Големина на текста:
43. Управление на културата и изкуствата
1т Развлекателна инустрия – същност и видове.
Забавлението е свързано не толкова със самата творческа забава, с
естетическата и художествена страна на изкуството, а с определени
възприятия на това изкуство от страна на аудиторията с използването на
нейното свободно време.Води се дискусия какво е развлекателна
индустрия и кои са нейните клонове.Терминът се заражда в САЩ в
началото на 20 век,когато новите технологии започват да променят начина,
по който хората се отнасят към изкуството и културата . Развлекателна
индустрия са предимно медийните изкуства. Днес този термин има ново
зувчене. В него се обединяват онези организации, фирми и групи в
обществото, които произвеждат или предлагат продукти или услугиза
уползотворяване на свободното време на хората. От тази гледна точка
развлекателната индустрия изключва дейности като пазаруване, каране н
акола, готвене и др.
Класификация на развлекателната индустрия:
-забавления, зависещи от разпространяването в ефир, наличие
на медиен посредник между творците и аудиторията
-забавления на живо: шоубизнес, театър, мюзикъл, цирк, танци,
кабаре, фестивали, карнавали . Други клонове- хазартна индустрия,
компютърни игри, мултимедии, издателска индустрия, частни галерии,
организация на търгове
Управлението на изкуствата (Art’s Management) е нова теоритична
област, която има интердисциплинарен характер. При изучаването на
изкуствата могат да се откроят два аспекта:
-макроаспект, в който се разглеждат предимно въпроси,
свързани с мястото на изкуствата в обществото, държавно подпомагане на
изкуствата, взаимоотношения между бизнеса и изкуството.
-микроаспект- разглеждат се особеностите на културните
организации, мястото и ролята на различните мениджъри в изкуството,
прилагане на управленски подходи и принципи на отделните културни
организации.
Частните организации са предимно с търговски характер, регулират
се като частни търговски дружества, издържат се от собствени приходи,
разпределят печалбата между собствениците. В много случаи те извършват
и други дейности: продажба на сувенири, храни, напитки ; стратегията се
определя от предпочитанията на аудиторията.
Публичните организации имат различна мотивация и цели,
свързани с развитието на културата и изкуството и с тяхната обществена
значимост и достъпност.
2т. Видове артмениджъри.
Те са в трудна ситуация, защото се разделят между два свята:
единият на творците, а другия на управлението на икономиката.
Мениджърите се разделят на :
-като артист( творец)
-като парньор или сътрудник на твореца
-като обслужващ артист- агент на твореца, който се договаря от
негово име и получава съответната комисионна за договора като служител
на държавата( културен администратор)
-като обслужващ аудиторията- да създава комфорт и удобство
на зрителите и да изучава техните реакции
-като отговорник на сграда- следи за изпълнението и
поддържането на мястото, където аудиторията се сблъсква с изкуството.
3т. Модели за финансиране на изкуствата.
3.1. Модел на държавно подпомагане на изкуствата.
Развива се в страните от Централна и Източна Европа по време на
тоталитарния режим. Могат да се отчертаят следните характеристики:
-държавата е основен източник на финансиране
-организационните форми са сведени до минимум
-на лице е стабилност в развитието на културните организации
и възможност за изграждане на ядра от професионалисти, които да
функционират през относително дълтг период
-достъпно за голям брой потребители, поради наличието на
държавна субсидия
3.2. Модел на развитие на изкуствата в условията на свободен
пазар.
За пръв път се е развил в САЩ. Особености:
-ролята на държавата е предимно индиректна; държавното
финансиране е сведено до минимум.
-основна институционална форма са частните творчески
организации, които лесно се създават и разпадат
-времетраенето на творческия процес е сведено до минимум,
поради силна обвързаност на крайния продукт с приходите от неговите
продажби
-водещият мотив в реализацията на творческия продукт е
печалбата. Тя зависи от професионализма в областта на мениджмънта и
маркетинга
-съществува готова творческа продукция и пазар на таланти
-съществува голяма разлика в заплащането на творческите
продукти, което се определя от продажбите и индивиудалните
възможности на творците
3.3. Смесен модел.
Характерен за Великобритания, Франция, Германия, Холандия,
Швейцария, Италия. Съотношението между държавната подкрепа и
развитието на пазарните принципи е в различни пропорции. На лице е:
-смесено финансиране на изкуствата-държавата, частен сектор,
дарителство
-пазарът на изкуствата е концентриран в големите градове
-голямо разнообразие от гл.т. на формите на културните
организации
-различия в цените на билетите на държавния и частния сектор
-създават се асоциации и мрежи за творци и Art’s managers,
които целят да улеснят взаимодействието между отделните творчески
организации.
4т. Управление на музеи.
Музеите са част от културно- историческото наследство на една
държава. Основната им функция е да излаагт произведения на изкуството.
Не се излагат всички произведения на изкуството, а само част от тях.
4.1. Класификация на музеи.
4.1.1. Според мисия и цели.
- общи – те са национални и имат многопосочни цели в
развитието си. В тях се представят произведения на изкуството от
различни епохи. В тях се съхраняват ценни колекции от произведения на
изкуството.
- специализирани – съдържат произведения от една епоха или
един тип ( модерно изкуство, ориенталско, африканско, старинни икони и
др.).
4.1.2.Според източника на финансиране и властта.
- национални и държавни ( финансират се от държавния бюджет,
чрез Министерството на културата)
- общинси музеи ( издържат се преимуществено от бюджета на
общината)
- музеи към университети
- музеи към бизнес корпорации
- спомагателни музеи ( експозиции към основни музеи със
самостоятелно управление)
- експозиции на произведения на изкуството като части от други
музеи.
4.1.3. Според архитектурата на сградите.
- музеи, които се помещават в запазени сгради с интересна
архитектура
- музеи, които възникват на мястото на сгради, предназначени за
други цели
- музеи, които са разположени в модерни за времето си сгради
4.2. Основни длъжности в музеите.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
01 ное 2019 в 10:21 студент на 31 години от София - nbu, факулетет - TCMB, специалност - Телекомуникации, випуск 2012
07 май 2018 в 14:11 в момента не учи на 42 години
23 ное 2017 в 10:01 студентка на 38 години от София - Университет по библиотекознание и информационни технологии, факулетет - Библиотечен мениджмънт, випуск 2016
19 мар 2017 в 16:09 учител на 49 години от Варна - МГ "Д-р Петър Берон", випуск 2013
01 фев 2016 в 02:33 студент на 26 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - ФНПП, специалност - ПМХК, випуск 2016
28 юли 2015 в 23:09 родител на 53 години
07 май 2014 в 22:28 потребител
 
 
Онлайн тестове по Международна икономика
Тест по международна икономика
изходен тест по Международна икономика за Студенти от 2 курс
Тест по международна икономика за НБУ, за студенти от 2-ри курс. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
30
212
1
05.04.2013
Регионални пазари и МТО
тест по Международна икономика за Студенти
Тестът съдържа 25 затворени въпроса, всеки от които изисква един верен отговор.
(Труден)
25
1
1
17 мин
19.01.2015
» виж всички онлайн тестове по международна икономика

Управление на културата и изкуствата

Материал № 710108, от 27 юни 2011
Свален: 31 пъти
Прегледан: 50 пъти
Предмет: Международна икономика
Тип: Лекция
Брой страници: 5
Брой думи: 1,167
Брой символи: 7,850

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Управление на културата и изкуствата"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала