Големина на текста:
Театралност на руската култура през 18 век. Дуален модел на
развитието на руската култура... Руски 18век много прилича на
Българския 19 век. ПРОМЕНИТЕ НА ПЕТЪР ПЪРВИ В РУСИЯ И
ОТРАЖЕНИЕТО ИМ ВЪРХУ КУЛТУРАТА. Започва разширяването
на мирогледа на руския човек- докато в 17 век за него е имало само
една книга, през 18 век Петър Първи създава фонд от книги с
различна тематика, който да подпомогне обогатяването на общата
култура на човека. Освен това църковните реформи също обуславят
ново отношение м/у цар и патриарх.
Просветителските идеи на Русо намират много голяма почва в
прогреса на руската култура. Навлизането на идеите на
просветителите, не само на Русо формират русоисткия модел-
бягство на човека назад към природата. Говорим за 18 век. Така се
създава топос на идеален свят от сантименталистите. В началото на
19 век сантименттализмът продължава да функционира. Тогава
говорим и за налагане на новото време- времето на романтизма.
РУСКИ РОМАНТИЗЪМ и неговата спрецифика.
Това не е единно направление. Липсва една обединена школа на
творци, които да утвърждават своите идеи в манифести и т.н. Можем
да го определим още и като късен сантиментализъм. Поета, който
утвърждава това ново направление се нарича Василий Жуковски. Той
е не само поет, но можем да го определим и като културен деец, той
не само с поезията си, с баладите си, но и със статиите си и
преводите си се опитва да запознае руската публика с един нов тип
творчество. Това творчество е, разбира се, много европеизирано- с
влияние на английския предромантизъм. Друг ценен модел за
Жуковски- немския предромантизъм. Той русеизира една немска
поема- на руски „ Людмила“. Превежда и текстове на
немски автори като Шилер например. Близък се оказва немския
мистицизъм на немската литература на руското мислене. Основна
идея на романтизма е двоемирието- земния и идеалния, към който се
стреми творецът. И Жуковски по същия начин търси този топос,
затова и смъртта придобива такава стойност. Важна е съпоставката
м/у преди и сега- пример у Жуковски думара преди се пише с главна
буква.
1. Концепция за Жуковски.
2.Жанроова система- Един от основните при Ж. е елегията
(елегически романтизъм). Структура– „Сельское кладбище“ това е
една елегия в превод на елегията на Грей със същото заглавие.
Винаги в началото се вкл. Природна картина- пейзаж. Тя съдържа
значенията на покой, хармония м/у човек и природа (нещо мн важно
за вс автори на романтизма). + значението за преходност и антонима
вечност са устойчиви понятия в поезията на Ж. Така се изгражда
един образен паралелелизъм в творчеството- така както в природата
вс умира, угасва, така и в живота на човека вс е кратко и преходно
(радост, младост- вс миг отнема по нещо от нас). Но за човека вс това
звучи малко по- трагично, защото в човешкия живот това, което
отмине, отминава безвъзвратно. Затова доминират тъжното и
обреченото настроение поради идеята на убиващото време. Идеята за
вечното се създава и от образа на гробището- памтта- своеобразна
победа над смъртта- това е семантиката на борбата м/у преходност и
вечност.
Освен жанра елегия Ж. налага и жанра романс, който налага
идеята за музикалността (пак взаимствано от немски автори).
Музика= романтическо слово. Преставата за неизразимост чрез
словото е показана в стихотворението „ Неизразимото“ . В романса
също можем да открием идеята за непреходното- тя е инвариянтна,
преминава през цялото творчество на автора. Навлиза идеята за
любовта, което придава нов смисъл на идеята за непостоянство- аз
съм се разделил с любимата, но сега обичам. Друг жанр- балада
( „ Ленора“ на Бюргер) „Людмила“- въпроса за двоемирието. Ако в
елегията зблъсака на двата свята става само в съзнанието, то в
балагата той е изобразен в настоящото време в произведението.-
Жениха отвежда Людмила на своя кон- в гроба---- преминаване в
другия свят, докосване до отвътното) „Светлана“- фолклорен
устойчив сюжет, връщането на мъртвия брат. Новото е образа на
Светлана, звучи една ирония на контакта м/у двата свята. Реален е
само битийния свят, вс друго е илюзия.
3. Новия тип поетическо слово. - Новото е многозначността на
словото и за да се разбере тя се сравнява словото на романтика със
словото на класицист. Кл- разум над чувсво, света е познаваем и т.н.,
докъто романтика се усъмнява във вс и не назовава обективните
качества на света, а чувството което извиква заобикалящия свят в
нас. Епитетите на класициста са метафорични, а романтика не се
стреми да назовава вс с дадените физически качества на обекта-
„ Както сладка лимонада през лятото“, „Душата ми гори“- та нима
може душата да гори?!- опоненти (епигон- последователи на Ж.). В
поезията на Ж. Значението на една дума можем да извлечем от
контекста, докато при класицистите думата е с по- понятийно
значение. Друг епитет- „мъглив“- загадачност, загатка.... Мотива за
огледалността, който също се свързва с идеята за загатка и
непознаваемостта на света- „ Славянка“- образа на дърветата, който
се отразяват... Ж. Поставя идеята са това какво виждаме- само
отражения на една друга действителност, поставя мотива за
същтността на нещатата и тяхното отражение, което е достъпно за
нас. Възклицанията в лириката, музикалността, която се поражда от
ритъма и стихосложението- на вс нива в структурата на стиховете на
Ж можем да открием една нова структура, която налага нов модел на
руската поетика.
ПОЕЗИЯТА НА ПОЕТИТЕ ДЕКАБРИСТИ(второ течение на
романтизма)
Най- яркия поет е Кондратий Рилеев. Той е обесен след възстанието.
На декабристите са мн близки идеите на просвещението (франция) те
много често съпоставят разума и чувствата, като за тях разума има
по- висока ценност. Затова творчеството им можем да определим и
като неокласицизъм. Те остават в РЛ не толкова и със своето
творчество, колкото със своята гражданска позиция. Декабристите
отхвърлят модела на френското поведение, което се е наложило в
руското дворянство, като повърхностно. Те налагат римски модел на
поведение- човекът, който е гражданин, за когото политиката,
свободата имат по- голямо значение. Затова те са се държали в
светския салон като в парламентарна зала. Знаков е отказът от танца.
Те навсякъде изразяват тези свои идеи. (Делвик- той е от кръга на
Пушкин, от движението арзамас, което обединява творци новатори,
за него е важно остроумието. Докъто за Рилеев е недопустимо да се
шегува от морална гледна точка.) Декабристите сливат живота с
творчеството и превръщат самия си живот в текст, а за един текст е
важен края му, затова -“ Излизаме, за да умрем за Русия“ е много
симптоматична фраза. Поетическото слово на декабристите се
отличава от словото на Ж – откриваме не многозначност на думите, а
думи- сигнали. Това са думи, които в творбите на вс един декабрис
означават точно определено послание, идея и т.н. Те могат да бъдат
подредени в два семантични реда, които са антонимични: свобода-
робство--- герой, звезда, волност, щастие, борба--- затвор, окови...
В текстовете мн често се появяват имена на римски герои- Брут,

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
17 фев 2021 в 09:41 ученик на 23 години от Гоце Делчев - ПМГ "Яне Сандански", випуск 2016
12 фев 2021 в 19:10 студент на 23 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Филологически факултет, специалност - Българска филология, випуск 2020
05 фев 2021 в 21:41 студентка на 37 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Факултет по хуманитарни науки, специалност - Руска филология, випуск 2015
23 яну 2021 в 16:03 потребител
12 дек 2020 в 23:45 ученик на 25 години от Тетевен - СОУ "Георги Бенковски", випуск 2012
29 ное 2020 в 20:03 потребител на 21 години от София
25 юни 2020 в 01:55 студент на 30 години от София
12 юни 2020 в 20:18 студент на 29 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Филологически факултет, специалност - Българска филология, випуск 2014
05 юни 2020 в 14:54 родител
02 юни 2020 в 10:41 студент на 30 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Начална училищна педагогика и чужд език, випуск 2018
 
Домашни по темата на материала
Гогол-Шинел първите страници от книгата
добавена от ani156290 23.02.2018
0
1
Подобни материали
 

Писмата на Татяна и Онегин – изповеди на две души

28 фев 2006
·
1,311
·
1
·
349
·
363
·
1

Александър Сергеевич Пушкин е национален Руски поет. Неговият житейски път е кратък, но въпреки това той е оставил богатото литературно наследство – стотици стихотворения, детски поеми, ненадминати произведения.
 

А.С. Пушкин - биография и творчество


А.С. Пушкин - разширена биография,без анализ на творчеството.
 

Руска класическа литература на XIX век

Материал № 954851, от 04 фев 2013
Свален: 613 пъти
Прегледан: 644 пъти
Предмет: Руска класическа литература, Литература
Тип: Лекция
Брой страници: 44
Брой думи: 15,287
Брой символи: 85,648

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Руска класическа литература на XIX век"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Марияна Златкова
преподава по Литература и Български език
в град София
с опит от  19 години
2 1,206 143

виж още преподаватели...
Последно видяха материала