Големина на текста:
ЮЗУ”Неофит Рилски”
Правно-исторически факултет
РЕФЕРАТ
ТЕМА:Архитектура и изобразително
изкуство в българските земи през
XV-XVII в.
Изготвил:
Райка Александрова Сивриева Проверил:
Доц. В. Китанов
Специалност:
История-ІІ курс
Фак.№0706051
 По време на Втората българска държава архитектура достигнала високо за 
времето развитиеНаселение в градовете и селатапъстро по сациално 
положениеживеело в къщи,различаващи се по архитектураголемина
разположениеукрасастроителни материали и изпълнениеПри 
покоряването на страната разоряването особено на градоветебило толкова 
голямо и така честоче дълго след приключването на военни действия 
пътешествениците продължавали да отбелязват в дневниците си следите от 
разрушениятаВсе пак много селищамакар че понесли тежки загуби
останали да съществуват
Нашествениците ненавсякъде срещнали еднаква съпротиваВ областите 
които били далеч от военните действияразрушенията били по малкиЗа да 
затвърди своята власт в завзетите територииосманската държава 
прехвърляла в по­ големите градове и села мюсюлмани от Мала АзияНо 
което е най­ важнотоостанал на мястото си като основна маса от 
населението българският народ със своите градове и селасъс своя езикбит 
и домовесъс своите занаяти и майстори­строителиОсманската държава 
настанявала свои служители и преселници от Мала Азия в жилищаопразнени 
или отнети от местни жителиТакива раздадени къщи ще да е имало твърде 
многощом непосредствено след установяването се над част от Балканския 
полуостров бил определен специален наем който преселниците плащали на 
държавата срещу правото на владение върху къщитедюкяните и другите 
имотиизоставени или иззети от местното населениеПо този начин 
навсякъде из страната голяма част от бългаските къщиособено 
многостайните богати къщипреминали във владение на нашествениците
станали ’’турски къщи’’. Затова в понятието българската архитектура през 
периода на османското владичество следва да се включи и строителството
което обслужвало завоевателитеОбществените сгради­ банибезистени
кервансараи­ като архитектурни типове сигурно били познати на българите
защото представлявали стара римска и византийска традиция
По друг начин стои въпросът с мюсюлманските култови сградиНо и те не 
остават напълно чужди на влиянията на средатав която се изграждат
Може да се смятаче от XVвВ отделните градове въпреки запазването на 
повечето жилищни сгради настъпили градоустройствени изменения както 
поради разрушаването на крепостните стенитака и поради товаче старата 
улична система претърпяла до известна степен нова ориентация при 
изграждането на джамиитеБългарските средновековни градове по подобие 
на византийските и източните се състояли в повечето случаи от две части със 
сравнително ясно определени функциитърговско­ занаятчийски район и 
жилищен районкоето не изключвалоразбира се възможностите за 
съчетаване на работилницата или търговското помещение със самото 
жилище
Дюкяните били нискиприземни сгради с големи отвори­ прозорци към 
улицатаПрез  топлите дни на годината рамките на прозорци се свалялиа 
занаятчиите излизали да работят навънТака работилниците се сливали с 
уличното пространство
Жилищната зона обхващала по­ големия дял от градската територияТя се 
състояла от махалив които населението живеело обикновено групирано 
според народността и верската си принадлежностБлагоустрояването се 
изразявало предимно в изграждане на кладенци и чешми за обществено 
ползванекоито понякога имали монументален вид и богата орнаментална 
украсаГлавните улици били постлани с калдъръмдокато другите били тесни 
и кални
По време на османското владичество вътрешните градове загубили 
крепостните си стени започнали да увеличават своята територия
Мохамеданското населениекоето се настанявало тукналожило своя 
отпечатък
Първият чужд архитектурен елементкойто се появил в селищатабил 
мюсюлманският молитвен домЗа тази цел в началото били приспособявани по 
представителните черквиТака в Търново била превърната в джамия 
черквата ’’СвЧетиридисет мъченици’’. В София същата участ постигнала 
митрополитската черква ”СвГеорги’’, наречена Гюлджамиячерквата ’’Св
София’’, която получила името ’’Сиавуш паша джамия’’, и една черква
намираща се близо до днешната ’’Банябаши джамия’’(XVв.). След 
утвърждаването на османската власт започнал строежът на новичесто 
монументални джамии и на други култови сградиЕдна от най­ старите у нас е 
’’Ески джамия’’ в Хасково(1395г.). Заслужават споменаване и тези в Никопол
СилистраСтара ЗагораТърновоНаблюдават се три обичайни планови 
решениячетистъпни джамии(ПловдивСофия), кръстовидни (Пловдив
Ихтимани най­ честите централнокуполни (СофияРазградШумен). Като 
изключение се срещат и еднокорабни джамии (Кюстендил). От култовите 
сгради представляват интерес в архитектурно отношение текето и мавзолеят 
при с.ОборищеБалчишко
Османските феодализабогатели благодарение на грамадната военна плячка 
и на значителните доходи от едрите си леновеводени от религиозни подбуди
но преди всичко от добре разбрани лични интересидавали средства за 
строежи из цялата странаВ централните части на българските градове една 
след друга се издигали джамиичешмимедресетабани,беизстенив 
покрайнините или на свободни терени в самите селища­ кервансараиимарети
а по големите търговски пътища­ хубави каменни мостове
Много често обществените сгради и съоръжения представлявали 

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Архитектура и изобразително изкуство в българските земи през XV - XVII в.

По време на Втората българска държава архитектура достигнала високо за времето развитие....
Изпратен от:
Vesela Chonkova
на 2012-05-01
Добавен в:
Реферати
по История на българската култура
Статистика:
48 сваляния
виж още
 
 

Архитектура и изобразително изкуство в българските земи през XV - XVII в.

Материал № 851281, от 01 май 2012
Свален: 48 пъти
Прегледан: 62 пъти
Предмет: История на българската култура
Тип: Реферат
Брой страници: 11
Брой думи: 3,202
Брой символи: 19,912

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Архитектура и изобразително изкуство в българск ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Цветозар Мръвков
преподава по История на българската култура
в град София
с опит от  6 години
143 19

Кристина Николова
преподава по История на българската култура
в град
с опит от  4 години
406 45

виж още преподаватели...
Последно видяха материала