·
10
·
1,470
·
1,569
·
1

Разработка на урок по литература за 5 клас на тема "Календари и празници"...
 

Литертурен анализ на народната приказка „Магаре и вълк”

13 яну 2008
·
230
·
3
·
231
·
302

През вековете приказките са служили като своеобразна връзка между различните народи, като проводници на философски схващания, житейски опит и естетически виждания.Чуждите мотиви и сюжети не се заемат точно, а се претворяват и преосмислят според...
 

Литературно есе на тема “Човекът е бяло и черно зърно” (Елин Пелин, разкази)

15 яну 2008
·
550
·
1
·
242
·
303
·
1

Доброто и злото, красивото и грозното, животът и смъртта съпътстват човека през цялото му съществуване. Воден от тази общочовешка истина, Елин Пелин рисува в своите разкази ежедневието на българския селянин с неговите тревоги, грехове и престъпления...
 
Онлайн тестове по Литература
Тест за 5-ти клас по Литература - "Фолклорен модел за света"
тематичен тест по Литература за Учители от 5 клас
Тестът е съсредоточен върху фолклорния модел за света в произведенията "Тримата братя и златната ябълка", "Златното момиче", "Троица братя града градяха". Предназначен е за ученици от 5-ти клас. Съдържа 16 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
16
13
1
5 мин
02.08.2018
Тест по Литература за ученици от 8-ми клас
изходен тест по Литература за Ученици от 8 клас
Тестът е изходен за 8-ми клас. Съдържа 10 въпроса от изучените произведения по Българска литература. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
20 минути
10
80
1
15.11.2016
» виж всички онлайн тестове по литература

Анализ и интерпретация на приказката "Молитвата на крушката" на Димитър Ив. Шишманов

Материал № 985421, от 15 апр 2013
Свален: 7 пъти
Прегледан: 10 пъти
Предмет: Литература
Тип: Курсова работа
Брой страници: 4
Брой думи: 934
Брой символи: 4,701

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Анализ и интерпретация на приказката "Молитвата ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Росица Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  5 години
19

Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
с опит от  13 години
13

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения