Големина на текста:
7) Отношение между мит и ритуал.
Има две страни на парзника – мита ни обеснява какво празнуваме, мита е
обяснение на това, което става, а ритуала е телесното поведение в този момент. В
ритуала тялото се движи по-бавно, ритуала е един от телесните елементи на
празника. Смисъла на ритуала е прпомнянето на тази заедност. Много есто ритуала
с ритуално действие започва някакви неща, ритуалите на преход, едни ритуали
неповтарящи се периодически. Голям ритуален цикъл и малък ритуален цикъл.
Малкият цикъл всяка година нещата се повтарят, също седмицата може да е цикъл.
В някои религии има задължително почивен ден напр в Исмяма – петък. Големият
цикъл е свързан с живота на човека, важните стъпки в него. Ритуал на преход В
някои култури имаме преход от възрастно състояние към състояние на старост.
Последния преход от живота към смъртта. Според Клод Лсви-Строс отношението
между мит и Р. не трябва да се търси в механичната каузалност, а в диалектиката
им. Митът разчленява „континиума на живото възприятие", чрез него човек си
създава концепция за битието, докато Р. се опитва да възстанови цялостността, той
съединява, изглажда противоречията. Макар и да разбира твърде широко Р.
(включва в него н обичаи, и игрословици), Леви-Строс се противопоставя на това
да се нарича Р. всяко стереотипизирано поведение на животните.
Мита идва от гр.ез. митос, разказ предание. Еволюционистите – Едуард тайлър
и Дж. Фрейзър сързват митовете с най-древните форми на религиозно мислене.
Фрейзър за 1 път предтсвя мита като символен образ на социалния ред. По време
на просвешението 18 век. Понятието мит започва да придобива отрицателни
смисли. Митът се противопоствя на разума и фактите, представя се като неверен
разказ илюзорен. По късните автори свързват митовете с ритуалите. Митовете
обикновено са разкази за произхода на дадено общество, неговата социална
организация.
-Нортън Фрай, според него първичния смисъл мит=разказ, а втотичния
свързва с социалната функция и културната дейност. Така че всъщност той
показва, че митът е по – скоро начин на мислене и като такъв е присъщо
само на древните култури.
-Ернст Касирер във „Философия на символните форми” - митологичното
мислене не е примитивно, а необходима функция за схващането на света.
Митологията не е непрекъснато свързана с религията, а с културен феномен.
В мита човек твори създава свой свят и с това се обяснява същността на
митичните мотиви във всички епохи. Когато говорим за мита това не
означава непременно лъжа
-Роланд Барт – „Митологии”, всичко може да бъде мит , но митът никога не
възниква от природата на нещата, а се създава.
Х-ра на мита:
- безкриттичност- той не дава възможност да бъде съизмерен с нещо минало,
съсзнанието просто остава затворено в мита като нещо съществуващо и не може да
съществува. Мит е нещо, в което не се съмняваме. Мит е това, което приемаме на
доверие безкритично
- символизма на мита- за него за разлика от религиозния е чуждо деленето образ-
вещ, реално-нереално, за мита липсва категория идеалност
- имитативна магия – извършване на символно действие, а скето се надяваме, че ще
предизвикаме др нещо(ритуалът за дъжд напр.)подобно нещо откриваме в логиката
на рекламата.
- митическата каузалност(причинно-следствена връзка), в мита не се питат защо
нешата се случват точно по този начин. Мита не се интересува от причини и
следствия в мита винаги става дума за индивидуални събития
- социалната действеност на мита – поради енциклопедичния си х-ра митологията
обхваща вс групи на дадено общество. Фрай казва, че митовете се използват като
инструмент за власт. Митът има повелителен характер според Брат. Спорред Барт
митът източва действителността, като отстранява историческото и по този начин го
превръща в природа. Митът оневинява съществуването ан нещата като ги прави да
изглеждат естествени. Той нарича мита – деполитизирана реч. Пълното отърсване
от митичното мислене е невъзможно, но можем да се научим да разпознаваме
митовете.
2. Ритуал – това е социално стандатизирано и повтаряемо символно поведение.
Емил Дюркем раздлея светът на две сфери на сакрално/ свято и
профанно/ежедневието. Ритуала предполага поведение по отношение на
сакралното. В ритуала съществува някаква митология, която го обеснява. За
ритуала има емоционален аспект.
- х-ра на ритуала – структурирани стандартизирани, последователни симвони
действия напр християн. Кръщение. Има специални места, където се провежда
ритуала и те са натоварени със символно значение.
- ритуалът има драматургичен елемент участниците да играят.
Според Дюркем ритуалите могат да се разделят на видове:
-аскетични – свързани със забарана
-изкупителни – с жертворпиношения
-миметични – имитиране на някаква действие
-възпоментелни
-омилостивителни – траур
Функции на ритуала:
-той насажда и укрепва определени вярвания за света/религиозни ритуали
-придава мсисъл на света помага за подреждане картината на света
-придава удещане за приемственист
-ротуалите легитимират прехода от един сатаус в друг
-ритуалът допринася за легитимиране на властта и социалните норми
-ритуалът свързва индивида с общността
Защо ритуалите са ефективни? Ефективността на ритуалите се дължи на това, че
свързват опредлелен образец на света с емоции.От една страна ритуалите са
изградени от символи, които съдържат определена представа за света. Те активират
тези символи, обединените членове на общността в емоционално наситени
действия. В един ритуал могат да бъдат обединени противоположни символи.
Ритуалите подчертават не всички аспекти от обществото, а само онези,които
обединяват. Многозначността на символитепозволява те да бъдат интерпретиани
по различен начин от разл учасстници в ритуала. Вжното в ритуала е общото
участие и емоционалната ангажираност. Това, което ибединява хората е участието
му в дадена общност.
- Виктор Търнър ритуалът е механизъм, който периодично превръща
задължитеното в желано, кара ни да поискаме това, което и без др сме длъжни.
В рамкте на ритуала всички сме равни това е нормалната йерархия. Ритуалите
скужат не само за укрепване на статуквото , но о за неговата промяна. Напр новия
календар на френската революция, изнасянето на Сталин от мавзолея след
равенчаването на култа към него. Ритуалите служат за укрепване на овите
политически системи. Ритуалите и митовете не преполагат към критично мислене.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Отношение между мит и ритуал

Има две страни на празника – мита ни обеснява какво празнуваме, мита е обяснение на това, което става, а ритуала е телесното поведение в този момент...
Изпратен от:
vesseto88771
на 2013-01-01
Добавен в:
Теми
по Митология
Статистика:
23 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Теми по Митология за Студенти рядко сваляни с 3 страници от до преди 1 година Други от Ученици
 
Подобни материали
 

Митовете и ние

16 апр 2008
·
184
·
2
·
223
·
255
·
1
·

Мит на старогръцки означава слово, разказ. Митът е свещен разказ с богато символично значение. Той е сакрална история, но не в обикновения смисъл. Представя се един свят, изпълнен с мистика и символизъм, чийто главни действащи лица са боговете и героите..
 

Митовете - Ритуал и фантазия

19 яну 2008
·
446
·
2
·
359
·
514
·
1
·
3

Митът е свещен разказ.Лицата описани в митовете не са обикновенни човешки същества,те са митични богове или герои.Рутуал и фантазия са две различни думи описващи най-добре митът.Чрез ритуала се предава на зрителите самия мит.Има много силна връзка...
 

Старогръцката митология

07 май 2007
·
249
·
7
·
2,301
·
140

Митът е съхранил начина, по който човек е започнал да се отнася към света и към себе си, начина, по който е възприемал и преживявал своето единство и своята различност от съществуващото, своето начало, място и край в него.
 

Гръцка митология

19 апр 2006
·
2,237
·
10
·
1,821
·
679
·
9

Етапи. Въпросът първичен - вторичен мит. Ритуалът и митът. Тематични групи в мита, основни мотиви. Парадигматика на мита (по Клод-Леви Строс). Троянски и Тивански митологичен цикъл
 

Митология - мит - легенда

07 фев 2007
·
616
·
2
·
740
·
186
·
1

Митологията е познание за света и начин на мислене, израз на родовото съзнание, формирано през вековете.
1 2 3 »
 

Отношение между мит и ритуал

Материал № 935436, от 01 яну 2013
Свален: 23 пъти
Прегледан: 40 пъти
Предмет: Митология
Тип: Тема
Брой страници: 3
Брой думи: 844
Брой символи: 5,138

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Отношение между мит и ритуал"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения