Големина на текста:
НБУ
Програма : „Музика”
Реферат върху първа глава от книгата
„Фолклорът като сувенир – начин на
употреба в туризма”
Автор на статията: Професор Георг Краев
MUSB 452 IIч.
Галя Андонова
F 49504
1.Понятието „фолклор”
Folklore е старосаксонска дума и се превежда като народно умотворение, което пък значи
знанието на народа за самия себе си. Това знание е устно – българско фолклорно слово, думане.
2.За българското думане като умение
Според автора на статията фолклорното слово се дума и възможният модел на тази дейност е
приказката. А когато се добави и глас ниего наричаме народна песен. Но за да бъде разбрано
фолклорното слово трабва да се знае поетиката му и как се организира в сюжети и жанрове. И
така чрез поетиката устното слово става фолклорно, поетично творчество и умеещият да си
служи с него може да разказва в различни организираности на фолклорното слово – приказки,
гатанки, епос и др. Фолклорното слово се проявява в три типа езикови дейности – „думането”,
„музицирането” и „кенетиката”.
3.Образност на фолклора
С фолклорното слово,както и с всяко друго,е възможно да бъдат изразявани мисли, чувства,
действия. Само че фолклорното слово е по своему образно. Например образът на милостинята
в контекста на обредният статус на просяка, изразена чрез думането ни показва,че е едно нещо
когато българинът християнин от гледан точка на „низа” профанира свещеното слово, и съвсем
друго нещо е фолклорното християнство да буде наричано атеизъм. Но фолклорното слово е „по
средата”,което е слатното сечение между устността и книжовността.
4.Приказност на фолклора
Фолклорното приказно слово е потребност от приказното от която се ражда разказвача. Авторът
на статията пише,че онзи които умее да лицедейства чрез потребността от приказното, се
нарича думане. Във фолклорното слово функционират различни по своята същина устни
текстове които можем да подреждаме в жанрове – пословици и поговорки, гатанки,
благословии, клетви, предания,легенди. Според книжовните разбирания думането е тип
художествена дейност, а според класическия фолклорен българин- дарба от Бога. Думането е
обземане от Бога и можеш да думаш и от Негово име което е тъждествено на приказката която
чертае пътя между раждането и смъртта на индивида.
5.Фолклорното устно слово и книжовното писмено слово
В статията си Георг Краев представя два типа текстове битували през Средновековието –
сакрално-книжовни христянски и сакрално-фолклорни християнски. Но всъщност сакралната
книжовност е профанирана от светското. Дискурсът на фолклорното и книжовното се изразява
чрез митологемите „плодородие” и „грехопадение”. Фолклорният дискурс се разкъсва между
„плодородие” и „грях”, а книжовният между „Стар” и „Нов” завет.
Най- древните фолклорни слово-образи са запазени в ергенските маскарадни игри. В тях можем
да откием как от Андрогина са се „отделили” мъжът и жената. Андрогинът е „нещо” или маска
на „нещо” което умее да проявява своята биосоциалност чрез половостта. Този фолклорен образ
за първоначалното „било” на социално-антропологичната общност се нарича разделение на
труда, уменията, фолклора на мъжки и женски.
6.За фолклорния човек
Начинът на живот на фолклорната култура , се проявява чрез семиосферите на „мъжкото” и
„женското” , заложени като интуиции в образа на Андрогин. Жената в класическия фолклор не
мове да стане царица без съпруга си. Тя трябва да бъде лична, законно позната в библейския
смисъл на стопанина си за да бъде царица,булка. Нейната работа е била да прави, изработва,
готви, да превръща в култура донесеното от съпруга й. Работата на царя е била да стопанисва
земя,жена, деца,дом за да предаде царството си на този след ебе си, сина си.
7.Подредба на фолклорното слово
Според статията подредбата на фолклорното слово,на думането е образът на „картината на
света”. Тя ни подсказва за отношенията в социално-антропологичните общности и
отношението на тези общности с другостта. Образът на живеенето според класическият
фолклорен българин е дървото. Оприличено на дърво е не живеенето,а светът в който се
побира животът. Можеш ли да думаш, значи си жив, а от тук следва,че образът за фолклорното
слови също е дърво. Стволът му е границата разделяща фолклорното слово на „мъжко” и
„женско”. В дълбините на фолклорното слово се крие световната ос на картината на света,
центърът около който се структурира думането. Авторът сръвнява мартеницата като материален
образ на фолклорното слово. Според него тя е модел за подредба на отношенията между мъжа и
жената, и както конците се осукват, така и родовете им. Думането разказва точно за това.
8.Фолклорна риторика
Другото име на думането е фолклорната риторика. Издуманото фолклорно слово може да бъде
единствено „е”, „съм”. Не познава „миналото” и „бъдещето”, то може да го изразява, но спрямо
момента на говорене, а не на думането. Фолклорният българин използва умението си за
думане,за да съхрани или възтанови космоса на социално- антропологичната общност и така
като дума изживява мига, които се повтаря и става „тук и сега” чрез думането на фолклорното
слово.
Термини използвани от автора на статията:
Андрогин – в митологиите на евроазийските народни божества, чиито полови белези „са
скрити”, проявяват се чрез действията му –мъжки или женски дейности. В антропоморфната
кртина на света андрогонинът е тъждество на световната ос, разполовяваща картината на
фолклорния човек на лява (женска) и дясна(мъжка) половина.
Семиосфера – област,в която се проявяват конкретни семи (знаци) или система от знаци.
Лицедействие – умението да се изпълни обичай.
Митологема – май-малката смислено различителна част на мита.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
10 сеп 2020 в 13:02 студент на 27 години от София - Нов български университет, факулетет - Национална и международна сигурнот, специалност - Гражданска и корпоративна сигурност, випуск 2020
16 яну 2020 в 19:12 студентка на 52 години от Сливен - Инженерно- педагогически факултет към ТУ- София, факулетет - ипф-сливен, специалност - Професионална Педагогика, випуск 2019
20 ное 2018 в 14:51 студентка на 31 години от София - Колеж по телекомуникации и пощи, факулетет - МИТП, специалност - Мениджмънт и информатика в телекомуникациите и пощите, випуск 2011
16 юли 2018 в 22:04 студентка на 58 години от София - Частен професионален колеж по туризъм "Св. Мина", специалност - Мениджмънт в туризма, випуск 2011
 
Подобни материали
 

Обреди и обреден фолклор

08 май 2016
·
147
·
60
·
11,480
·
218
·
1

Дипломната работа е разработена през 2012г. защитена е успешно. Използвана е необходимата литература и учебни помагала за написването. Подкрепена е с примери...
 

Най-старите ансамбли в България

21 яну 2013
·
49
·
6
·
1,024
·
60
·
2

Филип Кутев Тенев е български композитор и диригент, създател на най-големия български фолклорен ансамбъл, който днес носи неговото име...
 

Български фолклор

06 фев 2013
·
128
·
8
·
2,680

В широкия смисъл фолклорът обхваща умствената, духовната култура на народа и засяга не само областта на народното изкуство, но и народните вярвания, знания и обичаи...
 

Българският фолклор, традиции и обичаи

07 юни 2013
·
397
·
8
·
1,984
·
571
·
6

Курсов проект по "Език и култура" на тема "Българският фолклор, традиции и обичаи"...
 

Мястото на българския музикален фолклор във възпитанието на децата от предучилищна възраст

04 сеп 2013
·
282
·
12
·
1,950

Фолклорът въздейства като струна в душата на всяко дете; събужда у него цялата гама от чувства-нравствени и естетически, че е българин; води до естетическа наслада. Българският фолклор е ценен източник за първи музикални впечатления...
1 2 3 4 5 » 7
 

Що е фолклор?

Материал № 690150, от 19 май 2011
Свален: 83 пъти
Прегледан: 203 пъти
Предмет: Фолклористика, Литература
Тип: Реферат
Брой страници: 3
Брой думи: 753
Брой символи: 4,524

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Що е фолклор?"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала