Големина на текста:
Движещият се човек
/Танцът и двигателната култура на индивида/
Анна Пампулова
докторант към департамент „Музика”; асистент в БП „Танцов театър”, департамент
„Театър”, Нов Български Университет
Съвременният човек има много повече възможности за установяване на личен контакт с
познати и близки, отколкото през средновековието предците ни са имали за цял един
живот. Въпреки това, и днес уменията на човека за междуличностно безсловесно
общуване остават твърде ограничени и недоразвити.
Движението е естественото състояние на човека. Начинът по който използваме
двигателните си заложби, разкрива нашия натюрел, характер и настроения.
Разширяването на познанията, свързани с физиката ни, дава възможност да бъдем
преценявани като- подвижни, флегматични, артистични, статични... и съответно сме-
привлекателни, или невпечатляващи, желани, или отблъскващи.
Докато детето е малко, се обучава на различни общочовешки умения, свързани с четене,
писане, събиране, изваждане. Възрастните поправят и наставляват знанията, но рядко
някой от тях отделя внимание на децата как да общуват ефективно чрез езика на тялото
и движенията, как да разчитат безсловесните знаци подадени от събеседника, как да
изразяват емоциите си, как да възпитават тялото си, да подобрят естетиката в
различните двигателни движения. В резултат на този пропуск, макар ежедневно, човек се
среща и запознава с много хора, без да вдъхва онези топли усещания и впечатления за
себе си като индивидуалност. Възможно ли е Танцът, като естетическа съвкупност от
различни по характер движения, да подпомогне стремежа за усъвършенстване на
двигателните умения на човека?! Погледнато в исторически план, общуването между
човешките индивиди, първоначално, се е осъществявало не с помощта на словото, а чрез
съвкупност от физически движения. В процес на усъвършенстване на хомо сапиенс, тези
двигателни умения постигат развитие и се формират в различни по значение танци,
предназначени отначало за оцеляване на човека, като танци свързани с природните сили
(танц за дъжд, за успешен лов, за изцеление на болен и др.). Последствие Танцът в
човешкия бит е с по-конкретно присъствие, освен танци свързани с различни религиозни
вярвания, се появява и нуждата от такива с развлекателен характер. Вече се обръща
внимание на различния ритъм и форма, според които Танцът е с множество подфункции
на общуване, например: танц като неписано изискване за междуполовото харесване,
танцът като покана за физическа близост, танцът като спорт – възможност да се формира
пластичност в тялото и други. Естетическата необходимост на човечеството за духовна
наслада разграничава значението на танца от формата на общуване и го разделя в две
категории: битов – необходим за естествените нужди и възможности на индивида и в
една по – висша категория - Изкуството Танц, посланик и носител на духовна култура и
красота. В този си професионален вид Танцът търпи стремително развитие. В годините
търсенията на нови стилистики и експерименти са насочени в различни посоки, свързани
с разработването на все по – усложнени форми на физическо изпълнение и ефектно
излъчване на танцовите изяви. Целият този стремеж към търсене на Новото в Танца, е
продиктувано не само от експериментаторския егоистичен дух на хореографите, а
основно в привличане на постоянна зрителска аудитория – възпитаване на естетика в
обществото. Което ни приближава до отговора на въпроса „дали чрез изкуството Танц
можем да възпитаме у зрителя интерес към усъвършенстване на физическите заложби, с
цел подобряване двигателната култура, необходима за едно по-пълноценно общуване”.
Отговора намираме в широката зрителска аудитория в театралните салони, засиления
интерес към частните клубове за танц за непрофесионалисти, множеството
кандидатстуденти за танцово образование. Тук личният интерес не е свързан само с
желанието на човек да превърне уменията си в професионални знания; нито, да впечатли
околните със заучени стъпки, или с формални познания за Танца. Това, към което се
стреми човек целенасочено, или интуитивно, наричаме глад за усъвършенстване на
физическите заложби, необходими при безсловесното общуване.
Чрез наблюдаване на разнообразни видове танцови форми и репетиране на отделни
комбинации от движения ставаме по – сетивни, имаме умението да разграничим детайла,
да опознаем възможностите на тялото ни, развива се наблюдателността и разширяваме
набора от близки по изказ движения, но с различен смисъл. Чрез, да ги наречем,
нюансите в отделните движения, имаме възможност да обогатим паметта на
двигателната ни система и така изпозвайки точните движения в точната ситуация, да
бъдем разбирани правилно. Разбира се, всеки индивид притежава различен капацитет на
възприятие и възпроизвеждане, двигателна памет, или физическа пластика. Тази
невъзможност за унифициране е изява на уникалността ни.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
04 яну 2020 в 23:15 студент на 35 години от София - УНСС, факулетет - Управление и администрация, специалност - Регионално развитие, випуск 2014
08 апр 2016 в 14:02 студент на 26 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Философски факултет, специалност - Философия, випуск 2018
 
 
Онлайн тестове по Човекът и обществото
Изходно ниво - Човекът и обществото - 4. клас
изходен тест по Човекът и обществото за Ученици от 4 клас
Теста е предназначен за ученици, обучаващи се по новата учебна програма. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
2
1
1 мин
07.02.2020
Човекът и обществото - НВО за 2017 г.
изходен тест по Човекът и обществото за Ученици от 4 клас
Тестът е за Националното външно оценяване в IV-ти клас на Министерството на науката и образованието от 16 май 2017 г. Всички включени въпроси са само с един верен отговор.
(Много лесен)
19
2
1
4 мин
10.05.2019
» виж всички онлайн тестове по човекът и обществото

"Движещият се човек" - танцът и двигателната култура на индивида

Материал № 832507, от 27 мар 2012
Свален: 7 пъти
Прегледан: 8 пъти
Предмет: Човекът и обществото
Тип: Доклад
Брой страници: 2
Брой думи: 606
Брой символи: 3,989

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""Движещият се човек" - танцът и двигателната ку ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала