Павлина Костадинова
преподава по Етика
в град София
Големина на текста:
„Колеж по туризъм” – гр. Благоевгр
Р е ф е р а т
НА ТЕМА:
Етика при управлението на
организация
Разработил: Проверил:
Камбер Али доц. Кичева
Специалност:
Бизнес администрация
Курс: ІІІ
Фак. № БАР 712
Благоевград, 2009 г.
Понятието “етика” произхожда от гръцки и означава обичай, нрав,
характер. При древните етиката е била едно цяло с общата философия и
правото. Представлявала е практически нравоучения, преподаващи телесна
и психическа хигиена. Етиката е философска наука, чиито обект на
изучаване е Морала.
От стоиците идва деленето на философията на логика, физика и
етика. Етиката по тяхно време се разбира като наука за човешката природа.
Според Имануел Кант етиката е наука, която не трябва да се
занимава с това, което е и което има причина, а с частите извън опита
постулати на разума.
Етиката описва и обяснява морала, поведението, позицията;
предписва образци на постъпки и отношения. Тя работи с понятия и
величини-добро, зло, дълг, щастие,удоволствие, страдание, чест,
достойнство, използва Моралния кодекс и има за цел да отговори на
въпроси като “Какво трябва да правя?”, “Какъв съм аз?”,”Как да се държа с
хората?”, “Можем ли по една, две постъпки да съдим за
човек?”,”Компромис-необходим ли е той?”, “Наказанието води ли до
добро?”.
Думата етика за първи път е употребена от Аристотел. Този нов
философски термин е идентифицирал знания в една област, за която
ключови думи са същност на човека, общество - държава, управление,
икономика, свобода, висше благо, цел и средство, възможност, мяра,
добродетел, порок, приятелство и най-важното накрая - справедливост.
Аристотел замисля етиката ката философия на обществото и като
философия на всекидневния живот. Но все пак великия древногръцки
мислител предпочита да нарече философията на обществото политика, а
философията на семейството и на личното поведение- етика. Така
Аристотел употребява термина в две главни значения:
Първото значение се отнася до обичаите и нравите на една човешка
общност, а второто значение засяга характера на човека и неговата
предразположеност към добродетел и порок. Затова етиката е философия
на етоса, метафизическо знание за поведението на личността в дадена
общност, знание за политическите, социалните качества на индивида,
особена система от цели, норми и средства за постигане на висшето благо
за общността и за отделния човек. Древните римляни са превели на езика
на етоса като моралис и верни на древногръцката традиция, отъждествяват
етиката като метафизика на морала.
2
И Сенека, и Марк Аврелий размишляват върху морала, като схващат
последния преди всичко и главно като разумно начало на човешката
природа като тип целесъобразна дейност, облагородяваща човека, защото
изпълнява препоръките на духовната дисциплина. Отговорът на въпроса
“Що е морал?”, среща много трудности и често е предизвиквал
парадоксални решения. За да се отговори на този въпрос, са били
предприемани най - различни опити, идентифициращи морала или с
природните влечения, потребности и качества на човека, или с
изискванията на човешкото общежитие към мотивите и поведението на
отделната личност или като извод от вяра в свръхестествено същество,
идея, Бог, или като средство за регулиране на взаимоотношенията между
хората. Така моралът се оказва сфера на човешка дейност, област на
човешки чувства и мотиви, божествена промисъл, свръхестествено
отношение и много често неидентифицирано явление, чиято мотивация
спонтанно поражда доброто и избягва злото. Като че ли най-сполучливо са
се изразили немецът Фридрих Ницше и французинът Гюйо: “Всеки опит да
се дефинира моралът се натъква на непреодолими трудности, който го
определя, той всъщност още повече го отдалечава от познанието, моралът
е непостижим като хоризонта”.
Съществуват различни опити за определяне на морала. Най - често
във всекидневното съзнание моралът се отъждествява с доброто, добрия
човек, добрите следствия от постъпките ни, добрите ни намерения. Трябва
веднага да се отбележи, че от такава гледна точка морал и нравственост е
едно и също. Но нравствеността се свежда само до позволено и
непозволено, правилно и неправилно. Тя придобива по-скоро
поведенчески характеристики, защото критерий за морално и неморално
остават главно и единствено постъпката и дори резултатът от нея. Така се
появява една форма за разбиране на морала, базираща се на общоприетите
представи за обичаи и традиции.
От гледна точка на масовата психика тъкмо обичаят и традицията са
ядрото за разбиране на морала. Обичаят е начин на идентифициране на
индивида с дадена общност. Обичаят е изискване за еднотипно постъпване
в еднотипна ситуация. Като елементарна норма на всекидневно поведение
обичаят има нормативна сила, но тази нормативна сила не е въпрос на
избор, а се произвежда най-често по силата на навика, притежаващ почти
автоматичен характер. Така във всекидневното общуване моралът се
отъждествява преди всичко като обичайно - традиционна форма на
общуване между хората. Традицията е също форма на общуване, но чрез
традицията общуват различни поколения. Една от отликите на традициите
от обичаите е, че традиционното общуване по правило придобива
светогледен характер. Традициите филтрират обичаите те са социалната
мембрана, през която един обичай продължава своето съществуване, а друг
губи своето значение, превръща се в социално - психическо минало.
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Етика при управлението на организация

Понятието “етика” произхожда от гръцки и означава обичай, нрав, характер. При древните етиката е била едно цяло с общата философия и правото. Представлявала е практически нравоучения, преподаващи телесна и психическа хигиена...
Изпратен от:
Kamber Ali
на 2011-11-09
Добавен в:
Реферати
по Етика
Статистика:
200 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Реферати по Етика рядко сваляни с 7 - 10 страници от преди повече от година Други от Студенти
 
Подобни материали
 

Уроци по Етика и право

22 сеп 2008
·
599
·
3
·
470
·
726
·
1

Професионална етика, Приложна етика, Биоетика, Постъпки, Мотиви, Норми и действия, Ценности, Добро и зло, Етос, нрави, етика.
 

Добро и зло

22 окт 2008
·
1,049
·
16
·
4,502
·
977
·
1
·
1

Тъй като идейно – тематичния обхват на разглежданата тема е твърде широк и изисква по-детайлно разглеждане, то тук ще акцентирам върху общите принципи, които служат за основа на различните етически учения, опитващи се да определят и изяснят основните...
 

Проблеми на приложната етика

30 окт 2008
·
251
·
12
·
1,591
·
214

Терминът “етика” за първи път е използван от Аристотел от латинския етос, ма две значения. Първото се отнася до нравите, а второто засяга характера на човека и неговата предразположеност. Аристотел замисля етиката като философия...
 

Професионална етика

17 дек 2008
·
391
·
20
·
3,212
·
425
·
2

Политическата етика на нашето съвремие е субстанция от огромния опит, който човечеството е натрупал в областта на обществените отношения и за това как чрез тях да се постигне властта като основна цел за всеки човек и как да се действа с нея...
 

Произход и същност на човека. Етика

05 мар 2008
·
135
·
5
·
1,585
·
85

Духовната еволюция на хомо сапиенс се осъществява по законите на Кармата и прераждането (превъплъщението). Кармата означава, че в сегашния си живот си създаваш условията за следващия.
1 2 3 4 5 » 6
 
Онлайн тестове по Етика
Бизнес етика
изпитен тест по Етика за Студенти от 3 курс
Тест по бизнес етика от НБУ, 5-ти семестър. Всеки въпрос има само по един верен отговор.
(Труден)
30
4
1
8 мин
30.07.2019
Тест по етика за 10. клас
междинен тест по Етика за Ученици от 10 клас
Тестът включва въпроси, обхващащи всичко изучавано по етика в десети клас.
(Труден)
51
570
1
1 мин
30.09.2011
» виж всички онлайн тестове по етика

Етика при управлението на организация

Материал № 746316, от 09 ное 2011
Свален: 200 пъти
Прегледан: 247 пъти
Предмет: Етика, Философия
Тип: Реферат
Брой страници: 10
Брой думи: 2,464
Брой символи: 15,621

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Етика при управлението на организация"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Павлина Костадинова
преподава по Етика
в град София
с опит от  20 години
424

Павлин Славов
преподава по Етика
в град Благоевград
с опит от  12 години
377

виж още преподаватели...
Последно видяха материала