Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
„ПРИКЛЮЧЕНИЯТА НА ЛИСКО...” ОТ Б. АПРИЛОВ -
ПОВЕСТВОВАТЕЛЕН СТИЛ И ХУДОЖЕСТВЕН СМИСЪЛ
Поредицата от романи и повести на Борис Априлов с общо
заглавие „Приключенията на Лиско...”, която може да се
определи като своеобразен приказен епос (*), е без съмнение едно
от най-значителните постижения на нашата детска литература от
времето на социализма. Още появата на първата книга от този
цикъл става важен знак за търсенето на нови духовни
пространства, за стремежа да се погледне отвъд предписанията и
догмите, отвъд тоталитарното царство на представите за човека и
света.
Като стъпва върху традициите на класическата приказка –
народна и литературна, писателят отива далеч в обновяването на
жанра и извеждането му до една интелектуално извисена
хуманистична концепция. Макар героите да са познати – Мецан,
жабокът Скокльо, Главния славей, Кукувицата, вълкът Кафявко,
заекът Сивко, свраката Нешка и, разбира се, Лиско, писателят
овладява непознати територии на приказното - и във формата, и в
идеите. Освобождава се от всякакъв вид патерналистични
художествени стандарти и създава повествование, което отвежда
към шедьоври като „Малкия принц” и „Мечо Пух”. Всичко тук е
бистро, леко, одухотворено, искрящо, защото е осветено от
любопитната детска същност и е отворено напред и нагоре – към
морето, към небето, към приключенията на духа. Основен вече е
топосът на Тихата гора, а не на Дивата гора, ако хвърлим мост
към известното заглавие на О.Василев - знаково
противопоставяне, израз на съвършено други художествено-
педагогически намерения, и в същото време достатъчно
двусмислено, съдържащо алюзия и към съвременната реалност.
Когато авторът е започнал своята приказна история, едва ли е
предполагал докъде ще стигне първоначалният замисъл. Трите
романа за Лиско, уж напълно достатъчни, за да се изчерпи
„идеята”, са последвани от десет повести, факт, който ни дава
възможност да потърсим и начина, по който еволюира
художествената концепция в тази приказна сага.
След „Приключенията на Лиско в гората” (1957) театърът на
действие се разширява съобразно порастването на търсещия дух
на протагониста. Последвалите приключения на героя, тръгнал с
магарето Мокси да обикаля света, ще ни отдведат най-напред до
морето, където след интересни запознанства и авантюри главният
герой ще се срещне дори със своя автор („Приключенията на
Лиско по море”). Воден от неутолимата жажда за силни
преживявания, малко по-късно той ще се озове в чудноватата
страна Квадратия, за да ни направи съпричастни на една
антиутопия за човешкото съществуване. След края на това
невероятно пътешествие повествованията за Лиско ще се
съсредоточат отново някъде около Тихата гора и без да
разширяват особено географията си, ще разширяват непрекъснато
своя вътрешен смисъл.
С времето писателят все по-често ще търси изненадата и
очудняването в пределите на познатото, както и в играта с
приказната условност, при което ще се отключват множество
значения. Постепенно агоналността ще бъде някак
минимизирана или поне в по-голяма степен обърната навътре – в
борба на героите със самите себе си. Изображението ще се
премества подчертано в игровото пространство на езика и ума,
показвайки как понякога животът и приказките могат
удивително да се объркат. Все по-често ще отсъстват ярките
антагонисти като орела Каменар или Синята акула, а като
„опоненти” ще се появяват образи като „проклетия” жабок
Чими, който е повече жертва и обект на помощ, отколкото
противник. Когато все пак се появи такъв (вълкът от Червената
шапчица), видян през множество огледала от художествени
условности, поне за читателя той ще звучи някак „по на уж”, от
което злото ще изглежда овладяно и дисциплинирано. Ще се
появят - незнайно откъде - важни нови актанти – Димби и
Домби, които ще пречупят онтологичния статус на приказните
герои и ще формират една устойчива и много забавна
персонажна система, носеща корелативни хипостази на
детското.
В „Червената шапчица”, за да прогонят скуката, героите
започват свой куклен театър, при това в „брехтовски” ключ.
Освен че пребивават в собственото си приказно пространство, в
него те разиграват втори приказен сюжет, създавайки го в
момента. Ролята на главната героиня се „играе” от една
обикновена маргаритка, а един кръвожаден пън е в ролята на
вълка. Тези два сюжета са допълнени от още един, първичен
спрямо оня, който разиграват. Неочаквано се появява истинската
героиня от всеизвестната приказка. Докато се питат, удивени от
преживяното, била ли е сред тях Червената шапчица, или не, идва
и Вълкът. След като успяват да го насочат в погрешна посока,
героите решават да се заемат със спасяването на любимото на
всички деца момиченце и т.н.
Всичко в тази приказка онагледява детското (човешкото)
възприятие и въображение, което може да бъде активно, да вижда
по-дълбоко и пълно, да досътворява действителността. Тук се
обиграва идеята за преодоляване на миметичното начало, за
утвърждаване на изкуството на намека и тънката асоциация.
Лиско убеждава своите приятели, че ако си отворят очите, ще
видят и кошничката на маргаритката-Червена шапчица, и успява
да зарази с идеята за голямото значение на творчеството даже
вечния скептик Мокси.
Имитирйки най-общо схемата на традиционната приказка,
авторът при всяка стъпка се стреми да наруши тази логика, да
влезе в противоречие с рецептивния стереотип. Налице е
подчертан стремеж да се превъзмогне клишето –
повествователно, сюжетно, фразеологично. Във всеки момент от
разгръщането на текста е налице някакъв вид очудняване – в
темпоритъма, фабулните детайли, диалозите.
Периодично сюжетът спира движението напред (нещо
подобно има и в народната приказка) и смисълът започва да
осцилира в „отношение” към ставащото, героите започват да
рефлектират върху ситауцията и да се охарактеризират сами. В
прелестните и подчертано продължителни диалози езикът
странно се разширява, а действието става вътрешно действие.
Чрез способността да субективизира нещата и по този начин да
чете себе си, съзнанието на героите твори втори план на
художествената реалност.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
12 авг 2019 в 17:13 потребител
11 авг 2019 в 09:24 студент на 27 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Начална училищна педагогика и чужд език, випуск 2016
04 юни 2019 в 23:33 ученичка на 23 години от Елхово - Гимназия "Св. Климент Охридски", випуск 2015
04 юни 2019 в 11:32 студент на 31 години от Стара Загора - Тракийски университет, факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2020
30 май 2019 в 12:49 в момента не учи на 39 години от София
07 май 2019 в 14:00 студент на 23 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - ПУНУП, випуск 2023
20 апр 2019 в 16:23 студент на 41 години от Стара Загора - Тракийски университет, факулетет - Педагогически факултет, специалност - Начална училищна педагогика, випуск 2019
20 апр 2019 в 16:09 студентка на 43 години от Стара Загора - Тракийски университет, факулетет - Педагогически факултет, специалност - Начална училищна педагогика, випуск 2019
13 апр 2019 в 15:00 студент на 28 години от Варна - ВСУ "Черноризец Храбър", факулетет - международна администрация и управление, специалност - Публична администрация, випуск 2013
12 апр 2019 в 19:24 в момента не учи на 31 години
 
Подобни материали
 

Преди да се родя и след това

04 май 2006
·
3,986
·
1
·
324
·
691
·
76

Повестта “преди да се родя” предлага необичаен поглед към традициите, миналото,към скъпото,към семейството и рода.Читателя вижда като през криво огледало патриарьалният бит неговата изостаналост
 

Лекции по детска литература

22 ное 2011
·
780
·
21
·
3,140
·
1,145
·
1

Лекции по детска литература за 2 курс НУПЧЕ или ПУПЧЕ...
 

Човек в търсене на смисъла

29 окт 2006
·
1,230
·
2
·
511
·
116
·
1

Човекът е разумно същество, и именно това го отличава от животните.
 

План на урок по литература

29 ное 2009
·
482
·
10
·
1,470
·
1,577

Разработка на урок по литература за 5 клас на тема "Календари и празници"...
 

Героите в древногръцката литература и героите днес

21 мар 2008
·
346
·
5
·
1,664
·
428

Две есета на тема древногръцка литература - "Човекът в миналото и днес – многоликата му и противоречива същност" и "Героите в древногръцката литература и героите днес".
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Тест по български език и литература, подготовка за матура
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Тестът може да послужи за подготовка за изпити - класно, матура и т.н. Въпросите са само с един верен отговор.
(Лесен)
11
2
1
5 мин
20.08.2019
Входно равнище за 11. клас
входен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Проверка на придобитите знания върху учебния материал от предходната учебна година. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(За отличници)
16
16.08.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

Анализ на "Приключенията на лиско" от Борис Априлов

Материал № 875006, от 26 юни 2012
Свален: 209 пъти
Прегледан: 346 пъти
Предмет: Литература
Тип: Лекция
Брой страници: 14
Брой думи: 3,805
Брой символи: 22,261

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Анализ на "Приключенията на лиско" от Борис Апр ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Росица Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  5 години
56

Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
с опит от  13 години
32

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения