Големина на текста:
РУСЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ “АНГЕЛ КЪНЧЕВ”
ФИЛИАЛ-СИЛИСТРА
Изготвил: Гьонюл Байдин Ръководител: ____________________
(гл.ас. докт. Галина Лечева)
______
Силистра
БЪЛГАРСКИ
ЮНАШКИ ЕПОС
ф. № 126288
І курс, специалност Български език
и френски език
2
Бългазски
юнашки
епос
2012
Юнашките песни са важен дял от българското народно поетическо
творчество. В тях са отразени народните представи за силна героична
личност.В образите на юнаците са въплътени героичните черти на самия
народ, намерили са израз неговите надежди и въжделения за героични
подвизи и дела, любовта към родината, ненавистта към угнетелите,
понятията му за дълг, справедливост и чест. Това са произведения, в които
се разкриват силни страсти и възвишени чувства.
В голяма степен юнашките песни се приближават до легендата –
народната фантазия е опоетизирала събитията и героите, които се
превръщат в полуприказни исполини и свръхестествени същества. Въпреки
това те са едно отражение на историческата личност. В тях през призмата
на легендата е отразена историческата съдба на нашия народ, който е
трябвало векове да се бори с враговете, до води войни и да превъзмогва
големи трудности в защита на държавната си независимост. Героите на
нашите юнашки песни, макар и голяма част от тях да са феодални князе
от втората половина на XIV в., израстват до свръхчовешки същества,
закрилници на родната земя, борци за добро и справедливост. Интересни
са преображения, през които преминават историческите личности, за да
стигнат до подобни опоетизирани героични образи.
Най – ярък пример за това е Крали Марко. Въпреки че той и другите герои
на юнашките песни са феодални князе и владетели, те възникват,пеят се
и се разпространяват в епохата на турското робство. Понасяйки чуждия
гнет и борейки се за подобряване на участта си, народът е склонен да
идеализира всичко българско,някогашната българска държава,
включително и някогашните български феодални владетели.
Героичният епос има дълбока архаична основа, върху която са се
формирали епическите традиции и са свързани с нея не само сюжетно, но и
по красота и епическа хармоничност.
По своята същност те са песни за исторически събития и исторически
личности. Следователно трябва да ги включим в голямата група на
историческите песни, с които заедно образуват основната част на
българския народнопесенен епос. При нашето народно творчество
предпочитаме да запазим делението на юнашки, хайдушки и исторически
песни въпреки голямата близост, която
съществува между тях.
Основателно може да се смята, че някои юнашки и исторически песни
възникват едновременно и паралелно, особено в първите векове на
турското робство.
2
Бългазски
юнашки
епос
Не може да се приеме схващането, че юнашките песни представят
покварени, изопачени някогашни исторически песни, защото се явявали по
– късно, в епоха, когато спомените за историческите личности и събития
били
избледнели в народната памет. Но в науката господства мнението, че
юнашките песни възникват по – рано, че юнашките и историческите
песни отразяват различни етапи от развитието на народното съзнание.
Художествената образност на юнашките песни свидетелства за по –
ранен етап на историческо развитие. Тя е свързана с митологическите
представи – явленията на реалната действителност се отразяват чрез
митологически образи.
Макар митологическта образност да е загубила религиозното си значение,
тя представя основно средство за типизация, запазва се като важна
поетическа особеност.
Българските юнашки песни не са стигнали до нас в първоначалния си
вид, но те отразяват различни моменти от историческото развитие на
народа. При техния анализ се откриват няколко основни, господстващи
момента:
величавост и монументалност на изображението,
хиперболизация на образите,
тясна връзка с митическите представи,
голямо участие на фантастичното и чудесното,
обединяване на сходни исторически явления в обобщения, които се
превръщат в символи на народната съдба,
устойчивост на композиционните похвати и поетическите средства,
широко епическо разгръщане на композицията, при което голяма
роля
играят описанието, повторението и забавянето на развръзката
( ретардацията).
Юнашките песни завзимат у нас твърде широко място в народната
поезия; те са песни, които народът употребява току-речи при всеки по-
тържествен случай в живота си - дома, или на хорото. От другите песни с
епическо развитие юнашките се отличават по това, че в тях се върши дело,
което по значението си отговаря на един общ, племенен интерес, а самите
виновници на делото постигат такова негово значение със средства,
каквито би могли да бъдат свойствени на грамадна, племенна мощ.
В тях са отразени народните предания в представи за героичната личност:
юнаците въплъщават героичните черти на самия народ, любовта към
родната земя, ненавистта му към нашественика.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Български юнашки епос

Юнашките песни са важен дял от българското народно поетическо творчество. В тях са отразени народните представи за силна героична личност...
Изпратен от:
Giokhan Seyhan
на 2013-01-12
Добавен в:
Курсови работи
по Фолклористика
Статистика:
82 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Български фолклор

07 фев 2012
·
155
·
6
·
2,876
·
1

Фолкорът на всеки един народ, в това число и на българите, е тясно свързан с поминъка. Тъй като за нашия етнос=народ основният поминък е свързан със земеделие и животновъдство, то и фолклорът ни съответно има аграрно-скотовъден характер...
 

Български юнашки епос

Материал № 942098, от 12 яну 2013
Свален: 82 пъти
Прегледан: 108 пъти
Предмет: Фолклористика, Литература
Тип: Курсова работа
Брой страници: 10
Брой думи: 2,666
Брой символи: 15,863

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Български юнашки епос"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала