Големина на текста:
Педагогически факултет
Магистри
КУРСОВА РАБОТА
Тема: Същност и особености на изобразителната дейност моделиране-
материали и техники на работа
Дисциплина: Изобразителна дейност в детската градина
Разработил:
…………………….
Шумен
2011
1
Моделиране означава процеса, работата с глина или
пластилин при изграждането на скулптурни образи.
Моделирането е художествено изобразителна дейност, при
която образът се изгражда в неговия действителен обем. Моделира
се с някаква пластична материя: глина, пластилин, восък и други.
През различните епохи от развитието на човешкото общество
скулптурата се е развивала наред с живописта, самостоятелно или
в тясна връзка с архитектурата. Тя съпътства живота на човека и в
наши дни. Произведения на скулптурата виждаме свързани с
архитектурата. Във всички големи градове има паметници,
посветени на значителни събития. Отделни бюстове и статуи на
видни политически дейци, на писатели и хора на изкуството и
науката се намират в парковете, декоративни статуи красят
фонтани, паркове и други.
Характерно за скулптурата е, че образите се изграждат обемно
в пространството.
Повечето от историческите паметници на различните народи
от различните епохи са произведения на скулптурата. Това се
дължи и на сравнително по-трайния материал ( бронз, камък и други
), от който могат да се изпълняват скулптурните творби.
Ако са от глина, те стават трайни, след като се изпекат в
специални печки. Такава скулптура от печена глина се казва
теракота.
Скулптурата бива: кръгла и релефна. При кръглата скулптура
образът е предаден в действителен обем завършен вид от всички
страни. Произведенията на кръглата скулптура са няколко вида:
маска- когато е дадено само лицето, предната част на главата,
глава- представена е главата с шията или само главата; бюст-
когато са дадени главата, раменете и гърдите; торс- трупа без
главата и крайниците; статуя- цяла фигура, и скулптурна група-
когато са дадени няколко фигури.
При релефа образът (или образите) е изпъкнал върху една
плоскост и може да се гледа може да се гледа само отпред.
Релефът бива: барелеф- образите са ниски и плоско изпъкнали, и
орелеф- образите са високо изпъкнали по плоскостта.
Скулптурите употребяват за моделиране и глина, пластилин,
восък. Всеки от тези материали има своите особености, които се
използват в зависимост от условията и предназначението на
работата.
Практиката е показала, че най-удобен материал за
моделиране е глината – тя е много пластична и удобна за работа.
Има различни цветове глина: червена, сива, кафява, бяла и други.
Глината се различава по своето оцветяване и по пластическите си
2
свойства, т.е. по степента на податливост в моделирането. Може да
се моделира с глина от какъв да е цвят, стига да е добре
приготвена, но скулпторите предпочитат сивата, тъй като
неутралният тон не отвлича вниманието и улеснява цялостното
възприемане на моделираната форма. Глината за моделиране се
приготвя по следния начин: поставя се в дълбок съд ( кофа или
бъчвичка) и се залива с вода до покриване. Правят се дупки на
няколко места с дървена пръчка, за да може глинената маса да се
размекне равномерно. Като омекне, се забърква с ръка и се очиства
от камъчета и други дребни частици. Ако така размесената глина е
станала много кашава необходимо е да се извади от съда и да се
сложи на дъска, за да се изпари излишната вода. След това се
замества, а когато престане да е лепкава и да цапа ръката, може да
се смята, че е готова за работа, тя трябва да се държи в дълбок съд
покрита с мокро парче плат. Оставената да изсъхне глина или
засъхнали моделирани работи могат да се използват повторно, като
се натрошат на малки парчета и отново се залеят с вода и измесят.
Всеки, който се занимава с моделиране, трябва да има
минимални условия за работа: място, материал, статив и някои
инструменти. Първоначалните упражнения имат за цел да създават
технически навици, да развият окото и ръката, творческото мислене
и способността да се възприема формата в пространството.
При издялването на скулптура от камък, при работа от кост
или дърво скулпторът постепенно отстранява, откъртва, изрязва
материала като чели „освобождава” затворената от него форма.
Работейки с глина, пластилин или глина, скулпторът не реже,
не изсича тези меки материали, а лепи от тях, т.е. по пътя на
постепенно налепване на материала, постига необходимия обем и
формата на своето произведение. В процеса на моделирането
скулпторът може не само да налепва глината, но е да отнема или да
отразява, ако това е необходимо. И така при моделирането образът
се изгражда от глина или друга пластична материя чрез налепване
и отнемане. При моделирането във време на работа натурата и
етюдът трябва да бъдат по възможност еднакво осветени.
Още от самото начало трябва да се привикне да се изгражда
формата с ръце, с пръстите. Моделирането с ръце допринася да се
развие необходимото осезание и помага за усвояване на правилни
технически прийоми.
Трябва да се започне с моделиране на предмети с проста
форма (близка до тази на геометричните тела). Това ще помогне по-
късно да се разбират правилно по-сложните форми. В процеса на
моделирането трябва да се спазва техниката на работата и още от
самото начало да се изработят необходимите навици. Формата,
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Същност и особености на изобразителната дейност моделиране- материали и техники на работа

Моделиране означава процеса, работата с глина или пластилин при изграждането на скулптурни образи. Моделирането е художествено изобразителна дейност, при която образът се изгражда в неговия действителен обем....
Изпратен от:
galq
на 2011-05-14
Добавен в:
Курсови работи
по Изобр. изкуство
Статистика:
715 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Разработка на ситуация по изобразително изкуство за детската градина

26 ное 2008
·
792
·
4
·
421
·
1,683
·
1

Програмни задачи: усъвършенстване на умението за колективно изпълнение ; активизиране на зрителната памет и умението да пресъздават чрез апликация с различни материали своите впечатления; развитие на усет към композицията...
 

План-сценарий на урок по изобразително изкуство

12 яну 2011
·
1,631
·
6
·
1,205
·
3,794
·
9

на урок по Изобразително изкуство за 3 клас 1. Тема : 2. Дата: м. март (24-та учебна седмица) 3. Вид на урока: Урок за разработване и усвояване на нови знания 4. Методически комплекс: Изобразителни материали и техники...
 

Писани яйца

14 ное 2009
·
188
·
2
·
310
·
349
·
1
·
1

Материалът е свързан с изобразителнто изкуство в началното училище...
 

План на урок по изобразително изкуство в НУ

19 мар 2010
·
1,454
·
3
·
549
·
3,329
·
4

план-конспект на урок по изобразително изкуство в началното училище на тема "Пейзаж от пластилин"...
 

Чергите на баба

18 авг 2010
·
435
·
5
·
675

Учителката предлага на децата да поиграят на играта – „Оле, затвори очички”, която ще ги въведе в ситуацията да помислят, какво липсва в стаята, като предмет...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Изобр. изкуство
История на изкуството
матура тест по Изобр. изкуство за Ученици от 12 клас
Общо подбрани въпроси за матурата по "История на изкуството". Част от тези въпроси се паднаха на матурата 2018 г. на НГПИД "Академик Д. Узунов'' град Казанлък. Включени са само въпроси от затворен тип, с един верен отговор.
(Лесен)
22
10
1
3 мин
15.07.2019
Стилове и етапи в историята на европейското изкуство - част 3
изпитен тест по Изобр. изкуство за Студенти от 2 курс
Проект за тест на тема Стилове и етапи в историята на европейското изкуство. За историята на изкуството, специализираният език на изкуството, изобразителноизразни елементи, илюзията за пространство, композиция, художествено съдържание и форма. Тестът съдържа 25 затворени въпроса, всеки от които изисква един верен отговор.
(Лесен)
25
9
1
6 мин
26.02.2015
» виж всички онлайн тестове по изобр. изкуство

Същност и особености на изобразителната дейност моделиране- материали и техники на работа

Материал № 687109, от 14 май 2011
Свален: 715 пъти
Прегледан: 1,126 пъти
Предмет: Изобр. изкуство
Тип: Курсова работа
Брой страници: 10
Брой думи: 2,562
Брой символи: 14,597

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Същност и особености на изобразителната дейност ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Едуард Кендерян
преподава по Изобр. изкуство
в град Велико Търново
с опит от  1 години
114 3

Ваня Иванова
преподава по Изобр. изкуство
в град Варна
с опит от  2 години
109 17

виж още преподаватели...
Последно видяха материала