Големина на текста:
Почти винаги в талвега на философското движение творчеството на
Платон е предмет на най-сериозно внимание и задълбочени научни
изследвания. От един век насам Платон е един от най-четените и
интерпретирани философи на античния свят. (1)
Платон (427 – 347г.) е роден в атинско аристократично семейство на
остров Егина. Детството и юношеството му протичат в годините на
Пелопонеската война. Той е съвременник на поражението на Атина, на
падането на Атинската демокрация, на господството на “Тридесетте тирана”.
Първоначално Платон се надявал, че новият режим ще създаде по –
справедливи условия, но скоро се разочарова и се отказал от нея. Когато през
403г. демокрацията била възстановена, Платон отново решил да се ангажира
политически. Но екзекуцията на неговия учител и приятел Сократ от новите
управляващи го отчаяла от възможността за политическа реформа в Атина.
Създаден още в началото на IV-ти век пр.Хр., платоновият модел на
идеалната държава е оказал влияние върху всеки един по-късен опит за
изграждане на утопична обществена структура.
Социално-историческата философия на Платон е положена върху
основата на идеята за единството и връзката между човека и гражданина,
етиката и политиката: човек е образец за възникването на справедливата и
съвършена държава и обратно, държавата е обективният пример за дейността
на човека (2). А оттук и етичната основа, върху която се изгражда учението на
древногръцкия мислител за държавата.
Възникването на държавата се обуславя от материалните потребности
на човешкото съществуване, удовлетворяването на които не е по силите на
(1) Радев, Ради, „Антична философия”, с. 333
(2) Платон, Държавата, 472 е ; 501 в.
1
отделните индивиди сами по себе си и поотделно. Човешките потребности
мотивират възникването на държавата като институция, регулираща
отношението и дейността на хората съобразно общи интереси и цели.
Общественото разделение на труда е най-непосредствената причина за
появата на държавата. Защото всеки човек се специализира в определена
област на материалното производство и в обществения живот изобщо – един
се занимава със земеделие, друг – със занаятчийство, трети – с търгoвия, и
т.н. Но подобна специализация се базира и на вродените заложби на човека:
хората са по природа предопределени за строго определени трудови
дейности, които следва да изпълняват през целия си съзнателен живот (3).
Оттук социалното разслоение на обществото на различни групи. Платон
защитава социалното неравенство, което е свързано с различните страни и
функции на човешката душа. Според психологизма му на различните
способности на човешката душа съответстват различни социални групи в
обществото. На трите „части” на душата отговарят трите социални групи: на
разумната част, чиято главна добродетел е мъдростта, отговаря съсловието на
философите; на волевата част, чиято добродетел е мъжеството, съответства
съсловието на военните; на най-низшата, копнееща, сетивно-чувствена част
на душата отговаря съсловието на земеделците и занаятчиите. Всяко едно
съсловие упражнява съответстващата му по природа дейност и с това се
създава добродетелната държава – т.нар. идеална държава. В нея по принцип
се реализират изискванията на справедливостта. За античния мислител
гражданите на такава държава имат една обща майка – Земята. Но те са
неравни по природа. Съгласно митологемата, която се привежда, боговете
създават хората неравни, използвайки различни за тях метали – злато, сребро,
—————————————
(3) Платон, Държавата, 374 с.
2
мед, желязо. От друга страна, хармонията в духовния свят на човека
предполага не само съгласуваността на отделните страни от дейността на
душата, но и единството му с обществото.
На основата на социалното неравенство възниква и отрицателният тип
на държавната организация, който има четири форми: тимокрация,
олигархия, демокрация и тирания. Взети в тяхната връзка и подреденост, те
показват последователността в деформирането на нравствено-етическите
стойности. Тимокрацията – най-низшата форма на отрицателната държава, е
властта на ценза и честта. Отначало в нея се запазват отделни черти на
съвършения държавен строй, докато управниците се ползват с някаква почит,
а военното съсловие, освободено от упражняването на земеделие и
занаятчийски труд, се занимава с военното изкуство и гимнастика. Обаче под
влиянието на натрупването на благородните метали тимокрацията се
деформира и е заменена от олигархията – властта на малцинството. В нея се
налага пълното разслоение на населението на богати и бедни. Такава държава
не е „единна” – в нея фактически има две държави: едната на богатите,
другата на бедните. В нея е нарушено изискването за разделение на труда,
доколкото част от гражданите се занимават с различни дела – със земеделие,
занаятчийство, с военно дело. Демокрацията е следващата степен на
деформиране на държавата. Тя е властта на мнозинството, упражнявана в
ущърб на интересите на малцинството. По думите на Платон демократичната
държава е управление на „тълпата” и на незачитане на нравствените
задължения, което довежда до социални катаклизми. Политико-гражданската
деградация намира своя завършек в тиранията, която представлява
управление на един над всички останали граждани. Тиранията възниква от
демокрацията, но при нея прекомерната свобода прераства в робство.
Тиранинът е зловеща и всевластна фигура, която отначало обещава много за
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
12 сеп 2022 в 23:38 потребител
 
Подобни материали
 

Възникване на модерната държава като правова държава

17 апр 2009
·
481
·
3
·
856
·
755
·
5
·
3

Понятието държава съществува от древни времена, но за модерна държава може да се говори едва в Новото време, от XVI век насам....
 
Онлайн тестове по Свят и личност
Европейски съюз
междинен тест по Свят и личност за Ученици от 12 клас
Включва въпроси от първите уроци за ЕС - икономическа интеграция, създаване на интеграционни политики, единен пазар, икономически валутен съюз. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Труден)
13
3
1
2 мин
14.08.2020
Свят и личност, 12 клас
изходен тест по Свят и личност за Ученици от 12 клас
Тестът обхваща материала по свят и личност и е предназначен за изходяща диагностика на учениците. Въпросите са от затворен тип - има само един верен отговор.
(Труден)
15
1
1
5 мин
07.08.2020
» виж всички онлайн тестове по свят и личност

Платон "Държавата"

Материал № 708967, от 23 юни 2011
Свален: 143 пъти
Прегледан: 238 пъти
Предмет: Свят и личност, Философия
Тип: Реферат
Брой страници: 7
Брой думи: 1,313
Брой символи: 8,706

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Платон "Държавата""?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала