Големина на текста:
Законът на рода според „Дервишово семе”
(литературна интерпретация)
Разказът „Дервишово семе” от Николай Хайтов много добре
пресъздава интересната култура на родопчани, поради дългото
време, което авторът е прекарал в тази част на България. Творбата
поставя доста важни проблеми като свободата на избора, силата на
любовта, жестокостта на омразата… Противопоставя родовите
закони с човешките чувства и желания. Също така подтиква човек
да се замисли за това дали тогавашното общество е справедливо или
не чак толкова…
Според разказа, родовите ценности са фикс идея на поколения
възрастни, които ги прехвърлят на младите и така ги запазват. Те са
жестоки и широко недемократични, отнемайки правото на младите
да избират спътника си в живота. Освен това, ограничават като цяло
правата на младежите. Точно по тяхна вина, Рамадан преживява
толкова нещастия и не изживява живота, който би бил прекрасен,
ако не беше консервативността на обществото.
Родовият закон е широко почитан и предаван от поколение на
поколение с години. Той е обсебил дядото и бабата, които още преди
Рамадан да е навършил 14, говорят за сватбата му, стремейки се по-
бързо да осигурят продължение на рода, което, едва ли не, е най-
важното нещо в целия човешки живот. Всъщност, това налагане на
родовите порядки в разказа е изцяло от страна на дядото. Той е
човекът, който непременно държи по чаршафа да има кръв – почти
безсмислен патриархален предразсъдък, гарантиращ, че роденото
дете ще бъде точно на Рамадан. Когато братята на Силвина я
отвеждат, дядото забранява на Рамадан да си отмъсти. Точно в този
момент, се разбира, че дядото въобще не го е грижа за момчето, а
само за Дервишовото семе: „Ти за семе ще ми трябваш, няма да
мърдаш! Тука искам на Асан Дервишов внук да писне, а че тогава
ходи да се трепеш, където искаш!”. Едва след раждането на сина на
Рамадан, дядото „си е свършил работата”, наподчинявал се е на
абсурдни порядки и е готов да напусне този свят. Той е просто една
жертва на жестокото всеобщо мнение.
Тогавашният патриархален свят не знае какво е демокрация и
е безмилостно жесток. Той силно ограничава правата най-вече на
младежите, но и на останалите хора. В разказа Рамадан не участва
във вземането на решения относно семейството, въпреки че е част от
него. Преди сватбата, на него му е зададен единствено въпросът
„Вапцани ли искаш или сури?”, без значение, че той ще се жени и
той ще прекара живота си с тази жена. Освен това никъде в разказа
няма случка, в която да се е приемало Рамадановото мнение, освен
когато той престъпва обществените закони и отива при Силвина.
Жестокостта на родовия закон е, че превръща хората в егоисти. Той
ги кара да мислят само за продължението на своя род, а не живота
като цяло, което всъщност би превърнало желанието да се роди
момче, а не момиче, в безсмислено.
Рамадановите нещастия също са по вина на родовите порядки.
Ако му беше дадена възможност да поотрасне, за да вземе
правилното решение и, както се казва в разказа, да може да
изконсумира брака си, не би се стигнало до „кръстопътчето” между
рода и любовта. Всъщност той още от първата си среща с момичето
проявява несъзнателното си престъпване на родовия закон. Той се
поддава на все още детските си инстинкти и се увлича в играта, за
което после си плаща – братята на Силвина я открадват. Когато
Рамадан за втори път послушва сърцето си, въпреки че вече е
възрастен, злобата в него, натрупана срещу Руфат, не успява да се
отприщи и злощастното „сламено чучело” е принудено да слугува на
човека, който е съсипал живота му. Затова да слушаш сърцето си и
да преследваш мечтите си едва ли не е неправилно, защото ти
навлича само неприятности.
В крайна сметка изводът е, че консервативността на
тогавашните хора прави живота им скучен и шаблонен – раждаш се,
ставаш на 14, жениш се за жена, с която се запознаваш на сватбата
си, ражда ти се момче и вече можеш да си заминеш. Всичко това
лишава хората от удоволствието от живота и от магията на най-
великото чувство – любовта. За щастие, с годините са се намерили
хора с мечти и собствено мнение, които да преоткрият човешките
ценности и да дадат на всички повече свобода на избора, която,
според мен, е най-важното право, което ни е дадено.
Яница Пехова, 8
а
клас

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
03 мар 2017 в 16:19 учител на 34 години от Стара Загора - ГПЧЕ "Ромен Ролан", випуск 2020
 
Домашни по темата на материала
Да се направи паралелна характеристика между:
добавена от kiti_28 10.10.2012
3
20
Подобни материали
 

Възелът на съдбата ("Дервишово семе"- Николай Хайтов)


Патриархалните родови закони имат своите нравствени опори в почитта към родителите, съвестта, достойнството и честта. Всичко това е подчинено на святото задължение да се продължи родът във времето.
 

Играта и драмата на Рамадан и Силвина

07 дек 2007
·
140
·
1
·
483
·
58
·
1

Многозначни са посланията на сборника “Диви разкази” на Николай Хайтов. Книгата ни връща към привидно отдалечени светове , в които се оглежда човешката ни същност. Разказът “Дервишово семе” поставя сериозни въпроси, свързани с ценностите на рода...
 

Ние сме хора на различни времена (“Дервишово семе” от Николай Хайтов)

03 мар 2008
·
167
·
1
·
203

Разказът “Дервишово семе” отразява чувствата и мислите, ценностната система на човека през миналия век, когато продължението на рода е било най-важното нещо в семейството. Днес за съжаление това се смята не толкова за важно, колкото забавно и мимолетно.
 

Възловият тайнопис на човешката изповед


В море от любов и омраза Николай Хайтов завързва възела между човека и рода в своя разказ „Дервишово семе”.
 

Човекът и звярът ("Диви разкази" от Николай Хайтов)


Със сборника си "Диви разкази", който се нарежда сред най-големите художествени произведения, Николай Хайтов се откроява в съвременната българска литература, като оригинален писател, заселил сбезсмъртни художествени образи интересния и забележителен...
 

Законът на рода в разказа "Дервишово семе" на Николай Хайтов

Материал № 87485, от 03 фев 2008
Свален: 255 пъти
Прегледан: 122 пъти
Качен от:
Предмет: Съвременна българска литература, Литература
Автор: Николай Хайтов
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 2
Брой думи: 407
Брой символи: 3,235

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Законът на рода в разказа "Дервишово семе" на Н ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения
дервишово семе дългът към сърцето срещу дълга към рода в разказа дервишово семе на темаборбата между доброто и злото в разказа дервишово семе dervi6ovo semeza6to nikoi ne se protivopostavqkogato bratqta na silvin q otkradvat i prodavat na sas кръстопътчето на рамадан литературна интерпретация дервишово семе разривът между човека и рода във разказа дервишево семе 4oveka i roda ot dervi6ovo seme традицийте срещу човека и неговия личен иэбор держишево семе раэсъждениениколай хаитов литературноинтепретативно на дервишово семе literaturno interpretativno dervishovoto seme литературно интерпретативно родовите традиции и повели на сурцето дервишово семе човека и рода в Дервишово семе човекът и звярът интерпретативно вурху дервишово семе по тема човекът и звяярът борбата между доброто и злото в разказа в дервишово семе rodovite zakoni dervi6ovo seme дервишово семе човекът и рода законът на любовта и законът на рода в разказа дервишово семе отношението към родовата общност според разказа дервишово семе от николай хайтов рода в разказа дервишово време