Павлин Славов
преподава по Етика
в град Благоевград
Големина на текста:
„Или –или” и етическата екзистенция
„Или – или” е книга с голямо значение за философската наука. Написана е от
датчанинa Сьорен Киркегор през 1843 и изследва етапите на екзистенцията.
Това е първата книга, която Киркегор пише под псевдоним, нещо което по-нататък
често ще прави в хода на кариерата си. В случая са използвани четири псевдонима
„Виктое Еремита”, „А”, „Съдебния съветник Вилхелм” и „Йоханес”. Виктор Еремита е
фиктивният издател и редактор на книгата, за когото се твърди, че намерил книгата в
старинна писалищна маса. „А” е името, което издателят дава на фиктивния автор на
първата книга, за когото той заяввява, че не познава. Съдебният съветник Вилхелм е
фиктивният автор на втората част, а Йоханес – автор на една част от втората книга
„Дневникът на писателя”. Последната част от книгата се казва „Ултиматум”, е
представлява писмо, което съдебният съветник Вилхелм е получил от свой приятел
свещеник.
Структурата и формата на двете книги си приличат, а също наподобяват
качествата на своите фиктивни автори. Първата е дело на един или няколко „естета” и е
фрагментарна и еклектична, като покрива редица теми. В центъра е един хедонизъм, при
който най-голямо значение се отдава на естетическото удоволствие. Втората част е с по-
определена структура, и се състои най-вече от две дълги писма от съдебния съветник
Вилхелм до неговия „млад приятел”, един естетик. Той говори за нещата, с които
етичния живот превъзхожда етичния, и пояснява как в етическият стадий естетическото
се запазва, но променяйки съдържанието си.
Екзистенциалната философия на Киркегор издига теорията за различните стадии
на човешкия живот. В първият стадий се намира буржоата, който живее в конформизъм,
като по навик, без да осъзнава духовната същност на душата си. Естетът е буржоа,
осъзнал собствената си човешка стойност, но все още бяга от дефиниране на
собствената си екзистенция, като живее, сменяйки различни маски според ситуацията, и
се отдава на забавленията на живота. По-късно естетикът, с помощта на иронията, ще
се дистанцира от този начин на живот и ще извърши крачката към етичния стадий. Тук
човекът се реализира в екзистенцията и не отрича собствената си същност. Все още
обаче му липсва смисъл в живота, и той ще бъде обзет от екзистенциален страх.
Последният етап е религиозния, който според Киркегор се разделя на две форми.
Първата е „удобната, неизискваща” религиозност, при която човек посещава църквата,
но по-скоро като рутинен акт, без увереността на собственоръчно направения избор.
Вторият тип е „болезнената”религиозност, която изисква духовно участие.
От това, че съществуването се разделя на стадии, не бива да се заключва, че има
задължителна последователност при преминаването от един в друг етап. Буржоата не
става изведнъж пълен естетик, или пък не е нужно да преминава през естетичния стадий
въобще, а може направо да се превърне в етик.
Втората част на „Или-или” представя етичния стадий. Две писма от Assessor
Wilhelm до автора А се опитват да подтикнат А да направи прехода към етичния стадий.
Първото се отнася до етичната стойност на брака, а в другото става дума за етичната
тема за избора между доброто и това, което желаеш. Целият труд приключва с разговор
как пред Бог всички сме грешни. Една неопределена употреба на понятиетосвобода „да
избереш това, което желаеш” е характерна за втората част. При представянето на
етичния стадий е все пак неясно дали Киркегор приема етичен стадий без религия.
Свобода означава свободата да избереш волята да вършиш това, което е правилно и да
се дистанцира от грешното по един светски, почти кантиански начин.
Етичното всъщност се отнася до свободата да избираш, т.е. е това, което естетикът
не прави, когато не вижда значението на избора. За това той е критикуван от Аз-а във
втората книга, които подчертава важността на избора, по отношение на това да станеш
едно цяло със себе си и да не завършиш в отчаяние. Или-или дилемата тук изниква
наново, но този път от гледната точка на етика.
За разлика от Хегел, който смята че противоречията сами се елиминират,
Киркегор смята, че човек забравя да прави разлика между мисълта и свободата. Защото
в живота противоположносъите не трябва да се унищожават, тъй като в тях е истината и
изборът е човешката реалност.
Във втория том на „Или-или” Киркегор се фокусира върху брака, чрез гледната
точка на един етик. Тук към любовта е привнесен елемента за морала (за разлика от
донякъде фриволната любов у естетика), това е любовта в рамките на семейната
институция. Тъй като според Киркегор действеността по-скоро убива любовта, бракът е
това, което я затвърждава, привнася етичен и религиозен елемент към нея. Според
Киркегор жененият, а не безбрачният човек е най-близо до идеала. В бракът има
достойнство, осъзнато желание, което е по-стойностно от успеха на покоряването и
съблазняването. За Кирккегор да притежаваш е по-ценно от това да завоюваш, тъй като
то в лишено от случайната мимолетност, така характерна за живота на естета. Бракът е
свързан с дълга и като такъв отхвърля егоизма, представлява школа за характера на
човека и силата на любовта. Етическото обаче не изличава естетическото, просто го
променя и го прави по-издръжливо във времето, придава му спокойствие и сигурност.
Тук вече действа духовното, и то постигнато чрез силата. Това не е случайния,
непосредствен избор на естета, а нещо, до което човек достига съзнателно. Изборътна
една възможност разбира се означава ограничение, но етическия избор съдържа
достойнство, придава му индивидуалност.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

„Или - или” и етическата екзистенция

Кратък анализ на трудът "Или - или", основополагащ за школата на екзистенциализма...
Изпратен от:
kokokoko123
на 2011-10-15
Добавен в:
Анализи
по Етика
Статистика:
48 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Анализи по Етика рядко сваляни с 2 страници от преди повече от година Други от Родители
 
Подобни материали
 

Човек е осъден да бъде свободен

07 окт 2009
·
250
·
2
·
590
·
518
·
3

В истиския смисъл на думата свобода има само при човека. Всеки човек вижда себе си такъв, какъвто е...
 

Етика

20 окт 2009
·
163
·
3
·
496
·
524

Морал и етика - моралът главно регулира взаимодействията и отношенията на хората, а етиката е теорията на морала...
 

Добро и зло

26 окт 2009
·
340
·
8
·
1,260
·
434

Етическите категории са главните, най – обобщени и най – отвлечени понятия на етическата теория за морала...
 

Какви са аспектите на естетическия,етическия и реалигиозния живот /Киркегор/

22 юни 2010
·
140
·
6
·
1,145
·
138

Киркегор разпознава три йерархични нива на съществуване на индивида: Естетическо, етично и религиозно. Киркегор е бил отдаден на естетиката и понякога е сочен като поет-философ заради страстния начин, по който той подхожда към философията....
 
Онлайн тестове по Етика
Тест по етика и право за 10-ти клас
изходен тест по Етика за Ученици от 10 клас
Тестът е върху учебното съдържание по етика и право за 10-ти клас. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
13
784
1
07.03.2013
Бизнес етика
изпитен тест по Етика за Студенти от 3 курс
Тест по бизнес етика от НБУ, 5-ти семестър. Всеки въпрос има само по един верен отговор.
(Труден)
30
4
1
6 мин
30.07.2019
» виж всички онлайн тестове по етика

„Или - или” и етическата екзистенция

Материал № 731261, от 15 окт 2011
Свален: 48 пъти
Прегледан: 49 пъти
Предмет: Етика, Философия
Тип: Анализ
Брой страници: 2
Брой думи: 776
Брой символи: 4,451

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "„Или - или” и етическата екзистенция"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Павлина Костадинова
преподава по Етика
в град София
с опит от  20 години
488

Павлин Славов
преподава по Етика
в град Благоевград
с опит от  12 години
436

виж още преподаватели...
Последно видяха материала