Големина на текста:
Шуменски университет “Епископ Константин Преславски”
Туризъм ДО - Варна
Реферат
На тема:
Тракийско изкуство по българските земи
Проверил: Изготвил:
Доц. Папазов Яница Атанасова Панева
Ф.№112д
Поради простата двусъставна структура на тракийското общество -
аристокрация и селяни, в тракийската култура също ясно се открояват два
пласта: аристократичен и народен. Между тях не съществува
непреодолима пропаст. Културата на аристокрацията възниква на базата на
народната култура и поема от живителните й сокове, стремейки се
същевременно да се разграничи и диференцира, за да докаже социалните
предимства на носителите й. Стремежът към разточителство и показният
разкош са нейни основни характеристики. С аристокрацията са свързани
най-представителните паметници на тракийската култура: монументални
гробници, съкровища, скъпи произведения на изкуството. Липсата на
домашни писмени извори затруднява изучаването на древнотракийската
култура. Запазените сведения на древногръцки и римски автори за Древна
Тракия са пречупени през техния светоглед, който съществено се
различава от тракийския. За нас остават непознати тракийската поезия и
музика, отглас от чието великолепие се съдържа в митологическите образи
на тракийски поети и певци, като Орфей, Музей, Линос и Тамирис.
Откъслечните сведения на древните автори не позволяват пълноценна
реконструкция и на тракийските религиозни вярвания, митологическа
традиция и култова практика. Според Херодот тракийците почитали
боговете Арес, Дионис и Артемида (на войната, виното и лова), а царете
отделно от народа почитали Хермес. Какво точно е искал да каже
древногръцкият историк с това твърдение, остава дискусионно, но
обособяването на аристократическите култове изглежда напълно
достоверно. Античните автори съобщават и други имена на тракийски
божества, като Плейстор, Сабазий и Бендида. По-достоверно и сигурно са
ни познати онези изяви на тракийската култура, които са получили
материален израз и могат да бъдат изследвани чрез археологическите
паметници и находки. Тракийското изкуство е доста пъстро в стилово
отношение и показва различни степени и етапи на възприемане на образци
и похвати, заимствани от гръцкото, персийското или скитското изкуство и
съчетани с местните художествени традиции. Сюжетите се свързват с
идеологията на тракийската аристокрация, която онагледяват и внушават
чрез изображения. Характерни са изображенията на хищни животни -
лъвове, орли, грифони, сфинксове и др., често представяни в борба с елен,
бик или друго тревопасно животно. Сред човешките изображения типични
са фигурите на героя конник и на богинята покровителка.
Тракийският конник
Докато честите в тракийското изкуство през І х-ие пр.Хр. изображения на
конници върху различни предмети (монети, метални съдове, накити,
въоръжение) или върху стените на гробници вероятно представляват
идеализирани изображения на владетели и аристократи, през римската
императорска епоха се появяват хиляди изображения на конници върху
посветителни релефи в тракийските светилища. Изобразеният върху тях
конник символизира божество покровител, към което посветителите на
тези паметници насочват своите молби или благодарност. В надписите
тракийският конник обикновено е наричан херос, тоест герой, а понякога
също бог или господар, и често носи различни локални епитети. В
изображенията често е представен като ловец, който преследва с копие
глиган и е придружен от куче. В релефите като допълнителни елементи
често се срещат женски фигури, олтар, дърво с увита около него змия и др.
Изображенията на тракийския конник се срещат и върху надгробни
паметници; те вероятно представляват самия покойник, който в отвъдното
се уподобява на божество.
Панагюрско съкровище
Етнонимът "траки" обозначава мнoгосъставното и многобройно население,
което е обитавало територията на север до Карпатите, на изток до Черно
море, на запад до р. Вардар и на юг до Егейско море (карта). Траките се
споменават за първи път от Омир в стих 434 от Десета песен на "Илиада".
Тяхното име се разчита също в крито-микенските писмени паметници.
Херодот (V, II): "Тракийската народност е след индийската най-
многобройна. Във всяка отделна област траките носят отделно име, но
нравите и обичаите на цялата народност са навред едни и същи." Регионът
на Пловдив през V-I в..пр.Хр. е бил населен от тракийското племе одриси,
което единствено всред известните 46 тракийски племена, създава
държавна организация, управлявана от царската институция. Одриската
държава обхващала територията на съвременна България, Северозападна
Турция и северните части на Гърция. Представителите на тракийската
аристокрация били погребвани в големи могили и каменни гробници с
различен план, архитектура и интериор (Обр.). Най-ранните гробници с
цистовиден план и полихромна живопис от V в.пр.Хр. се намират в района
на община Калояново (Обр.). Те са свързани с наследниците на първия
одриски цар Терес I (480-440). От началото на IV в.пр.Хр., при царуването
на тракийския цар Котис I (383-359), започва строителството на
монументални зидани гробници с коридор (дромос) и гробни камери с
врата за многократно посещение. (Обр.). Този тип гробници се намират в
района на Перущица и Брестовица, Пловдив, както и при Старосел,
община Хисаря. Съкровището се състои от девет златни съда с общо тегло
6,100 кг, открити през 1949 г. в околностите на град Панагюрище. Златният
сервиз за пиене включва фиала (блюдо) и осем ритона (чаши) с различни
зооморфни и антропоморфни форми. Съкровището е принадлежало на все
още неизвестен тракийски владетел на племето одриси, управлявал в края
на IV и началото на III в.пр.Хр.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Тракийско изкуство

Поради простата двусъставна структура на тракийското общество - аристокрация и селяни, в тракийската култура също ясно се открояват два пласта: аристократичен и народен. Между тях не съществува непреодолима пропаст...
Изпратен от:
janitsaa
на 2008-02-22
Добавен в:
Реферати
по Културология
Статистика:
219 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Древнотракийски могилни некрополи

24 яну 2009
·
138
·
12
·
2,551
·
109

Траките са народ, който прилага своята култура и господство върху територията на Балканите и не само там. Те са номадски народ, който води полуоседнал живот...
 

Религията на траките

11 фев 2008
·
213
·
11
·
2,443
·
114
·
1

Религията е немислима без култови действия. Важни елементи на култа са магическите действия и жертвоприношенията.
 

Природа. Култура. Цивилизация

30 окт 2006
·
938
·
7
·
1,555
·
400
·
4

Реферат на тема природата около нас, както и влиянието на културата и цивилизацията върху нея.
 

Комуникацията и културата

14 дек 2006
·
928
·
8
·
1,434
·
251
·
1

Комуникацията и културата са две неразривно свързани страни, както на всеобщия исторически процес, така и на всяко едно социално културно действие.
 

Бъдещето на изкуството и пътища за неговото развитие

14 дек 2006
·
361
·
20
·
2,693
·
151

Изкуството е една необятна сфера от човешкото познание. Някои го имат за развлечение, други за начин на съществуване, за социална институция,"царство на свободата".
1 2 3 4 5 » 11
 

Тракийско изкуство

Материал № 97183, от 22 фев 2008
Свален: 219 пъти
Прегледан: 142 пъти
Качен от:
Предмет: Културология
Тип: Реферат
Брой страници: 9
Брой думи: 1,404
Брой символи: 11,700

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Тракийско изкуство"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения