Големина на текста:
РУСЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ “АНГЕЛ КЪНЧЕВ”
ФИЛИАЛ СИЛИСТРА
МОТИВЪТ “ СЛЪНЧOВА ЖЕНИТБА
КАТО РЕЛИКТ ОТ
КОСМОГОНИЧЕН ОБРЕД
Изготвил:____________Проверил: ____________________
Габриела Митева
Фак. № 116271
І курс, специалност Български език и английски език
(гл.ас. докт. Галина Лечева)
Obj100
________
Силистра
2011
СЛЪНЦЕТО В БЪЛГАРСКАТА МИТОЛОГИЯ
Някои представи за Слънцето са общи за много народи и това се
дължи не толкова на общи религиозни представи, колкото на отразяването в
тях на една действителност. Слънцето у всички тези народи е еднакво. То
изгрява от изток и залязва на запад и това създава идеята за излизане на
селянина от дома по работа в полето и прибирането му вечер вкъщи. И
затова представите на всички религии по тези въпроси съвпадат.
Образът му в народните песни и приказки е неясен. Докато за гръцкия
Хелиос или за римския Сол, пък същото важи и за староиндийския Сура,
знаем, че препуска по небето на колесница, народният поет никога не
говори за конете или колата на Слънцето. Славянските представи за него са
подобни на античните. То има дворец на брега на морето, където майка му
се грижи за него. Месецът му е брат. В останалите си прояви „българското”
Слънце прилича по-скоро на Аполон. Например Аполон живее при майка си
Лето заедно със сестра си Артемида (месечината). Деницата или Зорницата
му е дъщеря. Много юнаци се надбягват със Слънцето и стават негови
роднини, когато го победят, защото това обикновено става след като юнакът
е направил облог със Слънцето и залогът е една от многобройните му
сестри. Гръцкият Хелиос също има много сестри. Народните песни оставят
само впечатление, че народът си представя Слънцето като конник, защото
при тези облози обикновено юнакът залага коня си. На Слънцето в някои
краища се дава и друго име. Народът го нарича дядо Райко и извежда това
име от „рай”. Единственото сведение, което имаме за почитането на
Слънцето през средновековието, дължим на архиепископа на България през
византийското робство на границата между XI и XII в. Теофилакт Охридски.
СЕМЕЙСТВОТО НА СЛЪНЦЕТО
Семейството на Слънцето се споменава във всяка песен за сватбата на
Слънцето по два пъти и е изредено винаги по същия начин. Веднъж
певецът изрежда членовете му чрез думите на майката на невестата на
Слънцето, когато и заръчва за кого да говее. Втори път пък невестата казва
за кого колко време е говяла. Но обикновено майката е представена като
незнаеща защо Слънцето я грабва и затова думите и в някои песни са
дадени така :
— Ако те вземат за слуга,
хубаво да им слугуват,
ако те вземат за снаха,
хубаво да им говееш:
2
 Слънчoва женитба
на свекър — девет години,
на свекървата — седем,
на зълви и на девери
— година и половина.
Трудно е да си представим, че това голямо семейство на Слънцето
играе наистина роля в митологията. То по-скоро е попълнено според
представите за едно земно семейство. Но трябва да кажем, че и в други
песни роднините му са изброени по подобен начин : свекър, свекърва,
девери, стриковци, отричани, кум и кума.
Кога ми идеш, Марио,
на Слънчовите дворове,
ти говей свекру, свекърви,
говей им девет години
и на девера Огняна
и на него говей четири,
четири и половина,
свойго другому — година,
година и половина.
От този пасаж се вижда, че всъщност братът на Слънцето, деверът на
Мария, се нарича Огнян, име, образувано от името на Огъня, който бил
втори син на Сворог.Тук имаме една преживелица от езическата религия на
старите славяни, едва ли има място за съмнение. Тук не става дума за
случайно съвпадение. Певецът, който е съставил песента или мотива в тази
песен, е разполагал с по-стари традиционни форми.
В много песни обаче сестрите на Слънцето играят самостоятелна
роля, а в песните за слънчевата сватба се споменават винаги свекър,
свекърва и девери, т. е. най-близките роднини на Слънцето: баща, майка и
братя. Именно те могат да се вземат като създадени в народната фантазия
митологични същества.
Сестрите на Слънцето живеят при самото слънце и народният певец
ги вижда ту като красиви девойки. Те са винаги млади като брат си, който се
явява като глава на семейството. Затова и докато за женитбата на
Слънцето се грижи майка му, то за женитбата на сестрите на Слънцето се
грижи брат им, както когато в едно семейство бащата е умрял. Дали
причината за отсъствието на бащата на Слънцето не се крие в изчезването
му от небето и заменянето му със Слънцето, т. е. в една промяна в
религията на старите славяни? Двама царе на Египет ли има предвид,
когато казва: “ И след него ще царува син му, когото наричат Даждбог ” , или
двама славянски богове? Така или иначе бащата на Слънцето и на неговите
сестри не се споменава при женитбата им и функциите му са поети от
самото слънце.
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Мотивът "слънчова женитба" като реликт от космогоничен обред

Някои представи за Слънцето са общи за много народи и това се дължи не толкова на общи религиозни представи, колкото на отразяването в тях на една действителност....
Изпратен от:
GaBi Miteva
на 2012-05-06
Добавен в:
Реферати
по Етнология
Статистика:
48 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Сватба и брак при християни и мюсюлмани в България

15 апр 2007
·
460
·
9
·
3,105
·
245

Ще бъдат разгледани и съпоставени само традиционните модели на брачност и сватбена обредност във вида им от края на ХІХ и началото на ХХ век.
 

Обредни песни за пролетни празници

02 яну 2008
·
168
·
3
·
1,085
·
379

Обредните песни са най –богатият,най-добре развитият и най-обичаният дял от народното поетично творчество.Те са най-древния жанр от фолклора.Създават се в началната епоха на човечеството,когато уръдията на труда са били примитивни и човек се е...
 

Сватбените традиции в България

12 юни 2008
·
76
·
4
·
538
·
64

В миналото булчинският букет е бил направен от чесън, лековити билки и жито. Чесънът е против зли духове..
 

Българската сватба видяна от европейци

03 юни 2008
·
49
·
5
·
1,147
·
25

Много европейски пътешественици, географи, историци, етнографи, журналисти, военни и други дейци проучват природните богатства, икономиката, населението и неговия бит. Те използуват различни пътища, за да опознаят живота на балканските народи...
 

Българските народни песни - извор на мъдрост и красота

04 май 2008
·
443
·
12
·
2,029
·
1,020
·

Разгледани са различните видове български народни песни според съдържанието.
1 2 3 4 »
 

Мотивът "слънчова женитба" като реликт от космогоничен обред

Материал № 854325, от 06 май 2012
Свален: 48 пъти
Прегледан: 105 пъти
Предмет: Етнология
Автор: Петко Тодоров
Тип: Реферат
Брой страници: 10
Брой думи: 2,853
Брой символи: 15,257

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Мотивът "слънчова женитба" като реликт от космо ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала