Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
Без съмнение, никой не би се наел да оспорва проверената с вековете истинност на
народните пословици и поговорки. Преминали нелекия изпит на времето, те остават завинаги
вписани в колективното съзнание и чакат подходяща житейска ситуация, за да дадат ориентир
и отговор на възникналите въпроси. Тези форми на колективната памет и съзнание сочат пътя
на индивида и общността, тогава когато те са изправени пред ценностен кръстопът, когато
порядъкът в човешкото съществуване е застрашен. Форми на споделения колективен опит те
са вездесъщи – учудващо устойчиви на обществените промени, вкаменени словесни изрази на
народната мъдрост подходящи за всяка уникална човешка ситуация. Като синтезиран израз на
човешката мисъл механизмът им на въздействие е особен – всяка конкретна ситуация,
обстоятелство, житейски проблем, сами по себе си уникални, са поставени в плоскостта на
общовалидното, общочовешкото, на един надвремеви световен закон и порядък съществуващ
„откакто свят светува”. По този начин единичното, уникалното в човешкия живот се превръща в
част от глобалния ход на света, пред индивида има готови отговори и утъпкани пътища,
житейските избори са предрешени от колективното съзнание.
В българската народна култура съществуват значителен брой пословици и поговорки
посветени на „думата” – словото. Те са едни от най-популярните, използват се и до днес. Това
е напълно естествено – традиционната колективистична устна култура на българите е задала
готови формули, които да регулират словесното поведение и да не допускат потенциални
конфликти, възникващи при комуникация между членовете на общността.
Малко по-особен е случая с пословицата „Блага дума – железни врати отваря”. Тя
представлява формула – стратегия на словесното поведение, а от там и начин за житейска
активност. За разлика от други текстове поставящи акцента върху етичната страна на
човешкото общуване /добрата дума – лошата дума/, тук такъв аспект липсва. Благата дума
представлява ключ към постигането на желаната цел независимо от нейните морални
измерения; благата дума не е задължително израз на истината - напротив – тя е средство да се
предразположи събеседника на всяка цена, домогване до другия. „Благостта” на думите е
оръжие, зад което може да стои принципна добронамереност към човека отсреща, но също
така конформизъм и лицемирие, прикрита лъжа. Този въпрос, обаче, не стои пред
традиционната култура, която, в случая, подхожда към действителността прагматически, а не
етически. Изразът внушава, че в човешките отношения всичко е постижимо с правилно избрана
речева стратегия и това допълнително се подчертава от хиперболата в пословицата. Силата на
словото има и друг аспект – благата дума достига до места, недостъпни за други сили. Това
показва висока степен на развитие на традиционната устна култура, която, като че ли, дава
предпочитания на словесните пред физическите действия, словото е оценностено
изключително високо. Думата може да руши, но може и да изгражда, да прониква, да свързва,
да проправя пътища в сложните човешки отношения; чрез словото човекът търси и намира
мястото си в света.
„Блага дума – железни врати отваря” е метафоричен израз на една прагматична житейска
философия плод на колективното мислене, която предоставя на индивида готова формула на
човешки взаимоотношения, формула необходима за съществуването в един свят на утвърдени
от традицията норми и условности. В плана на социалните отношения пословицата е
рафиниран от вековното развитие на българската култура израз на най-силния от инстинктите -
инстинктът за оцеляване.
2

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
24 апр 2020 в 13:17 ученик на 29 години от Момчилград - ОУ "Васил Левски", с. Равен, випуск 2007
29 яну 2020 в 15:34 потребител на 35 години
17 яну 2020 в 09:53 учител на 51 години
16 яну 2020 в 00:22 студентка на 32 години от Варна - Икономически университет, факулетет - Управление, специалност - Икономика на търговията, випуск 2011
15 яну 2020 в 22:10 студент на 34 години от Свищов - Стопанска академия "Д. А.Ценов", факулетет - Факултет производствен и търговски бизнес, специалност - Икономика на туризма, випуск 2019
14 яну 2020 в 13:44 студент на 26 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2019
13 яну 2020 в 22:43 студент на 25 години от Свищов - Стопанска академия "Д. А.Ценов", факулетет - Факултет финанси, специалност - Финанси, випуск 2018
13 яну 2020 в 17:43 студент на 27 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Педагогически колеж - Плевен, випуск 2021
11 яну 2020 в 16:09 потребител на 34 години
06 яну 2020 в 04:03 студентка на 41 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Историкически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2021
 
Домашни по темата на материала
Романтизмът днес - висока цел
добавена от non4ev 12.02.2012
2
16
Подобни материали
 

Никола Вапцаров-Песен за човека ЛИС

20 мар 2009
·
1,126
·
2
·
492
·
2,419
·
1
·
7

"Песен за човека" е поема за освободения човешки дух.Лирическият герой е личност, представена в драматична житейска ситуация.Извършил е страшно престъпление-убил е баща си, но успява да открие хуманното в себе си, което е същност на човешкото съществува
 

Анализ на Вазовият роман ’’Под игото’’

21 мар 2008
·
864
·
4
·
1,067
·
476
·
2

Вазовият роман „Под игото” задава модела на осмисляне и на литературен подход към националната история на България. Тъй като постигането на политическа независимост е съчетано с разколебаване на възрожденските ценности, колективното съзнание се...
 

Единството между модерното и фолклорното начало в “Ралица”

29 мар 2006
·
3,503
·
1
·
457
·
623
·
2

Пенчо Славейков е човек с богата философска, естетическа и литературна култура, което го прави изключително ярко и оригинално явление в националната ни култура след Освобождението.
 

Пенчо Славейков - биография и творчество

28 фев 2006
·
1,204
·
3
·
1,327
·
864
·
1

Пенчо Славейков - жизнен път и творческо дело.
 

Проблемът за изхода от социалната обреченост в поезията на Смирненски

05 май 2006
·
2,520
·
2
·
641
·
207
·
1

Страданието,породено от социалната обреченост е основна тема в творчеството на христо смирненски. Предопределената участ на героите бездушието на обществото,в което милосърдието, любовта към ближния и добротата са заменени от безразличие
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Комбиниран тест за класна работа по БЕЛ
класно тест по Литература за Ученици от 9 клас
Тестът съдържа въпроси по български език и литература, съответстващи на материала, изучаван през първи учебен срок. Всеки въпрос има само по един верен отговор.
(Труден)
42
2
1
11 мин
20.09.2019
Христо Ботев - "На прощаване в 1868 г."
изпитен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тест за проверка на усвоените знания за стихотворението на Ботев "На прощаване в 1868 г.". Всички въпроси в теста имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
27
1
2 мин
08.10.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

"Блага дума железни врати отваря"

Материал № 97797, от 24 фев 2008
Свален: 356 пъти
Прегледан: 510 пъти
Качен от:
Предмет: Литература
Тип: Есе
Брой страници: 2
Брой думи: 351
Брой символи: 2,934

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""Блага дума железни врати отваря""?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  2 години
113 5

Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
с опит от  30 години
62 5

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения