Големина на текста:
Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди, по-известен като Мазачо, е
италиански художник от ранния Ренесанс. Роден е на 21 декември 1401г.
Кой му е дал първите уроци по живопис не е известно. Флорентинската
художествена среда оказва силно влияние върху Мазачо.
Бащата на художника, Нани ди Симоне Касаи, на млади години
изучавал право и впоследствие става известен нотариус. Той се възхищава
от първите рисунки на Томазо, макара че на шега го нарича „Мазачо”
(Мазача). Именно с този детски прякор синът на провинциалния нотариус
ще стане известен на целия свят. Бащата на Мазачо умира съвсем млад.
След смъртта му детето се затваря в себе си. Няколко години по- късно
майката се омъжва повторно. Постепенно Мазачо се привързва към втория
си баща Тедеско ди Маестро Фео, той споделя с него плановете си и дори
му показва своите рисунки. Но внезапната смърт на Тедеско през 1417г.
разтърсва Мазачо, защото той губи истински приятел. За нещастие бедите
не свършват с това- една година по- късно умира и майката на Мазачо.
Така завършва неговото детство. В края на 1418г. Мазачо решава да
замине за Флоренция да учи живопис.
Според тогавашните обичаи Мазочо е очевидно, че постъпва в
ателието на някой опитен флорентински художник, но кой точно-
историята мълчи.
Мазачо и Мазолино
Някои изследователи предполагат, че „Санта Мария Маджоре” е
първата съвместна работа на Мазачо и Мазолино да Паникале (ок.1383-
1440). Друго обаче решително отхвърлят тази версия. Тъй като тези
предположения не могат да бъдат проверени, трябва да се опрем на
авторитеат на Джорджо Вазари, който твърди, че „Мазачо започва да се
занимава с изкуство, когато Мазолино изографисва капела Бранкачи във
флорентинската църква „Санта Мария дел Кармине”. Младият художник
става помощник на Мазолино и заедно с него работи върху тази поръчка.
През 1424г. Мазачо влиза в Гилдията на св. Лука – общност на
флорентинските художници. Оттогава той работи с Мазолино в капела
Бранкачи, но и самостоятелно. Работата им е разделена, като Мазолино
рисува горната част на стените на капелата, а Мазачо- долната. 1425г.
двамата се разделят. Мазолино заминава за Унгария, а Мазачо с
помощници продължава работата в капелата. До заминаването на
художника за Рим през 1428. фреските все още не са завършени.
Стенописите ще бъдат завършени едва в началото на 70-те години от
художника Филипино Липи (ок.1457- 1504).
1426г. Джулиано ди Колино дели Скарзи, нотариус от Сан Джусто,
поръчва на Мазачо голям олтар за капелата в църквата „ Санта Мария дел
Кармине” в Пиза. Джулиано стриктно покрива финансовите разходи през
цялата 1426г. но в един момент търпението му се изчерпва и той вдига
скандал на Мазачо, като го упреква, че умишлено протака работата, за да
измъква пари. По това време Мазачо работи денонощно и по други
поръчки заради финансови несгоди. Пред търговския трибунал във
Флоренция художникът е задължен редовно да си плаща на части, което за
него означава пожизнено заробване. Същата година Джулиано забранява
стрничните поръчки на Мазачо, докато не завърши работата си за него.
Декември олтарът е готов и Мазачо получава солиден хонорар, с който се
разплаща с кредиторите си.
При връщането си във Флоренция, Мазачо получава поръчка голям
цикъл гризайли за катедралата „Санта Мария дел Кармине”. В процесията
на една от картините той представя свои съвременници: Донатело,
Брунелески, Мазолино и много други (за съжаление цикълът е унищожен в
края на XVI век). В началото на 1428г. Мазачо завършва работата над „Св.
Троица” за катедралата „Санта Мария Новела” и заминава за Рим. Към
него се присъединява и Мазолино, който е принуден да завърши
оформлението на базиликата „Сан Клементе” сам: през юни 1428г. Мазачо
скоропостижно умира.
ТРИПТИХЪТ ОТ „САН ДЖОВЕНАЛЕ” – 1422Г.
Тази работа, на която се чете датата 23 април 1422г., се смята за
първото произведение на Мазачо. В подписа той посочва и възрастта си-
21 години. Самият подпис заслужава внимание, понеже- за пръв път в
европейското изкуство! – е изпълнен не с острите ъгли на готическия
шрифт, а в изящния, хармоничен шрифт антиква, наречен така поради
сходството си с шрифтовете от античната епоха.
В централната част са представени Мадоната с младенеца, в лявата-
светите Вартоломей и Власий, а отдясно са светите Ювеналий и Антоний
Абат.
Форматът и композицията като цяло са традиционни, но за стила са
характерни новаторски похвати, които младият Мазачо заимства от
реалистичната живопис на Джото. Подобно на своите съвременници,
флорентинските художници Джовани дел Биондо и Николо ди Пиетро
Джерини, Мазачо решително се отказва от излишната декоративност и
стилизация на фигурите- характерни за изкуството на късната готика.
Разположените на преден план ангели придават дълбочина, а погледите на
всички персонажи са насочени към лицето на Мария. Реалистичното
изображение на малкия Иисус, който опитва грозде, и анатомично точното
изобразяване на ръцете на светците, които държат тояги, напомнят
живописните творби на Джото, но и скулптурите на Донатело.
„Мадоната с младенеца” най- вероятно е била изпълнена по поръчка
на кардинал Антонио Казини, чийто герб Мазачо поставя на гърба на
картината. Фигурата на Мария е представена на традиционен златен фон,
но не в цял ръст, а „три четвърти”. Трогателните жестове на Майката и
Сина придават интимен характер на картината- двете фигури, леко
изместени встрани от центъра, сякаш се реят в безкрайното златисто небе.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди - Мазачо

Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди, по-известен като Мазачо, е италиански художник от ранния Ренесанс. Роден е на 21 декември 1401г. Кой му е дал първите уроци по живопис не е известно. Флорентинската художествена среда оказва силно влияние върху Мазачо...
Изпратен от:
monikarizova
на 2011-06-01
Добавен в:
Доклади
по Изобр. изкуство
Статистика:
74 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Ранен ренесанс (История на изкуството)

20 сеп 2008
·
652
·
6
·
2,170
·
559
·
2

Ранния ренесанс или „куатроченто” обхваща периода от 1401 г. до 1500 г. Това е период, в който се се пробужда интерес към всичко, което засяга човека и света.
 

Течения в изобразителното изкуство на 20-ти век

30 ное 2008
·
280
·
2
·
371

През 1904 известният импресионист Пол Сезан предлага на младите художници ново геометрично виждане за света; „Изобразявайте света и природата посредством цилиндъра, сферата и конуса.” ...
 

Владимир Димитров - Майстора

29 яну 2008
·
331
·
3
·
268
·
603
·
3

Роден е през 1882 г. в село Фролош, в семейството на бежанци от Македония. През 1889 г. семейството му се преселва в Кюстендил, където Майстора завършва началното си образование и прогимназия. След 1895 сменя няколко професии, известно време работи като..
 

Колизеумът

02 фев 2008
·
166
·
9
·
1,628
·
1

Античното изкуство се формира от Гръцкото и Римското. Обединяват ги общи черти и все още е трудно да се различат в някои отношения.
 

“Леонардо да Винчи”

19 фев 2008
·
292
·
7
·
1,150
·
258

Епохата, в която се ражда, расте, живее и твори Леонардо да Винчи (1452-1519), определя векове напред естетическите приоритети на човечеството. Такива като Леонардо превръщат шроблемите на епохата в проблеми на човечеството. Те мислят мащабно и техният..
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Изобр. изкуство
Стилове и етапи в историята на европейското изкуство - част 1
изпитен тест по Изобр. изкуство за Студенти от 2 курс
Проект за тест на тема Стилове и етапи в историята на европейското изкуство. За историята на изкуството, специализираният език на изкуството, изобразителноизразни елементи, илюзията за пространство, композиция, художествено съдържание и форма. Тестът съдържа 45 затворени въпроса, всеки от които изисква един верен отговор.
(Лесен)
45
8
1
25 мин
26.02.2015
История на изкуството
матура тест по Изобр. изкуство за Ученици от 12 клас
Общо подбрани въпроси за матурата по "История на изкуството". Част от тези въпроси се паднаха на матурата 2018 г. на НГПИД "Академик Д. Узунов'' град Казанлък. Включени са само въпроси от затворен тип, с един верен отговор.
(Лесен)
22
10
1
3 мин
15.07.2019
» виж всички онлайн тестове по изобр. изкуство

Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди - Мазачо

Материал № 695905, от 01 юни 2011
Свален: 74 пъти
Прегледан: 168 пъти
Предмет: Изобр. изкуство
Тип: Доклад
Брой страници: 10
Брой думи: 2,301
Брой символи: 13,854

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди - Мазачо"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ваня Иванова
преподава по Изобр. изкуство
в град Варна
с опит от  2 години
100 16

Ина Николова
преподава по Изобр. изкуство
в град София
с опит от  3 години
1 183 30

виж още преподаватели...
Последно видяха материала