Големина на текста:
Д О К Л А Д
на тема
КРИВОРАЗБРАНАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ”
Изготвила:
1. Кратка биографична справка – Добри Попов Войников е
роден на 10 Октомври 1833 година в град Шумен и умира на
27 март 1878 година в град Търново.
Възрожденски учител, писател-драматург, общественик и
журналист, музикален и театрален деец, основоположник на
българския театър, пръв български режисьор; един от
учредителите на Българското книжовно дружество (днешната
БАН). Първоначално учи в Шумен при С. Филаретов, Иван
Богоров и С. Доброплодни. Завършва френския колеж в
Цариград (1856—1858). През целия си живот е учител —
отначало в Шумен (1858—1864), където започва обществено-
политическата си дейност като организатор на т. нар.
„млади“ в черковната борба и като читалищен деец.
Принуден да емигрира в Румъния, учителства в Браила (1864
—1870) и в Гюргево (1873—1874).
През 1874 година приема руско поданство и се връща в
Шумен. По време на Руско-турската освободителна война
1877—1878 става управител на сиропиталище в Търново,
където умира от тифус.
През зимата на 1865 година Войников организира в Браила
българска любителска театрална трупа, която ръководи до
1870 г. За пръв път в историята на българския театър
привлича жени-актриси. От 1870 до 1876 продължава
театралната си дейност в Букурещ, Гюргево и Шумен.
Добри Войников е автор на историческите пиеси Райна
княгиня (1866), Покръщение на Преславски двор (1868),
Велислава, българска княгиня (1870), Възцаряването на
Крума Страшний (1871); на комедиите Криворазбраната
цивилизация (1871), Чорбаджията (1881), По неволя доктор
(1884) и битовата драма Диманка или вярна пръвнинска
любов (ръкопис).
Пиесите на Войников съставят главния репертоар на
българския възрожденски театър. Те утвърждават и някои
литературно-художествени традиции, възприети в
драматургията на неговите последователи Васил Друмев и
Иван Вазов.
2. ТемаВъв Войниковата комедия анекдотичното
възприемане на темата е подменено с драматично. Защото
комедията „Криворазбраната цивилизация“ по същество е
драма за подменената идентичност.
Чрез националната идея, която се разчита във всички
исторически драми на Войников, авторът предлага
самопознание за българите, съчетано с патриотично
въодушевление. След като с драмите си вече е моделирал
пожелателния образ на българското като славно и държавно
и на българина като юначен, Войников отново задава
главния въпрос на идентичността - „Кои сме ние?“, но този
2
път в сегашно време. С присъщата й театралност
драматургията трябва да представи зримия образ на
българското „ние“ във възрожденското настояще. По
динамичния модел на съпоставянето с другостта драматургът
се опитва да даде отговор на поставения въпрос.
Съпоставянето формира българското самосъзнание, като
непрекъснато разграничава българите от чуждите общности.
Поощряваният някога стремеж към чужда цивилизованост и
просвета вече се оказва пречка за националната културна
самоидентификация на българите. Опитът за охраняване на
постигнатото вече национално самосъзнание ражда
„Криворазбраната цивилизация“ (1871). Заглавието на
комедията с времето се превръща в устойчиво
словосъчетание, с което пожелалите небългарското стават
обект на окарикатуряване
3. Характеристика на образите на героите:
Криворазбраните чужди културни модели носят само вреда
за младото поколение. Класическият проблем –
противоречието и несъгласието между „стари” и „млади” – е
в основата на комедийния конфликт. Но тук битката не е
между поколенията, а между нравствените принципи за
човешко достойнство в начина на поведение. Героите от
„Криворазбраната цивилизация” са разделени на два
„лагера” – чуждопоклонници и родолюбиви българи.. така
опозицията свое-чуждо изгражда контраста между
драматургичните образи. Той е водещ и при групирането на
героите по двойки, като всеки участва в особен
драматургичен тандем. Художествения контраст е основен
принцип при разкриване на конфликтните взаимоотношения
между двамата съпрузи Хаджи Коста и Злата, при очертаване
на контраста между Анка и Марийка, както и при поставяне
на художествения акцент върху нравствените образи-
антиподи на Митю и д-р Маргариди.
В зависимост от отношенията към чуждото и неговото
криворазбрано възприемане, Войников разделя героите си на
положителни и отрицателни. Всички защитници на родово-
българското спадат към първата група, т.е. са определени
като положителни драматургични персонажи. Такива са Хаджи
Коста, Митю и неговите другари – Герги и Пенчо. Към
групата на отрицателните герои принадлежат Злата, Анка,
Маргариди и Димитраки. Двамата епизодични герои – баба
Стойна и слугата Райчо, играят свързваща роля между
враждуващите лагери на чуждопоклонници и родолюбци.
Конфликтен двигател на действието е женитбата на Анка –
дъщерята на Хаджи Коста и Злата. По стар български обичай
баща е избрал за свой зет един от най-достойните в града
– младия търговец Митю. Но патриархалната традиция,
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

"Криворазбраната цивилизация"

Добри Попов Войников е възрожденски учител, писател-драматург, общественик и журналист, музикален и театрален деец, основоположник на българския театър, пръв български режисьор...
Изпратен от:
Антония
на 2011-09-06
Добавен в:
Доклади
по Литература
Статистика:
81 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
Kои са положителните и отрицателните качества на двата тип монархия?
добавена от paola_96 10.12.2012
0
8
добри войников криворазбраната цивилизация основна идея
добавена от danitka.dani 25.09.2019
3
5
Характеристика на хаджи Коста
добавена от zvezdelina.12 23.06.2016
1
4
Подобни материали
 

Криворазбраната цивилизация

17 юни 2010
·
114
·
1
·
331
·
430

Криворазбраната цивилизация - Анализ...
 

"Криворазбраната цивилизация"

10 юни 2011
·
70
·
10
·
435
·
291

Във Войниковата комедия анекдотичното възприемане на темата е подменено с драматично. Защото комедията „Криворазбраната цивилизация“ по същество е драма за подменената идентичност. Хаджи Коста още в първите си реплики оплаква изгубената традиция...
 

Криворазбраната цивилизация

07 сеп 2009
·
241
·
8
·
1,289

Криворазбраната цивилизация Д.Вoйников написва комедията през 1871г., като първо я публикува по стр. на сп. "Учили-ще", а скоро след това я издава в отделна книга. Темата на "Крврзбр цвл" е подсказана...
 

Добри Войников - Криворазбраната Цивилизация

11 дек 2007
·
1,106
·
2
·
392
·
1,076

Във Войниковата комедия анекдотичното възприемане на темата е подменено с драматично. Защото комедията „Криворазбраната цивилизация“ по същество е драма за подменената идентичност.
 

Светостта на родното слово в одата „Българският език”

15 апр 2009
·
32
·
2
·
234
·
58

Вазовата ода „Българският език” е своеобразна среща – диалог между лирическия говорител и читателя, в която се поставя глобален проблем, свързан с един от елементите на българското духовно пространство – езика...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Христо Ботев - "На прощаване в 1868 г."
изпитен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тест за проверка на усвоените знания за стихотворението на Ботев "На прощаване в 1868 г.". Всички въпроси в теста имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
14
1
4 мин
08.10.2019
Човекът и другите
тематичен тест по Литература за Ученици от 6 клас
Тематичен тест, свързан с произведенията от раздела "Човекът и другите" от учебника за 6 клас по литература. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
22
2
1
10 мин
19.09.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

"Криворазбраната цивилизация"

Материал № 718203, от 06 сеп 2011
Свален: 81 пъти
Прегледан: 199 пъти
Предмет: Литература
Тип: Доклад
Брой страници: 5
Брой думи: 1,186
Брой символи: 7,762

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""Криворазбраната цивилизация""?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лиляна Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  39 години
47

Цветомира Вергова
преподава по Литература
в град Асеновград
с опит от  2 години
20

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения