Големина на текста:
Предренесанс
(Лекция 1)
Терминът „Предренесанс” (Протор – е за Италия) го налага Якоб
Бурлард. Това е понятие, с което се обозначава преходът между
Средновековие и Ренесанс. Време на двоен светоусет и големи
трансформации. Характерен културен процес, нови явления, нетипични за
Западна Европа. В процеса на промяна на културата възникват нови идеи
за свободата, избора и смисъла на земния живот.
След 12 век в Западна Европа се реабилитира театътът и набират сила
нови идеи, които ще доведат до Ренесанс. Започва икономически подем на
градовете в Италия. Появяват се партии и отделни фракции до появата на
монархическо управление на някои градове-държави.
Основни белези:
Време на двоен светоглед, интерес към Античността. Ново осмисляне
на човек – Бог; небесно – земно. Засилена емоционалност, напрежение,
заради двойнствеността.
Водеща тема в изкуството е страданието, трагичния размисъл. Става все
по-ценен земният живот, въпреки доктрината на църквата, която отрича
това.
Теми в произведенията: До какво води земната любов?
Двуезичие на литературата, повечето е на латински, но и на простонароден
език. Черпят се теми, образи, мотиви и сюжети от Античността. По-
реалистично отношение към човека, обществото. Ангажиране на творците
със светски неща и дейности. Появява се интересът към пейзажа.
Предренесансът започва най-рано в Италия (ducento – 13 век). Време на
икономически и политически разцвет на големите градове-държави (най-
вече морските). Появява се Републиката.
Изкуството в Италия – разцвет на поезията.
През 13 век възникват 3 поетични школи:
1 – Сицилийска школа;
2 – Балонийска школа;
3 – Тосканска школа;
- Сицилийската – оформя се в двора на император Фридрих II през
втората половина на 13 век, в дворцовата култура. Събира се
интелектуален елит, първите поети създават сонети – Я.Лентини. Двата
поетични жанра са сонет и канцона. Дава се начало на ренесансовата
култура.
- Балонската – най- силно са представени живописта и поезията.
Лириката е предимно на италиански език. Тематиката е подобна на
провансалската лирика. Застъпена е рицарската идея за любовта, любовта
като служене, идеята за любимата жена. Поезията има друг много важен
белег създава се по определени поетически правила и изисквания.
Основен поет – Гуидо Гуиницели.
- Тосканска школа - включени са философски елементи в лириката. През
13 век във ФлоренцияГуидо Кавалканта – през втората половина на 13
век създава тъй наречения “сладостен нов стил” ( dolce stil nuovo ). Той е
повече философ, отколкото поет, лириката му е философска. В неговата
“любовна” лирика става въпрос за моралните философски обяснения за
любовта. Нарича любимата си Примавера. Условна поетическа воля,
авторът не е в текста, няма автобиографични елементи.
Основни жанрове: балет, сонет, концона.
-балет – създаден от провансалските поети.
Основни мотиви страхът за неразумния избор, душата между земното и
духовното. Жената е идеален образ, тя е ангелизирана.
Традиционни мотиви – любов-смърт, любов отвъд смъртта, гибелна любов
и др.
1.Данте – Италия, 13 - нач. на 14 век
2.Джефри Чосър – Англия, 14 век
3.Франсоа Вийон – Франция, 15 век
- Данте – роден 1265г., умира 1321г. Той е сред първите създатели на
италиански език. Пише на италиански и флорентински диалект. Най-
големият поет на прехода. Повлиян е от стиловите новости. Творчеството
му е свързано със светски(италиански език) и християнски(латински език)
теми.
От Средновековието в творчеството на Данте са наследени светоусета,
космогонията, християнските идеи и жанровите традиции. Новаторските
му идеи са ориентирани към жанра сонет и погледа към любовта. Животът
му е на съвременен човек. За него се знае много, за разлика от
средновековните творци. Той е поет с ново светоусещане, диплома. Дълго
време е в политическо изгнание. Пътува много. Създава фундаментално
творчество, най-известни са:
1292 – 1294г. – “Нов живот” (“Vita nuova”)
1306 – 1321г. – “Божествена комедия”
Пише трактати, поеми, послания, еклоги, трактатите “Пир”, “За
монархията”.
Данте е образован, изучил класическите литератури,философия.
От 1301г. е в изгнание, умира в Равена.
“Нов живот” (Беатриче Портимари,която умира) – изградена като
биография на лирическия говорител. Организирана е с ясен сюжет.
Появява се първата световноизвестна лирическа дама – Беатриче. Творбата
е 2 части:
1 – творба за живота на Беатриче;
2- творба за мисълта за мъртвата;
Творбата включва 31 сонета и 42 прозаични части.
“Божествена комедия” – в 3 части, жанр видение, “Ад”, “Чистилище”,
“Рай”. Съчетава църковно-християнска етика + културно-историческо
наследство на Античността – “Ад”!
Поетически синтез на епохата, огледало на средновековния човек. Разказ
за небесната благодат, за свободата на избора. Напълно в духа на
Средновековието, Данте въвежда 3 основни персонажа:
“Ад” – Вергилий;
“Чистилище” – Вергилий;
“Рай” – Беатриче;
Митологията и античните елементи присъстват в “Ад”.
“Божествена комедия” е изградена в 4 нива – всички образи имат
буквално, алегорично, морално и анатомично значение. Всяка част има
особени странични нива (3,4,7,9 – цифри).
- Джефри Чосър – (1340 – 1400г.) и поет, и политик, и дипломат,
философ, преводач. Владее френски, латински, италиански. Роден в
Лондон. Познава блестящо италианската култура в Предренесанса и
Ренесанса. В творчеството му има 3 превода: френски (любовни елегии,
поеми), италиански (влияе се от Бокачо, Петрарка, Данте, римска
литература) и английски. Пише на английски език.
“Кентърбарийски разкази” – пише до края на живота си. В стихотворна
форма, но под влияние на “Декамерон”, разказва 1 лице, 29 поклонници
тръгват към Кентърбъра.
- Франсоа Вийон Поет на града, пее за Париж, роден 1431г.
Демонстрира липса на връзка с куртоазната литература, християнските
ценности. Провокира скандали, получава смъртни присъди. Осиновен е от
богат благородник. Учи в Сорбоната. 1456г. създава първата си голяма
творба. “Малко завещание” 1446г. (320 стиха). Живее в банди, занимава
се с обири и грабежи. Отново е в затвора, но получава амнистия. 1462г. в
Париж пише “Голямо завещание”, 1461г. отново е в затвора, където пише
балади. След 1463г. не се знае какво става с него. Открит през 16 век от
Клеиан Маро.
Ренесансът в Европа
(Лекция 2)
Ренесанс цялостна трансформация в сферата на мисленето в Европа. По-
тясно определение: Ренесансът е специфично италианско явление, родено
14 век и оказало влияние върху науката, изкуството, литературата в
Западна Европа.
Ренесансът е специфично италианско явление, затова и “ренесанс” идва от
италиански език. Ренесансът не е толкова различен от Средновековието,
просто е идея за нов подход.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Предренесанс

Терминът "Предренесанс" (Протор – е за Италия) го налага Якоб Бурлард. Това е понятие, с което се обозначава преходът между Средновековие и Ренесанс...
Изпратен от:

на 2012-06-14
Добавен в:
Лекции
по Западноевропейска литература
Статистика:
317 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
Дванадесета нощ като ренесансова комедия
добавена от gergana9306 14.11.2013
0
6
Мултикултурно образование- същност,основни характеристики и функции
добавена от svetla.dimitrova.dimitrova 19.12.2016
2
32
Подобни материали
 

Данте Алигери - "Ад"


Много съдържателен план за биографията на Данте и за основния сюжен на "Ад".
 

Образът на новия човек, разкрит в поемата "Ад" от Данте Алигери


Светът на отвъдното провокира авторовото съзнание и пред нас застава един нов човек, дръзнал да надскочи средновековната „рамка” на своето време и да разгледа въпроси, забранени за човешкия разум от религиозните догми на църквата.
 

Данте Алигери - "Ад"

04 фев 2008
·
651
·
5
·
1,253
·
385
·
1
·

Използвани са много символи и алегории – съзнателно търсена неяснота от Данте, характерна за средновековната литература, средновековен модел на изобразяване. Данте е дуалист – вярва във вечната борба между доброто и злото...
 

"Аз съм човек и нищо човешко не ми е чуждо"

03 дек 2007
·
464
·
2
·
740
·
3
·

Повествованието на "Декамерон" носи духа и стила на обикновените хора, които отстояват правото си на щастие и радост от живота...
 

Дон Кихот и Санчо Панса - неповторима двойка в световната литература

06 дек 2007
·
444
·
3
·
881
·
366
·
1
·

През своето многовековно съществуване световната литература е достигнала високи върхове, направила е велики завоевания. Неизброими са имената на нейните гениални автори и творби...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Западноевропейска литература
Тест по литература за 10 клас на тема:
тематичен тест по Западноевропейска литература за Неучащи от 10 клас
С този тест може да се провери до каква степен е усвоено емблематичното за западноевропейската литература на ХХ век произведение „Процесът” на Франц Кафка. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
10
5
1
4 мин
13.08.2013
Тест по литература за 10-ти клас
изходен тест по Западноевропейска литература за Ученици от 10 клас
Тестът по Западноевропейска и Българска възрожденска литература включва въпроси върху фактологията -автори, произведения, герои, направления. Подходящ е за изходящо ниво по литература за 10 клас. Въпросите са с един верен отговор.
(Труден)
20
212
1
18.05.2012
» виж всички онлайн тестове по западноевропейска литература

Предренесанс

Материал № 870745, от 14 юни 2012
Свален: 317 пъти
Прегледан: 434 пъти
Предмет: Западноевропейска литература, Литература
Тип: Лекция
Брой страници: 25
Брой думи: 6,851
Брой символи: 41,184

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Предренесанс"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения