Борислав Борисов
преподава по Музика
в град Пловдив
Големина на текста:
ШУМЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ
“ Епископ Константин Преславски”
РЕФЕРАТ
На тема: Музикалната култура в перода от
Освобождението до средата на 20-те години
Изготвил: Преподавател:
Диян Иванов Димитров Проф. Ст.
Хърков
Фак. №266
Спец: Музикална педагогика
Гр. Шумен
2010г.
Определяща за периода след освобождението до средата на
20-те години е идеята за “строителството на нова България”.
Сведена в контекста на културното развитие тази тенденция се
изразява в обособяването и самоопределянето на художествена
култура и метасистемата на културата. Равнището на развитие на
различните изкуства естествено не е еднакво. Музиката изостава,
като обясненията за това са различни. Характерни особености на
музикалната култура през периода са поставяне на началото на
изграждането на професионална музикална култура и
реализирането на първите български професионални
композитори. Като друга отличителна черта на периода можем да
посочим и процесът, който завършва формирането на града като
културен център, със своята специфична градска култура.
Същевременно в развитието на музикалната култура доминира
институциаоналния аспект, изразяващ се в процес на изграждане
на системата от музикални институти и институции.
Наслагването на споменатите два процеса води до съответните
резултати и последствия. Едновременно се изявяват белезите на
два различни типа култура и едновременно действат две
тенденции. Първата е свързана с развитието на градския фолклор
– най-типична проява на градската култура, имаща своето начало
във Възраждането и свързана с проявите на “безименното
творчество”.. Втората тенденция е нова и води до развитието на
професионалната музикална култура. Развитието на
професионалната музикална култура обаче, е немислимо без
процесите на професионализация и диференциация на добре
познатата система: творец – изпълнител – публика.
Постигането на професионализма е от изключително значение.
От това зависи функционирането на музикалната култура като
професионална. За българските музиканти и критици въпросът за
професионализма сякаш не съществува. Единствено Ив.
Камбуров в “Българската музика”, и то доста по-късно,
споменава за прояви на дилетантизъм, който постепенно се
преодолява. Приносът на чуждите музиканти и особено на чехите
е съществен. Те стават носители на професионализмът. Като
оценката за тяхната дейност е противоречива. По повод на
чешките музиканти ( капелмайстори ) Ив. Камбуров пише: “ те
бяха не специалисти инструменталисти, а повече практици... Като
всички чехи те бяха добри техници с обща подготовка за
практическа музикална дейност”. От този цитат става ясно, че се
прави някакво разграничаване по отношение на
специализациаята и формата на реализция, т.е. професионализма
се разбира като специализация, която е резултат на специално
образование – консерватория, висше училище и други, където се
преподава натрупания индивидуален опит. Естествено
подразбира се , че това е опитът на европейската професионална
практика. Друга проява на професионализъм също е възможна –
без специално образование, който е междинна форма и изразява
процесът на постепенно преминаване от любителските към
професионалните форми на музикалното изкуство.
Липсата на професионални традиции отрежда важно място на
любителското музициране – литературно-музикалните
вечеринки, хоровото дело, музикалната дейност на училищата – в
развитието на бъгарската музикална култура след
Освобождението. Проблемът тук е, че любителството освен
практика е и съзнание, а то води директно към дилетантизъм, а
този дилетантизъм е непросветен и в сферата на творчеството –
особено агресивен, и от който българската музикална култура
трудно ще се освобождава.
Моделът, по който се изгражда българската музикална култура
след Освобождението е чешката народна художествена култура,
т.е. изграждането на професионална музикална култура се
осъществява като косвено се възприема европейската музикална
традиция.
Описаните до тук особености при изграждането на българската
музикална култура се вписват в характеристиката на културния
регион – Югоизточна Европа. Културния модел на този регион
показва следните особености:
- закъсняло културно развитие;
- културата за малък исторически отрязък от време решава
огромен кръг от обществено – културни и художествено –
естетически задачи;
- носители на националното съзнание са интелигенцията,
занаятчиите, еснафа и селяните;

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
01 авг 2020 в 15:33 студент на 28 години от Велико Търново - Висше Училище Земеделски колеж ЦДО, факулетет - Стопански факултет, специалност - Стопанско управление, випуск 2019
14 юни 2020 в 21:05 студентка на 32 години от Стара Загора - Тракийски университет, факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2015
30 апр 2020 в 19:04 студент на 31 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Педагогика на обучението по музика, випуск 2019
12 апр 2020 в 02:23 студент на 44 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Факултет за начална и предучилищна педагогика, специалност - Музика, випуск 2017
18 фев 2020 в 16:19 потребител
21 яну 2020 в 01:23 в момента не учи на 45 години
18 яну 2020 в 03:41 в момента не учи на 44 години
12 яну 2020 в 18:46 потребител
18 дек 2019 в 01:48 учител на 32 години
04 ное 2019 в 15:02 студент на 24 години от Варна - ВИНС, факулетет - информатика, специалност - Бизнес информационни системи, випуск 2016
 
Домашни по темата на материала
Музикална литература за деца и юноши
добавена от svetla0106 28.03.2012
0
50
Подобни материали
 

Музикална култура

23 окт 2008
·
803
·
37
·
11,048
·
1,531

История на българската музикална култура.
 

Примерни анализи на песни за държавен изпит на специалност "Педагогика на обучението по музика"

03 дек 2007
·
1,363
·
25
·
7,173
·
1,935
·
1

Подробни анализи и биография на композиторите на песните за държавен изпит по Педагогика на обучението по музика в Академия за музикално,танцово и изобразително изкуство-АМТИИ-град Пловдив
 

Българска музика

22 апр 2010
·
115
·
3
·
382
·
402

Доклад за едни от първите български композитори. Докладът е използван по История и цивилизация, но може и по Музика за 6 клас...
 

Музиката - есе

11 яну 2009
·
258
·
11
·
2,300
·
1

Музиката… Едва ли има човек до когото тя да не се е докоснала. Едва ли има някой, който да не е изпитвал нейния чар. Могъществото и да завладява в миг човешките души и сърца е отдавна известно...
 

Музикалната култура на феодализма

25 апр 2009
·
66
·
4
·
789
·
88

В лекцията са описани жанровете през периода, развитието на църковната музика. Съпоставка между Западната и Източната средновековна култура...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Музика
Тест по Музика за 5-ти клас (самостоятелна форма на обучение)
изпитен тест по Музика за Ученици от 5 клас
Тестът е за определяне на годишна оценка по предмета Музика и е предназначен за ученици, обучаващи се в самостоятелна форма на обучение. Съдържа 10 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Много лесен)
10
69
1
27.07.2018
Тест по музика за 7-ми клас
изходен тест по Музика за Ученици от 7 клас
Изходен тест по музика за 7-ми клас. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
10
208
1
14.02.2013
» виж всички онлайн тестове по музика

Музикалната култура в перода от Освобождението до средата на 20-те години

Материал № 834880, от 30 мар 2012
Свален: 122 пъти
Прегледан: 223 пъти
Предмет: Музика
Тип: Реферат
Брой страници: 17
Брой думи: 3,520
Брой символи: 23,247

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Музикалната култура в перода от Освобождението  ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Борислав Борисов
преподава по Музика
в град Пловдив
с опит от  5 години
1 102 5

Ирина Димитрова
преподава по Музика
в град Варна
с опит от  30 години
41 5

виж още преподаватели...
Последно видяха материала