Големина на текста:
Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди, по-известен като Мазачо, е
италиански художник от ранния Ренесанс. Роден е на 21 декември 1401г.
Кой му е дал първите уроци по живопис не е известно. Флорентинската
художествена среда оказва силно влияние върху Мазачо.
Бащата на художника, Нани ди Симоне Касаи, на млади години
изучавал право и впоследствие става известен нотариус. Той се възхищава
от първите рисунки на Томазо, макара че на шега го нарича „Мазачо”
(Мазача). Именно с този детски прякор синът на провинциалния нотариус
ще стане известен на целия свят. Бащата на Мазачо умира съвсем млад.
След смъртта му детето се затваря в себе си. Няколко години по- късно
майката се омъжва повторно. Постепенно Мазачо се привързва към втория
си баща Тедеско ди Маестро Фео, той споделя с него плановете си и дори
му показва своите рисунки. Но внезапната смърт на Тедеско през 1417г.
разтърсва Мазачо, защото той губи истински приятел. За нещастие бедите
не свършват с това- една година по- късно умира и майката на Мазачо.
Така завършва неговото детство. В края на 1418г. Мазачо решава да
замине за Флоренция да учи живопис.
Според тогавашните обичаи Мазочо е очевидно, че постъпва в
ателието на някой опитен флорентински художник, но кой точно-
историята мълчи.
Мазачо и Мазолино
Някои изследователи предполагат, че „Санта Мария Маджоре” е
първата съвместна работа на Мазачо и Мазолино да Паникале (ок.1383-
1440). Друго обаче решително отхвърлят тази версия. Тъй като тези
предположения не могат да бъдат проверени, трябва да се опрем на
авторитеат на Джорджо Вазари, който твърди, че „Мазачо започва да се
занимава с изкуство, когато Мазолино изографисва капела Бранкачи във
флорентинската църква „Санта Мария дел Кармине”. Младият художник
става помощник на Мазолино и заедно с него работи върху тази поръчка.
През 1424г. Мазачо влиза в Гилдията на св. Лука – общност на
флорентинските художници. Оттогава той работи с Мазолино в капела
Бранкачи, но и самостоятелно. Работата им е разделена, като Мазолино
рисува горната част на стените на капелата, а Мазачо- долната. 1425г.
двамата се разделят. Мазолино заминава за Унгария, а Мазачо с
помощници продължава работата в капелата. До заминаването на
художника за Рим през 1428. фреските все още не са завършени.
Стенописите ще бъдат завършени едва в началото на 70-те години от
художника Филипино Липи (ок.1457- 1504).
1426г. Джулиано ди Колино дели Скарзи, нотариус от Сан Джусто,
поръчва на Мазачо голям олтар за капелата в църквата „ Санта Мария дел
Кармине” в Пиза. Джулиано стриктно покрива финансовите разходи през
цялата 1426г. но в един момент търпението му се изчерпва и той вдига
скандал на Мазачо, като го упреква, че умишлено протака работата, за да
измъква пари. По това време Мазачо работи денонощно и по други
поръчки заради финансови несгоди. Пред търговския трибунал във
Флоренция художникът е задължен редовно да си плаща на части, което за
него означава пожизнено заробване. Същата година Джулиано забранява
стрничните поръчки на Мазачо, докато не завърши работата си за него.
Декември олтарът е готов и Мазачо получава солиден хонорар, с който се
разплаща с кредиторите си.
При връщането си във Флоренция, Мазачо получава поръчка голям
цикъл гризайли за катедралата „Санта Мария дел Кармине”. В процесията
на една от картините той представя свои съвременници: Донатело,
Брунелески, Мазолино и много други (за съжаление цикълът е унищожен в
края на XVI век). В началото на 1428г. Мазачо завършва работата над „Св.
Троица” за катедралата „Санта Мария Новела” и заминава за Рим. Към
него се присъединява и Мазолино, който е принуден да завърши
оформлението на базиликата „Сан Клементе” сам: през юни 1428г. Мазачо
скоропостижно умира.
ТРИПТИХЪТ ОТ „САН ДЖОВЕНАЛЕ” – 1422Г.
Тази работа, на която се чете датата 23 април 1422г., се смята за
първото произведение на Мазачо. В подписа той посочва и възрастта си-
21 години. Самият подпис заслужава внимание, понеже- за пръв път в
европейското изкуство! – е изпълнен не с острите ъгли на готическия
шрифт, а в изящния, хармоничен шрифт антиква, наречен така поради
сходството си с шрифтовете от античната епоха.
В централната част са представени Мадоната с младенеца, в лявата-
светите Вартоломей и Власий, а отдясно са светите Ювеналий и Антоний
Абат.
Форматът и композицията като цяло са традиционни, но за стила са
характерни новаторски похвати, които младият Мазачо заимства от
реалистичната живопис на Джото. Подобно на своите съвременници,
флорентинските художници Джовани дел Биондо и Николо ди Пиетро
Джерини, Мазачо решително се отказва от излишната декоративност и
стилизация на фигурите- характерни за изкуството на късната готика.
Разположените на преден план ангели придават дълбочина, а погледите на
всички персонажи са насочени към лицето на Мария. Реалистичното
изображение на малкия Иисус, който опитва грозде, и анатомично точното
изобразяване на ръцете на светците, които държат тояги, напомнят
живописните творби на Джото, но и скулптурите на Донатело.
„Мадоната с младенеца” най- вероятно е била изпълнена по поръчка
на кардинал Антонио Казини, чийто герб Мазачо поставя на гърба на
картината. Фигурата на Мария е представена на традиционен златен фон,
но не в цял ръст, а „три четвърти”. Трогателните жестове на Майката и
Сина придават интимен характер на картината- двете фигури, леко
изместени встрани от центъра, сякаш се реят в безкрайното златисто небе.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
02 дек 2019 в 15:32 в момента не учи на 55 години
15 окт 2018 в 19:08 студентка на 23 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Факултет по начална и предучилищна педагогика, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2019
19 юни 2016 в 23:15 ученик на 21 години от София - НГПИ "Св. Лука", випуск 2017
02 юни 2016 в 22:29 студент на 40 години от Бургас - Бургаски университет "Проф. Асен Златаров", факулетет - Факултет по обществени науки, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2020
07 май 2016 в 09:45 потребител на 98 години
12 апр 2016 в 23:48 ученик на 17 години от Балчик - СОУ "Христо Ботев", випуск 2021
30 мар 2016 в 08:36 студентка на 47 години от Бургас - Бургаски университет "Проф. Асен Златаров", випуск 2008
12 яну 2016 в 20:56 студент на 27 години от София - колеж "Св. Ариадна", випуск 2017
04 окт 2015 в 15:32 потребител на 29 години
19 авг 2015 в 10:54 учител на 47 години от София - ПГТКИ, випуск 2014
 
Подобни материали
 

Ранен ренесанс (История на изкуството)

20 сеп 2008
·
647
·
6
·
2,170
·
541
·
2

Ранния ренесанс или „куатроченто” обхваща периода от 1401 г. до 1500 г. Това е период, в който се се пробужда интерес към всичко, което засяга човека и света.
 

Изкуството на Византия

21 юли 2008
·
278
·
3
·
677
·

Темата включва характерните особености на изобразителното изкуство във Византия и съпътстващите я исторически предпоставки.
 

Изкуството на Ренесанса във Франция

15 юли 2008
·
228
·
2
·
381
·
216
·
1

Икуството на Ренесанса като цяло, развитие на Ренесанса във Франция под нидерландско влияние.
 

Базелиц Георг

21 май 2008
·
65
·
5
·
921
·
23

Това е кратко описание на живота и кариерата на Базелиц Георг....
 

Изкуството на Двуречието

14 май 2008
·
548
·
106
·
30,284
·
717

Изкуството на Двуречието (наричано още Халдея или Месопотамия), макар да е създадено в земите на Предна Азия, носи свой собствен облик, различен от облика на египетското изкуство — негов съвременник и съперник.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Изобр. изкуство
Изобразително изкуство
любознателен тест по Изобр. изкуство за Ученици от 5 клас
Тест по изобразително изкуство със затворени въпроси, изискващи по един верен отговор.
(Лесен)
40
66
1
1 мин
10.01.2015
Основи на изобразителното изкуство - част 3
изпитен тест по Изобр. изкуство за Студенти от 2 курс
Тесстът съдържа 28 въпроса от затворен тип, всеки от които изисква един верен отговор.
(Труден)
28
3
1
13 мин
20.02.2015
» виж всички онлайн тестове по изобр. изкуство

Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди - Мазачо

Материал № 695905, от 01 юни 2011
Свален: 72 пъти
Прегледан: 165 пъти
Предмет: Изобр. изкуство
Тип: Доклад
Брой страници: 10
Брой думи: 2,301
Брой символи: 13,854

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди - Мазачо"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ваня Иванова
преподава по Изобр. изкуство
в град Варна
с опит от  2 години
81 15

Ина Николова
преподава по Изобр. изкуство
в град София
с опит от  3 години
1 172 28

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения