Големина на текста:
Колеж по Икономика и администрация
град Пловдив.
на
Росица Атанасова Станкова
специалност финанси
факултетен номер:937001
Тема:
Възникване на политическите идеи в
древния свят (Гърция и
Рим).Платон.Аристотел.М.Т.Цицерон
Най – висок връх в развитието на политическите идеи през
античността достигат великите древногръцки философи Платон и
Аристотел, които могат да се определят като основатели на първата
класическа политическа школа независимо от съществуващите различия
в техните концептуални виждания.
ПЛАТОН
Идеалната държава
В продължение на векове диалозите на Платон (427-347 г. пр. Хр.) наред с
Омировите поеми са смятани за най – висшата изява на древногръцкия
дух. Вероятно на това широко разпространено убеждение се дължи
обстоятелството, че многоброините му трудове са оцелели почти изцяло.
Платон е не само голям древногръцки философ от класическата епоха, но
с основание се смята и за създател на първата систематично изложена
политическа теория. Много изследователи на неговото творчество го
наричат „божественият Платон”.
Истинското име на Платон е Аристокъл. Роден в аристократичен
атински род, той получава блестящо литературно и научно образование.
Платон е най – талантливия ученик на Сократ, който оказва огромно
влияние върху него. През 357 г. започва да преподава в гимназия, посветена
на героя Академос. Оттук води началото си знаменитата Платонова
„Академия”, в която преподава до края на живота си и която
просъществува почти цяло хилядолетие (до 523 г.).
Философското, политологичното и литературното творчество са
заместили политическата дейност, към която се е стремял всеки
2
атинянин и от която Платон остава на страна. Самият той разказва, че
„винаги е горял от желание за политическа дейност”. Според Платон
истинското занимание, достойно за свободен човек, е да участва в
обществените работи; младите хора от благородно потекло, които
влизат в Сократовия кръг, нямали други амбиции, а и образованието,
което получавали, имало за цел да ги подготви за това поприще.
В първите си диалози Платон се придържя към метода на Сократ –
майевтика, т.е. изкуство да се накара ума да „роди” (майево
„акуширам”) чрез задаване на последователни въпроси.
По – късно Платон започва да излага собствените си възгледи чрез
устата на своя учител, който е главен събеседник в диалозите му. В
диалозите от този зрял период се оформят Платоновата метафизика и
теорията за формите или идеите – истинската същност на нещата, на
които видимият свят е само отражение.
За политологичния анализ най – голям интерес продставляват
диалозите: „Държавата”, „Политикът” (или „Държавникът”) и
„Законите”. В тях Платон се стреми да разбере системата на всемира
чрез теорията за идеите, природата на безсмъртната човешка душа и
връзката й с тялото и да формолира законите, които трябва да
ръководят идеалната държава, защото за него метафизиката и
психологията водят неизбежно до политиката, която трябва да
претвори в дело мисълта.
Философията на Платон намира логичен завършек в политиката,
както и при Аристотел, защото в очите на древните гърци всичко води до
държавата.
В диалога „Държавата” Платон дава описание на съвършената,
стабилната, най – добрата или идеалната държава, която трябва да бъде
точно копие на божествената форма или идея за държавата. И както в
неговата обща философия формите или идеите са истинската същност
на нещата, така и във философията на държавата идеалната държава е
истинската, съвършената държава, а съществуващите видове държави
са изродено нейно потомство.
Държавата е практическо въплащение на най-висшата идея – идеята
за общото благо. Двата основни принципа на политическата философия
на Платон, формулирани от Ф. Уайт са:1) политическото общество
образува едно цяло със свое достойнство и общо благо, и 2) политическото
общество трябва да гледа на своето общо благо като на първа цел, която в
случай на конфликт има предимство пред другите цели.
В „Държавата” Платон пише: „Ние основаваме държавата не с цел да
направим изключително щастлива една част от народа, но по
възможност да бъдат щастливи всики граждани”. По аналогичен начин
Платон дефинира и справедливите закони – „определени от разума” и
установени в името на общото благо на цялата държава, а не на
ограничена група.
Платон конструира идеалната държава, като изхожда от
съответствието, което по негово мнение съществува между Космоса,
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
23 юни 2020 в 16:04 студент на 24 години от Благоевград - Югозападен университет "Неофит Рилски", факулетет - Философски факултет, специалност - Политология, випуск 2019
11 юни 2020 в 23:23 потребител на 23 години
11 юни 2020 в 09:50 учител на 36 години
09 юни 2020 в 12:24 студентка на 32 години от Благоевград - Югозападен университет "Неофит Рилски", факулетет - Природо-математически, специалност - Химия, випуск 2010
09 юни 2020 в 11:14 потребител
07 юни 2020 в 18:04 потребител
 
Подобни материали
 

Политическата власт. Дефиниция, източници, видове

02 фев 2008
·
327
·
5
·
962
·
220

От древни времена, до наши дни думата власт е сред най-често използваните понятия. За нея са правени най-свидни жертви и са отправяни най-големи молби и благодарности към Бога. “Все още- казва Бертрам Ръсел – за човека властта наред със славата...
 

Феноменът власт

11 дек 2007
·
264
·
4
·
919
·
106
·
1

Изразът “воля за власт” – с който предлагам да започнем – принадлежи на Фридрих Ницше, философът, който прояви изключителна чувствителност и прозорливост както по отношение на живота, така и на достойнството, така и спрямо неотделимата от тях свобода.
 

Разделението на властите в демократична държава

12 дек 2007
·
167
·
3
·
972
·
33

Механизмът за разделението на властите е тази сфера, в която протичат правните отношения между отделните части на властта. С дейността на този механизъм „държавата проявява своята воля чрез органите”, на които възлага отдлните функции...
 

Държавна власт и държавна администрация

18 дек 2007
·
711
·
5
·
927

Лична разработка на въпроси по държавна власт и държавна администрация.
 

Демокрация

18 дек 2007
·
460
·
3
·
225
·
60
·
1

Проблемите на политическата демокрация са едни от най-важните проблеми на съвременната политическа наука. Съвременното разбиране на политическата демокрация е свързването на две противоположни тенденци...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Политология
Тест по политология за 2-ри курс, ВСУ - политически системи и режими
изпитен тест по Политология за Студенти от 2 курс
Тест по Политически системи и режими. Важи за ВСУ. Съдържа 22 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
22
184
1
26.09.2014
» виж всички онлайн тестове по политология

Възникване на политическите идеи в древния свят (Гърция и Рим). Платон, Аристотел, Цицерон.

Материал № 808354, от 12 фев 2012
Свален: 388 пъти
Прегледан: 444 пъти
Предмет: Политология
Тип: Реферат
Брой страници: 11
Брой думи: 2,864
Брой символи: 17,929

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Възникване на политическите идеи в древния свят ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала