Големина на текста:
„Спи градът“
Равносметка на самотата
1.Творческа история.- Стихотворението „Спи градът“ е публикувано за първи път през
1911г. В сп. „Съвременна мисъл“. Тогава творбата няма заглавие. Издадено през
1920г., стихотворението има вече заглавие, което има за цел да очертае типичното за
лириката на Дебелянов пространство на града.
2.Жанр на творбата – елегия
3.Композиционната рамка акцентира върху самотния лирически човек, който е
пленник на самотния град.
4.Дебеляновият герой е чувствителен и потиснат от покварата и бездуховността на
заобикалящия го свят. Пространството на града в елегията „Спи градът“ е мрачно и
потискащо, празно и глухо, белязано е със знака на отчуждението.
5.Първа строфа - повтаря мотива в заглавието. Сред „безшумните тъми“на спящия
град е залутан лирическия човек.
а)пространството на мрака и тишината, градът е огледало на отчаянието и
самотата, но и противоположност на вътрещния свят на станника, чиято тревожна
будност е единственото човешко присъствие тук.
б) оксиморонът „на нощта неверна верен син“ акцентира върху усета за
сирачество, самота и отхвърленост. В нощта открива майка - „неверна“, защото не
утешава и не дарява жадувания покой.
в)инверсиите „бездомен и самин“ чертаят характерната идентичност на
Дебеляновия лирически герой.
г) градът – обиталище на многото не е дом за бездомника, усещащ в празнотата
на нощното пространство още по – болезнено самотата си и отчуждението на света.
д) последния песенен стих на строфата „а дъждът ръми, ръми, ръми..“ е
вариация на мотив от известната елегия „Плаче сърцето ми“ - Верлен.
6.Втора строфа – разгръща образа на града с метонимията „черните стени“,
внушавайки представата за затвор, отвъд чиито граници не може да пребивава
лирическият човек.
а) кънтенето на стъпките в празнотата откроява отсъствието на друга човешка
фигура.
б) персонифицирани в неизменни спътници на лирическия човек са невидимите
му „жалби за преминалите дни“.
7.Трета строфа - предава конкретен образ на миналото чрез спомени за „милото
дете“.Тази възкресена от паметта фигура е символ на невинността и чистотата.
а) обратният на настоящия черен свят е миналото – свят на светлина и въжделение.
Но и в миналото се чертае граница чрез образ на „моя праг“ - символизиращ
вътрешния предел у чпвека, неспособността да премине отвъд – при светлината,
споделеността, щастието и любовта.
б) лирическирят Аз осъзнава парадокса на страданието си – призованият светъл свят
на „отминалите дни“ не утешава, а изостря болката.-образът „чист и драг“ не внушава
радост, носталгия и мъка по изгубеното и отхвърленото. За това последният стих на
тази строфа е вглъбяване в страданието, изразено с възходяща градация и повторения
„и сръбта расте, расте, расте..“
8.Четвърта строфа – продължава линията на обитаване на спомена и неговото
осмисляне.
а) „Пробуденият жар“ и „усмивката“ са самата антитеза на отчуждената
самотност и тъга на лирическия човек в настоящето. Но той е отхвърлил сам „тленния
дар“ на любовта, устремен към непостижимото. Пропуснал е мига на щастието, на
наслаждението от мимолетната красота в преследване на абстрактната „вечна
красота“
б) споменът е прозрение за пренебрегнатото и вече напразно
пожелано.Споменът е и съд за човека, осъзнал собтвената вина за несбъднатото
щастие.
9.Пета строфа – в нея образът на миналото потъмнява, а в него застива силуета на
любимта.
а)нейният въпрос звучи в съзнанието на самотника, който и сам се пита: „защо,
защо?“, без да открива окончателния отговор. Провторения реторичен въпрос насочва
към колебанието какво ни разминава с щастието - предопределението или
собствената вина.
10.Шеста строфа – повтаря първата и придава на текаста кръгова композиция.
а)устремен към абстрактното, „възжаждал вечна красота“, отказал да се докосне
до същността на другия. Лирическия герой е прокуден да броди „бездомен и самин“.
б) в образа на девойката, потърсила някога взаимност се наслагват знаците на
светлина, огън и пробуждане. Тя „озарява“, идва „с пробуден жар“, „с пламенна
усмивка“. Обратно - „на нощта неверна верен син“, лирическият Аз носи студенината
на нощта.
в) композиционната рамка, сездадена от повторението на първата и последната
строфа, гради усещане за повторяемост на този сюжет, за пропусната възможност да
осъществиш себе си чрез другия.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Анализ на стихотворението "Спи градът"

Стихотворението „Спи градът“ е публикувано за първи път през 1911г. в сп. „Съвременна мисъл“. Тогава творбата няма заглавие. Издадено през 1920г., стихотворението има вече заглавие, което има за цел да очертае типичното за лириката на Дебелянов...
Изпратен от:
elstra_abv_bg
на 2011-06-01
Добавен в:
Анализи
по Литература
Статистика:
147 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
на прощаване спешно е
добавена от lilia.dimitrova.90 20.10.2013
1
11
Братчетата на Гаврош
добавена от preslava_mihova9 11.03.2012
5
18
Подобни материали
 

Смъртта в творчеството на Дебелянов

28 фев 2006
·
542
·
2
·
856
·
217

ЛИС за ролята на смъртта в творчеството на Дебелянов.
 

Димчо Дебеляно - "Да се завърнеш в бащината къща"


Сигурно са малко тези, които, знаят, че елегията на Димчо Дебелянов „Да се завърнеш в бащината къща” е написана непосредствено след смъртта на неговата майка...
 

Христо Смирненски- "Зимни вечери"- анализ

25 дек 2006
·
4,839
·
2
·
580
·
1,161
·
15

Поетът, роден край Егея, озовал се в столичния град, бързо разбира, че слънцето и топлината, усмихнатият повей на южния вятър от родния край ще останат само в най-интимните кътчета на неговото съзнание. В новата действителност няма място за тях.
 

Спомен, реалност, мечта

24 окт 2006
·
950
·
18
·
3,299

Художественият свят на Дебелянов обединява три тематично обвързани темпорални ядра – минало, настояще и бъдеще. Техни образни изражения са свидният спомен, грозната реалност (светът “тук и сега”) и фантазната мечта. Границите между тях са лабилни...
 

Поетичната вселена на Димчо Дебелянов

23 юни 2008
·
172
·
2
·
573
·
66
·
1

Образът на човека в художествения свят на Димчо Дебелянов е в универсалните културни идентификации на скитника, самотника, който е на „нощта неверна верен син”. Това е съдбата на несретника, който не може да се впише...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Тест по БЕЛ, входно ниво за 12-ти клас
входен тест по Литература за Ученици от 12 клас
Тестът е подходящ за проверка на входно ниво на ученици от 12-ти клас. Съдържа 41 въпроса от затворен тип, изготвени по модела на матурата. Предназначен е за два учебни часа. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
32
1
1
4 мин
12.08.2019
"Робинзон Крузо"
тематичен тест по Литература за Ученици от 10 клас
Тест за текущ контрол след изучаването на романа на Даниел Дефо. Всички въпроси в теста имат само един верен отговор.
(Лесен)
14
7
1
5 мин
05.04.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

Анализ на стихотворението "Спи градът"

Материал № 696159, от 01 юни 2011
Свален: 147 пъти
Прегледан: 399 пъти
Предмет: Литература
Тип: Анализ
Брой страници: 2
Брой думи: 539
Брой символи: 3,437

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Анализ на стихотворението "Спи градът""?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Росица Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  5 години
56

Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
с опит от  13 години
32

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения