Големина на текста:
2. Поява и развитие на музеите в Европа
В хода на своето развитие, разпаните древни и антични цивилизации
създават почти едновременно три културни института, които успоредно се
развиват през вековете като взаимно се допълват и подпомагат – музей, архив и
библиотека. Без да имат изцяло съвременен те са функции, те от най-дълбока
древност и до сега успяват да съхранят за поколенията историческа памет в
областта на почти всяка дейност на човека.
Науката, занимаваща се с историята, теорията и практиката на музейното
дело възниква през ХІХ век. Тя се заражда в резултат на активността при
изграждането особено на исторически и художествени музей.
Необходимостта за въвеждане на наука обоснована система за
експониране на музейните паметници, както и до съобирането и съхраняването
им, води до възникване на науката.
Още в първобитния начин на живот хората събират отделни творения на
природата, които са ги впечатлили.
Изкуството на древните народи е тясно свързано с техните религиозни
култове. Тя процъфтява след дори образувания в Месопотамия и особено в
Древен Египет. В дворците владетелите и фараоните се създават уникални
сбирки от производството на изкуството. В храмовете строени в Древна Гърция
се създава специално помещение за съхраняване на даровете, донесени от
богомолците. Подаръците нараствали и се налага да бъдат описани и
инвентаризирани. Терминът “музейност” води началото си от Древна Гърция.
Той определя мястото, в което се съхраняват подаръци, отправени към боговете
в храма на 9-те музи, една от които е Клио – покровителката на историята.
Първият античен музей се създава в Александрийската библиотека, известна в
античността под наименованието “ музейон” това е комплексен, научен и
културен институт, в който се съсредоточават всички развити по това време в
областта на точните и хуманните науки. Така се създава най-големият в
античността университет. Библиотеката притежава хиляди папируси,
унищожени от пожар.
Нов период в колекционирането на произведения започва след
покоряването на Древна Гърция и Рим. Всеки римски император е искал да
остане в историята и като ценител на изкуството. Със заграбените художествени
произведения те украсявали храмове и форуми (Храмът Конкордия, Римски
форум). Численото нарастване на колекциите, налагало те да се опишат. До нас
са достигнали два папируса, съдържащи инвентарен опис на скулпторите,
съхранявани в термите на Каракаля.
Следващият период е Средновековието, характерно за епохата е
доминирането на християнската църква на д изкуството в западноевропейските
страни и във Византийската империя. Художниците създават произведения
основно за украса на църквите. В такива храмови центрове се съхраняват
произведения на християнското изкуство и богатствата им. Постепенно те
добиват характер на колекции с музейна стойност. Всички дарове –
произведения се описват в специална книга. За развитие на колекционерството
допринасят и кръстоносните походи.
Характерни за Средновековието са мощехранилищата, в които се
съхраняват светите мощи на светци, покровител на дадения храм или манастир.
След превземането на Рим от варварите през 476г. в Източна Европа
доминира византийската империя. Константинопол процъфтява. В него са
съсредоточени антични паметници, но все по-широко място намират
новосъздадените образци на християнското изкуство. Юстиниян І закрива
Атинската академия и така скъсва с истонския период – СВ. София 532. втори
период на византйското изкуство е по време на Македонската династия (867-
1055). В този период иконописането е възстановено и утвърдено.
Освен християнската църква и императорите ценят средновековните
художници. Има сведението на хронистите за богати линии колекции на
владетелите.
За истинско колекционерство от страна на ценителите на изкуството може
да се говори едва от времето на Италианския ренесанс. Младите талантиливи
италиански художници се насочвани да реставрират античните селятори и да
правят нови по техен образец. Създават се първите частни галерии. Културата на
Ренесанса е култура на града. Ето защо тук Рим, Венеция се сформира и оформя
нов културен институт. Музей, по-точно художествен музей, наречен – галерия.
Друга основна причина за разрастването на колекцията през ренесанса
изобилства от примери за колекционерство.
Везари има своите големи заслуги пред изкуството и науките.
Основоположник на науката история на изкуството. Въвежда историографията
като критерий за създаване на колекция. Козимо І през 1439г създава. През
ренесанса се поставя началото и на издаване на първите колекции.
Още през ХV век се появявата колекции наречени рядкости. В тях се
събират уникални природни забележителности. Постепенно започват да правят
сбирки за династиите си. Събират и най-основните нормативни документи и
правят архив. Най-широко разпространение през 15 век намират кунсткамерите
– кабинети на изкуствата. В тях се съхраняват – частни колекции, картини и
скулптури.
Първата колекция е от 1530г на Август І. След най-богатите и с
разнообразен състав на колекциите е тази на Петър Велики в Русия създадена
след европейската. Ако през 18 век в Европа се създадат най-грандиозните
художествени музеи – Ермитража, Лувъра, то през 19 век популярност имат
историческите музеи. През целия 19 век музеите имат ново развитие.
Постепенно се превръщат в големи национални музеи. Наред с библиотеките и
архивите, музеите са основен културен източник на 19 век.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
08 фев 2020 в 20:12 студент на 22 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Филологически факултет, специалност - Български език и история, випуск 2020
10 фев 2019 в 19:36 студент на 25 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Философско-исторически факултет, специалност - Социология, випуск 2016
15 май 2018 в 13:25 студентка на 41 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Исторически факултет, специалност - История, випуск 2018
17 мар 2018 в 06:55 в момента не учи на 34 години
06 мар 2018 в 09:19 студент на 40 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Филологически факултет, специалност - Психология, випуск 2014
13 фев 2018 в 14:32 студент на 31 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Факултет по хуманитарни науки, специалност - История, випуск 2020
26 яну 2018 в 23:15 студент на 25 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Факултет по икономически и социални науки, специалност - Туризъм, випуск 2016
 
 

Поява и развитие на музейното дело

Материал № 701385, от 09 юни 2011
Свален: 63 пъти
Прегледан: 94 пъти
Предмет: Музейно дело, Култура и изкуство
Тип: Тема
Брой страници: 2
Брой думи: 691
Брой символи: 4,479

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Поява и развитие на музейното дело"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала