Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
Русенски УниверситетАнгел Кънчев
Факултет Природни науки и образование
КУРСОВА РАБОТА
по Литературознание
на тема:
„Анализ и интерпретация на приказката
„Молитвата на крушката” на Димитър Ив.
Шишманов”
Изготвил: Проверил: Руси Русинов
Русе, 2012
Авторът на „Молитватана крушката” е Димитър Ив.
Шишманов. Той е роден през 1889 в София. Той е син на проф.
Иван Шишманов и неговата съпруга украинката Лидия. След
като завършва гимназия, отива да учи право в Жанева и точно в
този период са и първите му произведениям които го превръщат
в един от най-популярните български писатели. До края на
живота си той създава няколко драми, повести и разкази,
емблематични за междувоенния период в историята на
българското изкуство: Депутатът Стоянов, 1919. (повест);
Хайлайф, 1919. (повест); Разкази, 1919; Бунтовник, 1920.
(роман); Странни хора, 1914. (разкази); Кошмар, 1929. (драма);
Блянове край Акропола, 1938. (разкази-есета); Зограф Павел,
1938. (разкази); Панаирът в Стародол, 1938. (комедия);
Пламъчета над делника, 1942. (разкази); Писма до мен самия
(дневници). През 1943 г. е назначен за министър на външните
работи и изповеданията в правителството на Добри Божилов, но
остава такъв по-малко от година. След Деветосептемврийския
преврат през 1944 е осъден на смърт от Народния съд и е
екзекутиран на 1 февруари 1945. Смъртната присъда е отменена
през 1996 с Решение №172 на Върховния съд. Димитър
Шишманов не оставя потомство.
В началото на приказката всичко започва като една
обикновена история, в която като че ли можем да гадаем какво
би се случило: „Край реката в едно село расло крушово дърво.” И
продъжава с това, че такива крушки нямало никъде по света.
Вече с второто изречение, авторът хваща читателя и той има
интерес към събитията след това, защото всеки човек би искал да
разбере какво е нещото, което го няма никъде по света. Всеки
човек е жаден за новото, уникалното, различното.
Много хора разбрали за съществуването на това дърво и
започнали да идват, за да си купуват от сладките круши. Но
селяните не им позволявали да си взимат повече от една или две
и за да са сигурни в това поставили пазач на дървото. Ако
сравним селото с човека, а крушите, с най – скъпото нещо, което
притежава, можем да си направим извода, че доста честно сме
склонни да си наемаме пазач на нашите най – скъпи притежания.
2
Може би ще кажете – в това няма нищо лошо, все пак това са
нашите неща? – бих казала – Грешите! За крушовото дърво не се
казва, че е на някого от селото, а просто, че е расло до реката.
Ако гледаме от тази гледна точка бихте били напълно прави, но
аз вярвам, че Бог ни е създал и всичко, което притежаваме е
благодарение на неговата милост и дар към нас. Затова когато
сме щедри и даваме, а не егоисти и „пинтии” ще можем да
заприличаме на „едрата крушка”, от която „мед капе”, както
казвали децата в селото. И не били едниствени децата! Всеки,
който минавал оттам не можел да не спомене за хубостта и
сладостта й. Старците казвали: „Такава круша не сме
запомняли!”, мъжете я описвали като „кехлибар”, селянките пък
се хвалели, че „такава круша само в наше село има!”. Дори и
пчелите смучели сок само от нея и свинете се надявали да падне,
за да могат да я изядът. При толкова хлалби и превъзнасяния
всеки би се възгордял, но не и тази крушка. Виждам много общи
черти между нея и съвестта. Много често сме свидетели или дори
самите ние казваме: „Ако не е съвестта, сме изгубени”, или
„Добре, че имаме съвест, защото незнаем до къде би стигнал
света, в който живеем”. И ако наистина съвестта имаше уши да
чуе това и ако се беше възгордяла, щеше да спре да изпълнява
ролята, на която всички сме свидели. Но именно, защото и тя
като крушката, ще се замисли върху всички тези хвалби и ще
усети, че нещо не е наред.
И така крушката решила, че трябва да отиде и по други
места, и други хора да й се радват, и други пчели да смучат от
вкусния й сок. Тя усетила, че по „Божия свят има и други гладни
за плода й”. Откъснала се, търколила се във водата и три дни и
нощи се носела по реката, докато накрая стигнала едно блато,
където спряла. До нея имало една свиня. Нито хора, нито деца,
нито пчели.... само една свиня, която грухтяла в калта. Тя се
почувствала толкова самотна и празна, защото толкова време
пътувала, за да зарадва хората, за да им даде от плода си, а никой
не я посрещнал. Усещала, че целия й труд и жертва е напразен и
безсмислен.
И ето тук идва кулминационния момент, за мен, в
приказката. Точно когато тези мисли се въртели в крушката и
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Анализ и интерпретация на приказката "Молитвата на крушката" на Димитър Ив. Шишманов

Авторът на "Молитватана крушката" е Димитър Ив. Шишманов. Той е роден през 1889 в София. Син е на на проф. Иван Шишманов и неговата съпруга украинката Лидия...
Изпратен от:
mkircheva
на 2013-04-15
Добавен в:
Курсови работи
по Литература
Статистика:
7 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Човек- литературно есе

21 окт 2007
·
261
·
1
·
339
·
399

Човекът е най-висшето творение на природата, поне до този момент и поне в неговите представи. Да си човек не е лесно...
 

Приказка за стълбата - анализ

01 мар 2006
·
3,492
·
3
·
1,327
·
310
·
16

“Приказка за Стълбата” е измежду най-интересните прозаически произведения на Христо Смирненски. Доказателство за това са и многобройните и сценични интерпретации.
 

План на урок по литература

29 ное 2009
·
482
·
10
·
1,470
·
1,569
·
1

Разработка на урок по литература за 5 клас на тема "Календари и празници"...
 

Литертурен анализ на народната приказка „Магаре и вълк”

13 яну 2008
·
230
·
3
·
231
·
302

През вековете приказките са служили като своеобразна връзка между различните народи, като проводници на философски схващания, житейски опит и естетически виждания.Чуждите мотиви и сюжети не се заемат точно, а се претворяват и преосмислят според...
 

Литературно есе на тема “Човекът е бяло и черно зърно” (Елин Пелин, разкази)

15 яну 2008
·
549
·
1
·
242
·
303

Доброто и злото, красивото и грозното, животът и смъртта съпътстват човека през цялото му съществуване. Воден от тази общочовешка истина, Елин Пелин рисува в своите разкази ежедневието на българския селянин с неговите тревоги, грехове и престъпления...
 
Онлайн тестове по Литература
Тест по Литература за 7-ми клас върху разказа "Една българка"
тематичен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тестът съдържа 20 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Може да се използва най-вече за ученици в 7-ми клас по Литература.
(Много лесен)
20
30
1
2 мин
03.08.2018
Тест по Литература за 11-ти клас върху Димчо Дебелянов
тематичен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Тест върху произведенията на Димчо Дебелянов. Съдържа 18 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Много лесен)
18
2
1
23 мин
31.07.2018
» виж всички онлайн тестове по литература

Анализ и интерпретация на приказката "Молитвата на крушката" на Димитър Ив. Шишманов

Материал № 985421, от 15 апр 2013
Свален: 7 пъти
Прегледан: 10 пъти
Предмет: Литература
Тип: Курсова работа
Брой страници: 4
Брой думи: 934
Брой символи: 4,701

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Анализ и интерпретация на приказката "Молитвата ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Росица Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  5 години
18

Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
с опит от  13 години
12

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения