Големина на текста:
ЮГОЗАПАДЕН УНИВЕРСИТЕТ „НЕОФИТ РИЛСКИ”
ФИЛОЛОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
КУРСОВА РАБОТА
по
Руска класическа литература
Преподавател: Доц.Магдалена Панайотова
Тема: Образа на крепостническа Русия в
романа „Мъртви души” на Н. Гогол
Изготвил: Катя Альошева Коцева,
Българска филология, задочно
обучение, Ф№0636524
Благоевград 2010г.
Николай В. Гогол е огромен къс от руското
битие.Единствено той в руската литература създава
школа – натуралната школа.Самобитният руски
писател създава нов стил.Гогол е основоположник на
критическия реализъм като осъзнат художествен
похват за отразяване на социалните противоречия в
руската действителност.Своеобразието на критико-
реалистичния му метод като нов етап в развитието на
реализма се определя от умението на Гогол да
изобразява „ пошлостта на пошлия човек” така, че и
най-незначителните на пръв поглед неща да бъдат
забелязани от всички.Той се налага като писател-
новатор със собствен художествен стил.Важна роля
за развитието му като творец имат прекараните в
Нежинската гимназия за висши науки.От голямо
значение за идейно-творческото му развитие е
силният интерес към работата на Пушкин и
Рилеев.Те са първите му учители в областта на
литературата.Пушкин му подарява сюжета на
произведението, което се счита за връх на
художествените постижения на Гогол, а именно
„Мъртви души”.Сюжетът дава възможност на автора
да разобличи основното обществено зло на
крепостното право, превърнало човека в стока, с
която може да се търгува и приживе, и след
смъртта.Основната тема е животът и
бита,нравствената и психическа деградация на
господстващото съсловие.Шедьовърът „Мъртви
души” не е случайно явление нито за Гогол, нито за
руската литература, защото бележи постъпателното й
движение към мащабните форми на отразяване на
живота – една, от които е романа.
Романът-поема „Мъртви души” е една от най-
мащабните и социално значими произведения на
руската литература от първата половина на XIX
в..Той може да се сравнява само с романа в стихове
„Евгений Онегин” на Пушкин. Определя се като
роман-поема, защото притежава мащабност на
романа, а лиричните отстъпления го доближават до
поемата.Състои се от отделни очерци за помешчици,
които са свързани от основния сюжетен герой
Чичиков, а широко място заемат социално-битовото
описание. Вниманието на Гогол е насочено към
съдбата на социалните слоеве в крепостническа
Русия.Той слива две художествени стихии – на
помешчическа Русия, която е на повърхността на
повествуванието и на народна Русия, която е
лирически подтекст на поемата.Това налага
контраста като като водещ художествен принцип в
„Мъртви души”.
Въвеждането на героите също е изградено върху
контраста.Главното лице се запознава с тях като
следва низходяща и контрастираща градация по
отношение на героите помешчици.Всеки нов герой
представлява по-висока степен на човешкото
падение.Започва с Манилов, в когото има нещо
човешко и завършва с Плюшкин, който е изгубил
физическия и духовен човешки образ.
Манилов е първият герой, с който Чичиков се
среща, след като умело е успял да се настани в
градския живот и в представите на големците в града
като „приличен човек”.Още с първия помешчик се
долавя комичния контраст между общественото
положение и духовното нищожество на
героите.Образът на Манилов е в резултат на

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Образа на крепостническа Русия в романа „Мъртви души” на Н. Гогол

Самобитният руски писател създава нов стил. Гогол е основоположник на критическия реализъм като осъзнат художествен похват за отразяване на социалните противоречия в руската действителност...
Изпратен от:
mitka7
на 2011-10-11
Добавен в:
Курсови работи
по Руска литература
Статистика:
42 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Лекции по Руска литература

06 юни 2010
·
1,914
·
39
·
18,000
·
2,172
·
2
·
1
·

Роден е през 1799г. В Москва, в семейството на потомствени дворяни. Като дете Пушкин получава традиционното за дворянско дете възпитание, говори на френски език и до 7-мата си година не владее майчиния си език...
 

Руска литература на 20 век

06 юни 2010
·
284
·
2
·
655
·
445

Развой и течения, представители в руската литература на 20 век...
 

Творчеството на Александър Сергеевич Пушкин

04 май 2011
·
186
·
7
·
1,649
·
366

Пушкин е енциклопедист още от самото начало. От неговата лира се изтръгват звуци, възхваляващи най - интимните любовни изживявания, приятелски чувства, любов към природата...
 

Евгений Онегин

27 ное 2011
·
100
·
2
·
535
·
255

Образът на Евгений Онегин от Пушкин. Материал по руска литература...
 

Гогол "Мъртви души" - уникалност на жанровата структура

20 юни 2012
·
172
·
8
·
2,547

Силните позиции на художествения текст и тяхната роля за разбиране за съдържанието” – в романът – поема на Гогол "Мъртви души". Уникалност на жанровата структура като резултат от комичната и елегична позиция на писателя...
1 2 3 »
 

Образа на крепостническа Русия в романа „Мъртви души” на Н. Гогол

Материал № 729420, от 11 окт 2011
Свален: 42 пъти
Прегледан: 88 пъти
Предмет: Руска литература, Литература
Тип: Курсова работа
Брой страници: 10
Брой думи: 1,727
Брой символи: 10,442

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Образа на крепостническа Русия в романа „Мъртви ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала