Големина на текста:
Педагогически факултет
Магистри
КУРСОВА РАБОТА
Тема: Същност и особености на изобразителната дейност моделиране-
материали и техники на работа
Дисциплина: Изобразителна дейност в детската градина
Разработил:
…………………….
Шумен
2011
1
Моделиране означава процеса, работата с глина или
пластилин при изграждането на скулптурни образи.
Моделирането е художествено изобразителна дейност, при
която образът се изгражда в неговия действителен обем. Моделира
се с някаква пластична материя: глина, пластилин, восък и други.
През различните епохи от развитието на човешкото общество
скулптурата се е развивала наред с живописта, самостоятелно или
в тясна връзка с архитектурата. Тя съпътства живота на човека и в
наши дни. Произведения на скулптурата виждаме свързани с
архитектурата. Във всички големи градове има паметници,
посветени на значителни събития. Отделни бюстове и статуи на
видни политически дейци, на писатели и хора на изкуството и
науката се намират в парковете, декоративни статуи красят
фонтани, паркове и други.
Характерно за скулптурата е, че образите се изграждат обемно
в пространството.
Повечето от историческите паметници на различните народи
от различните епохи са произведения на скулптурата. Това се
дължи и на сравнително по-трайния материал ( бронз, камък и други
), от който могат да се изпълняват скулптурните творби.
Ако са от глина, те стават трайни, след като се изпекат в
специални печки. Такава скулптура от печена глина се казва
теракота.
Скулптурата бива: кръгла и релефна. При кръглата скулптура
образът е предаден в действителен обем завършен вид от всички
страни. Произведенията на кръглата скулптура са няколко вида:
маска- когато е дадено само лицето, предната част на главата,
глава- представена е главата с шията или само главата; бюст-
когато са дадени главата, раменете и гърдите; торс- трупа без
главата и крайниците; статуя- цяла фигура, и скулптурна група-
когато са дадени няколко фигури.
При релефа образът (или образите) е изпъкнал върху една
плоскост и може да се гледа може да се гледа само отпред.
Релефът бива: барелеф- образите са ниски и плоско изпъкнали, и
орелеф- образите са високо изпъкнали по плоскостта.
Скулптурите употребяват за моделиране и глина, пластилин,
восък. Всеки от тези материали има своите особености, които се
използват в зависимост от условията и предназначението на
работата.
Практиката е показала, че най-удобен материал за
моделиране е глината – тя е много пластична и удобна за работа.
Има различни цветове глина: червена, сива, кафява, бяла и други.
Глината се различава по своето оцветяване и по пластическите си
2
свойства, т.е. по степента на податливост в моделирането. Може да
се моделира с глина от какъв да е цвят, стига да е добре
приготвена, но скулпторите предпочитат сивата, тъй като
неутралният тон не отвлича вниманието и улеснява цялостното
възприемане на моделираната форма. Глината за моделиране се
приготвя по следния начин: поставя се в дълбок съд ( кофа или
бъчвичка) и се залива с вода до покриване. Правят се дупки на
няколко места с дървена пръчка, за да може глинената маса да се
размекне равномерно. Като омекне, се забърква с ръка и се очиства
от камъчета и други дребни частици. Ако така размесената глина е
станала много кашава необходимо е да се извади от съда и да се
сложи на дъска, за да се изпари излишната вода. След това се
замества, а когато престане да е лепкава и да цапа ръката, може да
се смята, че е готова за работа, тя трябва да се държи в дълбок съд
покрита с мокро парче плат. Оставената да изсъхне глина или
засъхнали моделирани работи могат да се използват повторно, като
се натрошат на малки парчета и отново се залеят с вода и измесят.
Всеки, който се занимава с моделиране, трябва да има
минимални условия за работа: място, материал, статив и някои
инструменти. Първоначалните упражнения имат за цел да създават
технически навици, да развият окото и ръката, творческото мислене
и способността да се възприема формата в пространството.
При издялването на скулптура от камък, при работа от кост
или дърво скулпторът постепенно отстранява, откъртва, изрязва
материала като чели „освобождава” затворената от него форма.
Работейки с глина, пластилин или глина, скулпторът не реже,
не изсича тези меки материали, а лепи от тях, т.е. по пътя на
постепенно налепване на материала, постига необходимия обем и
формата на своето произведение. В процеса на моделирането
скулпторът може не само да налепва глината, но е да отнема или да
отразява, ако това е необходимо. И така при моделирането образът
се изгражда от глина или друга пластична материя чрез налепване
и отнемане. При моделирането във време на работа натурата и
етюдът трябва да бъдат по възможност еднакво осветени.
Още от самото начало трябва да се привикне да се изгражда
формата с ръце, с пръстите. Моделирането с ръце допринася да се
развие необходимото осезание и помага за усвояване на правилни
технически прийоми.
Трябва да се започне с моделиране на предмети с проста
форма (близка до тази на геометричните тела). Това ще помогне по-
късно да се разбират правилно по-сложните форми. В процеса на
моделирането трябва да се спазва техниката на работата и още от
самото начало да се изработят необходимите навици. Формата,
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
16 май 2020 в 23:25 студентка на 29 години от Варна - ШУ "Епископ Константин Преславски" - гр.Варна, факулетет - Педагогически факултет, специалност - ИНО, випуск 2021
16 май 2020 в 07:39 студент на 40 години от Русе - Русенски университет "Ангел Кънчев", факулетет - курс Учителска правоспособност, специалност - Начална училищна педагогика и чужд език, випуск 2022
13 май 2020 в 14:10 студент на 25 години от Плевен - Педагогически колеж към ВУ "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Педагогика, специалност - ПНУП, випуск 2021
13 май 2020 в 13:15 студент на 28 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Факултет по хуманитарни науки, специалност - Археология, випуск 2015
10 май 2020 в 16:19 студент на 44 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - педагогически, випуск 2020
28 апр 2020 в 19:25 студентка на 35 години от Бургас - Бургаски университет "Проф. Асен Златаров", факулетет - Факултет по обществени науки, специалност - Начална училищна педагогика и чужд език, випуск 2020
25 апр 2020 в 03:39 студент на 36 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Педагогика на деца със СОП, випуск 2019
11 апр 2020 в 14:22 студент на 29 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2021
05 апр 2020 в 15:00 студент на 23 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - ПУНУП, випуск 2023
04 апр 2020 в 12:44 потребител на 31 години
 
Подобни материали
 

Разработка на ситуация по изобразително изкуство за детската градина

26 ное 2008
·
756
·
4
·
421
·
1,550
·
8

Програмни задачи: усъвършенстване на умението за колективно изпълнение ; активизиране на зрителната памет и умението да пресъздават чрез апликация с различни материали своите впечатления; развитие на усет към композицията...
 

План-сценарий на урок по изобразително изкуство

12 яну 2011
·
1,484
·
6
·
1,205
·
3,382
·
36

на урок по Изобразително изкуство за 3 клас 1. Тема : 2. Дата: м. март (24-та учебна седмица) 3. Вид на урока: Урок за разработване и усвояване на нови знания 4. Методически комплекс: Изобразителни материали и техники...
 

Писани яйца

14 ное 2009
·
174
·
2
·
310
·
9
·
1

Материалът е свързан с изобразителнто изкуство в началното училище...
 

План на урок по изобразително изкуство в НУ

19 мар 2010
·
1,337
·
3
·
549
·
2,911
·
18

план-конспект на урок по изобразително изкуство в началното училище на тема "Пейзаж от пластилин"...
 

Чергите на баба

18 авг 2010
·
421
·
5
·
675
·
640
·
3

Учителката предлага на децата да поиграят на играта – „Оле, затвори очички”, която ще ги въведе в ситуацията да помислят, какво липсва в стаята, като предмет...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Изобр. изкуство
Методика на обучението по изобразително изкуство в детска градина
тематичен тест по Изобр. изкуство за Студенти от 1 курс
Примерен тест по методика на преподаването на изобразително изкуство в детска градина. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
30
3
1
11 мин
12.07.2019
Тест по Изобразително изкуство за 8-ми клас
изпитен тест по Изобр. изкуство за Ученици от 8 клас
Тестът е изпитен за 8-ми клас и се фокусира върху понятията от изобразително изкуство и историята на изкуството. Съдържа 11 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Степента на трудност не е висока, тъй като възможните отговори са само два - А или Б.
(Лесен)
20 минути
11
54
3
1 мин
11.11.2016
» виж всички онлайн тестове по изобр. изкуство

Същност и особености на изобразителната дейност моделиране- материали и техники на работа

Материал № 687109, от 14 май 2011
Свален: 677 пъти
Прегледан: 1,044 пъти
Предмет: Изобр. изкуство
Тип: Курсова работа
Брой страници: 10
Брой думи: 2,562
Брой символи: 14,597

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Същност и особености на изобразителната дейност ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Едуард Кендерян
преподава по Изобр. изкуство
в град Велико Търново
с опит от  1 години
74 1

Ваня Иванова
преподава по Изобр. изкуство
в град Варна
с опит от  2 години
96 15

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения