Големина на текста:
Едип цар
Модел
Софокъл има славата на автор, който идеално образцово осъществява модела за
антична трагедия. Класически пример за такава антична трагедия е Едип Цар. Митът,
върху който е построен драматургичният сюжет, е популярен. Пиесата има
традиционна форма: пролог, парод, четири епизода, след всеки – четири стазима, и
екзод, в който е включен комос.
Софокъл напълно изоставя проблематиката на родовото проклятие и вина. Той не
изобразява случаите, които предизвикват проклятието или онези, които го реализират.
Избрал е за своето действие не онези моменти, в които човекът разбира за проклятието,
и като бяга от него, го осъществява, а моментите дълго след тях, когато сякаш
проклятието е забравено и нещо съвсем друго е на дневен ред – да бъде спасена
родината.
В пиесата Едип Цар е изградена една определена героична индивидуалност, която се
изправя срещу непознатия и непознаваем свят. Цялостната атмосфера на действието
оформя конфликтността межу познанието на Тирезий и познанието на Едип.
Светът е един по своята същност, но изглежда съвсем друг. В света, който изглежда
такъв, се развива действието на едно издирване, следствие, което чрез въпроси и
отговори стига до скрития свят. Героите продължават да действат в новия, демаскиран
с техните усилия свят – един се успокоява, друг страда, трети умира и т.н.
Главен герой в Софокловата трагедия Един Цар е Едип, цар на Тива. Според
Аристотеловата поетика той е идеалният трагически герой. Същността му като такъв се
определя от факта, че е поставен между утвърдените нравствено – етични норми и
крайните проявления на човешкия характер.
В трагедията на Софокъл мотивите са организирани и сюжетът преосмислен по нов
начин. Най-важното в него е не неволното престъпление на Едип, а стълкновението
между свободната човешка воля и божествената воля. Тук намира най-силен израз
античната идея за съдбата.
Софокъл изразява идеята, че човекът има право на индивидуална воля, но само когато
тя е съобразена с божествената воля и предварително решената съдба. Човекът трябва
да бъде благоразумен и смирен, защото, докато е жив, не знае какво му готви
изменчивата и непостоянна съдба.
II. Модел за анализ при определяне на жанровите особености
Светът, изобразен в трагедията Едип цар, може да бъде разгледан поне от две
перспективи. При първата читателите познават мита и са уверени , че Софокъл е автор,
който не преобръща сюжетно мита. Втората перспектива е за онези, който не познават
мита и следят действието не от дистанцията на иронията, а съпреживявайки
случващото се.
Появата на гадателя Тирезий поставя началото на остър драматичен конфликт. Двете
страни в него – гадателят и царят – се ползват с голям авторитет в обществото, всеки
има своите големи заслуги към града. Едип е спасител на Тива и добър владетел, но
Тирезий е посредник в общуването с боговете и никога не се е осквернил с лъжлива
реч. Очакванията на обществото са царят и гадателят с общи усилия да намерят
разрешение на кризата, но вместо това двамата водачи стигат до остро противаречие, в
което предизвикателната страна е Едип.
Едип, от позицията си на загрижен цар горещо приканва Тирезий , но получава
двукратен отказ. Това засяга честолюбието му. В него пламва гняв, който бързо
преминава в агресивност. Едип обвинява Тирезий в предателство, нарича го “най-зъл
сред злите”. Тирезий запазва хладнокръвно спокойствие и това вбесява Едип. Гневът
му избухва с пълна сила. Благоразумието му го напуска. Забравил всякакви неписани
закони, той подлага на съмнение доказаните гадателски способности на надарения от
боговете, обвинява го в заговор, заплашва живота му.
След твърдата и кратка реплика на Тирезий “Незнайният убиец си самият ти!” Едип се
впуска да доказва превъзходството си над гадателя. Самоизтъква се , превъзнася
умствените си способности, присмива се на слепотата на опонента си. Обвзет от
прекомерна дързост и горделивост, Едип не разбира , че греши. Истината, към която
толкова много се стреми, е унищожителна за самия него. Тя е началото на страдания,
който ще го научат, че най-големите истини за света се постигат не със сетивата, че по-
страшна е душевната слепота. Едип е осъден да страда, но не поради незнанието си, а
заради дръзката самоувереност, че самият той е знаещ и разбиращ човек.
Едип осъзнава, че зрението е било белег на духовната му слепота. Зрящ, той не успява
да се докосне до истината и във всеки момент от живота си се самозаблуждава.
Ослепен, прозира същността на заблудите се и добива така необходимото му знание за
истината, разбира грешките си, отказва се от гордостта си. Илюзорното щастие на
зрящия Едип контрастира с реалното нещастие на зрящия. Страдащият герой се
примирява с човешкото си несъвършенство и е готов да изкупи вината си. Това помага
и на читателя да изживее катарзис.
III. Анализ на монолог
Едип в качеството си на млад и енергичен владетел е решен да открие и накаже
виновниците за смъртта на предишния цар Лай, за да избави града от страшната
епидемия – без да съзнава, че той самият е търсения убиец. Едип години наред живее в
лъжа, без да знае това. Той си мисли, че е силен, но незнанието на произхода му го
прави уязвим.
Първи епизод започва с обширен монолог на Едип, в който героят заявява намеренията
си на всяка цена да открие убиеца и да изпълни волята на боговете. Патетичната му реч
издава, че е овладян от силна амбиция. От позицията на държавника, който служи на
обществените интереси, Едип призовава свойте съграждани за пълно съдействие. В
крайна възбуда проклина убиеца и наред с него и всеки, който може, но не желае да
помогне в разкриването му.
Тъкмо поради тази естествена логика на ситуацията, създадена в действието на пиесата
Едип е образецът не на горделив рационалист, а на трагически човек изобщо. Защото
не той предизвиква съдбата, а тя го е нарочила по рождение. Тоест човекът, извършил
безсъзнателно престъпление, стига до съзнанието, че е отговорен и съзнателно
изтърпява наказанията.
Този човек, разкъсван между грешността си и неуспешния опит да избяга от
прорицанието, е самопостигналият се, знаещ Едип. Цената на знанието е море от
страшни бедствия. В пиесата на Софокъл той изпълва с конкретно нравствено
съдържание думата човек.
В началото на трагедията Едип е представен като справедлив и добродетелен цар с
високо чувство за отговорност и добро сърце, който бди за хармонията на обществото.
Нещастието на Едип е следстие от нарушени етически норми. Извършеното някога
престъпление разрушава тази хармония. Божествените закони изискват възмездие.
Дългът на Едип е да възстанови разрушената хармония. Това може да се постигне само
чрез истината. Като се обявява за тържеството на истината , Едип защитава
едновременно колективните и личните си интереси. Трагическата му вина е в това, че в
положителния си стремеж допуска грешки и собственото му проклятие го постига.
Успокоен от думите на вестителя и сякаш смъкнал тежестта на предсказанието от
плещите си, Едип научава страшната покъртителна истина. Развръзката е мигновена. В
четири стиха Едип разбира, признава, взема решение за себе си: Да те погледна,
слънце, за последен път!
Изготвил: Каролина 9е

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Едип Цар

Главен герой в Софокловата трагедия Един Цар е Едип, цар на Тива. Според Аристотеловата поетика той е идеалният трагически герой. Същността му като такъв се определя от факта, че е поставен между...
Изпратен от:
sapiraa
на 2008-02-11
Добавен в:
ЛИС
по Старогръцка литература
Статистика:
925 сваляния
виж още
 
 
Онлайн тестове по Старогръцка литература
Илиада
изпитен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Тестът е апробиран и съдържа 20 затворени въпроса, свързани с художественото съдържание на "Илиада",с нейния социокултурен контекст и с използеаните тропи и фигури на езика. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Труден)
21
42
1
2 мин
21.01.2015
Тест по Български и литература за 8-ми клас върху Старогръцка литература - Омир, Есхил
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 8 клас
Тестът съдържа 12 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Фокусът е върху изучаваните произведения на Омир и Есхил в 8-ми клас.
(Труден)
12
16
1
07.10.2016
» виж всички онлайн тестове по старогръцка литература

Едип Цар

Материал № 91062, от 11 фев 2008
Свален: 925 пъти
Прегледан: 937 пъти
Качен от:
Предмет: Старогръцка литература, Литература
Тип: ЛИС
Брой страници: 3
Брой думи: 699
Брой символи: 5,756

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Едип Цар "?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения