Големина на текста:
Юридически факултет
Курсова работа
ПО
Канонично право
НА ТЕМА:
„Поява и развитие на църковното право”
Църковното право е първата общоевропейска наднационална система на
правото, чиито правни институти и процедури са оказали съществено влияние
при създаването на по-късните национални правни системи в Европа.
Нормите на църковното право са религиозни и се отнасят в сферата на
1
религията и това не изключва техния юридически характер. Те регулират
конкретни, реално съществуващи, правни по природа отношения между
хората, обединени в особено религиозно общество – църквата. С думата
“църква” се свързва културно- историческата сила, която векове наред е
влияла на народите, давала им е духовна храна, оформяла е техните понятия.
Създател на християнската църква е богочовекът Исус Христос. Според
Евангелието на Матей Исус Христос два пъти употребява думата ”църква” –
1-я път, когато указва как да се постъпи със съгрешилия брат – “обади на
църквата” и ІІ-я път при разговор с един от апостолите. В гръцкия език с
думата се обозначава “дом Господен”. Като съюз, основан върху религиозна
вяра, църквата е невидим духовен съюз на вярващите в Исус Христос. Самият
той я нарекъл “царство божие”.В Светото писание думата се употребява и за
указване на нейната неземна природа – божи дом. Според християнските
Догми църквата е божие учреждение, в което Светия дух дава на хората
благодатни сили за духовно възраждане и спасение и по този начин ги
подготвя за вечен живот. Църквата може да се разглежда и като божие
учреждение на земята. Исус Христос й дал основни закони, а останалите били
създадени от нея по силата на властта, получена от създателя. Църквата като
божие учреждение на земята има видимо устройство и установен ред, в
рамките на който може да изпълнява своите задачи, има свое управление и
органи с определени компетенции, нейните членове са поставени в
определени отношения с нея, както и с управителните органи. В своето
съществуване на земята църквата не е ограничена във времето. Църквата е
Христово царство на земята, което не зависи от държавата. Църквата като
божествен институт на земята се определя като обществен съюз. По
произход, цели и средства, по условията на своето външно съществуване
християнската църква се отличава от всички други човешки съюзи-
политически и граждански. Същността на църквата и нейните 4 свойства са
изразени в Никео- Цариградския символ на вярата като една, свята, съборна
и апостолска църква. Църквата е една единна, защита ,макар и разделена по
места, духовно тя има един ред и основи навсякъде. Църквата е “свята”,
защото нейното основаване е положено от божия син, който е постоянно в
нея и я освещава, като съединява членовете й с бога. Църквата е “съборна”,
защото има за задача да проповядва и учи всички народи. Тя е и
“апостолска”, защото Христос дал в нея власт на своите апостоли. В първите
три века от съществуването на й тя не била призната юридически от
държавата, тъй като последната я възприемала като собствена заплаха. След
прекратяване на гоненията на християните в началото на ІV век животът на
църквата се организирал и до средата на ІХв. Християнството на Изток и
Запад въпреки някои различия образували едно цяло. С течение обаче
2
възникнали несъгласия и спорове, които прераснали в непреодолими
конфликти. Борбата за първенство между Западната и Източната църква
довела през 1054г.до най-печалния акт в историята на християнството
-схизмата. На събора в Константинопол папските легати отлъчили с була
Константинополския патриарх и неговите епископи, а няколко дни след това
Константинополския патриарх и източните представители отлъчили папа Лъв
ІХ и западните епископи. Оттогава до наши дни двете църкви водят свой
самостоятелен живот. След разделянето се създава по-тясно понятие за
църквата като сбор от едноверци християни, чиито религиозни общности
имат единна правна организация. Църквата в широк смисъл е общество на
вярващите в Исус Христос, един организиран духовен съюз на вярващи хора,
което с течение на много векове насочва човешката воля съответно на
божията воля и съгласно християнските догми, обединява човешките усилия
за постигане на едно общо добруване и вечно благо. Църквата се намира под
невидимото върховенство на Исус Христос, но по видим начин се управлява
от духовни пастири – митрополити, на които е поверена духовната власт от
Христос и неговите апостоли, и се предава чрез тайнството на свещенството.
Правилата, които регулират правни по своята природа отношения,
съществуващи в църквата, отнасящи се до вътрешния живот, както и
отношенията й с други обществени съюзи, съставляват църковното право.
Неговата цел е да опази църковния ред. Църквата като видимо човешко
общество има свой вътрешен живот и по необходимост встъпва във видими
отношения с други човешки общности и съюзи. В тези отношения като
общество от хора, видимо, реално устроено и реално съществуващо, църквата
се нуждаела от закон и ред, които да уреждат нейното устройство,
вътрешноцърковния живот, взаимоотношенията между отделните църковни
институти и отношенията между нейните членове, също външния живот на
църквата. Църквата като един от най-значимите фактори в историята на
човечеството организирала своите усилия за постигане на целите си чрез едно
от най-мощните средства -правото. Тезата на Рудолф Зом, че “църковното
право противоречи на същността на църквата” и “че църквата не иска никакво
църковно право, защото тя не е от мира, а съществото на правото е светско” е
неприемлива. Много автори приемат каноничното право като една
историческа и жизнена необходимост, когато се разглежда църквата в
широкия й смисъл – като сбор от всички християни, и в тесния – от всички
едноверци – и в двата случая църковното право съдържа правни норми. За
каноничното право със самостоятелно и систематическо развитие може да
става дума само когато църквата се разглежда откъм много тясното й
понятие. Църковното право в обективен смисъл е съвкупност от всички
правни норми, независимо от произхода им, т.е. създадени от църквата или от
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Поява и развитие на църковното право

Църковното право е първата общоевропейска наднационална система на правото, чиито правни институти и процедури са оказали съществено влияние при създаването на по-късните национални правни системи в Европа...
Изпратен от:
tenatapz9
на 2011-05-19
Добавен в:
Курсови работи
по Право
Статистика:
30 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Основи на правото

20 ное 2006
·
2,094
·
2
·
405
·
745

Настоящият казус съдържа многобройни юридически факти и сложни фактически състави, след чието осъществяване настъпват правните последици посочени в правната норма, уреждаща този юридически факт...
 

Право и време - курсова работа

30 мар 2006
·
232
·
14
·
2,218
·
176

Право и време - правото във времето, еволюция, действие на правните норми във времето, обратно действие на закона, време в правото.
 

Наказателно право

06 ное 2006
·
2,415
·
1
·
136
·
284
·
1

Наказателното право е система от законови норми,който определят деянията признати за престъпления и наказанията за тях. Значение на наказателното право: то защитава от престъпни посегателства. Основните социални ценности- правата на личността, на гражд
 

Материално и процесуално право

19 ное 2007
·
271
·
1
·
150
·
107

Това е лекция по Обща теория на правото при проф. Бойчев от 2007 година...
 

Облигационно право. Понятие. Облигационно отношение и техните източници

03 юни 2006
·
1,708
·
2
·
327
·
255
·
1

Облигационно право. Понятие. Облигационно отношение и техните източници. Договорът като източник на облигационни отношения. Сключване на договорите. Предварителни договори.
 
Онлайн тестове по Право
Тест по Право за ученици, студенти и учители
любознателен тест по Право за
Тест по Право за ученици, студенти и учители. Съдържа 10 въпроса с по един верен отговор.
(Лесен)
10
24
1
1 мин
31.07.2018
Право на ЕС
изпитен тест по Право за Студенти от 3 курс
Тестът е свързан с институциите в Европейския съюз и договорите в Европейската общност. Обхваща въпроси, свързани с компетенциите и правата на страните членки.
(Лесен)
40
1
1
11 мин
06.06.2019
» виж всички онлайн тестове по право

Поява и развитие на църковното право

Материал № 690219, от 19 май 2011
Свален: 30 пъти
Прегледан: 28 пъти
Предмет: Право
Тип: Курсова работа
Брой страници: 8
Брой думи: 2,258
Брой символи: 14,580

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Поява и развитие на църковното право"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения