Големина на текста:
ТЕМА: Образната система в романа „Мъртви души”
Дисциплина: Руска литература
Русе , 2009
Мъртви души - Николай Василиевич Гогол
„Мъртви души” представлява връхна точка в творческото развитие на
Гогол, най-висока проява на майсторството му като писател-реалист. Заедно
с комедията „Ревизор” тази Гоголева творба напълно утвърждава метода на
критическия реализъм в развитието на руската литература. В сравнение със
западните писатели този метод придобива у Гогол особен облик, тъй като е
насочен не толкова срещу буржоазните явления в живота, колкото срещу
господствуващата все още в Русия феодално-крепостническа система. С
„Мъртви души” Гогол разширява и разбирането за народност в литературата.
Докато при Пушкин то се покрива до голяма степен с понятието за
национална самобитност, то в творчеството на Гогол получава определена
социална насоченост. Народностният характер на произведението се
проявява преди всичко в острата критика на онези обществени сили, които
спират развитието на страната, които подтискат и задушават нейните
творчески сили. Народностната позиция на автора се разкрива и във вярата
му в творческите сили на народа, в съзнанието, че именно той изразява
духовната мощ на нацията.
Романът е замислен като трилогия, но са завършени само първите две
части. Авторът определя творбата си като „епична поема в проза”. Руският
писател Пушкин дава на Гогол идея за сюжета на романа. Гогол е имал
намерението да напише трилогия, пресъздаваща в реално време ситуацията в
Русия. Гогол е имал за цел в трите части на творбата си да опише
последователно лошите страни(в том 1), контраста между добри и лоши (том
2) и прекрасната родина, каквато той смята че трябва да бъде(ненаписаният 3
том). От този замисъл е реализирана само първата част-Мъртви души.
Авторът работи над творбата от 1835 до 1841 г., като тя излиза от печат през
1842 г. Мътрви души е определян като роман-поема. Роман е, защото
притежава мащабност и всеобхватност на описаните явления. Поема, защото
2
е наситена с лирически отстъпления, имащи поетична тоналност и
патетичност.
Романът поема „Мъртви души” не се отличава със сложен
композиционен строеж. За негов гръбнак служи пътуването на Чичиков до
именията на различните помешчици. Всички случки се групират около тези
посещения. Всяка от картините (главите) на произведението показва по една
страна от дейността на Чичиков по закупуването на мъртвите души
(списъците на починалите селяни), разкрива по някоя съществена черта от
характера му, едновременно с това разкрива и характера на един помешчик.
Първата глава играе ролята на експозиция (въведение) в действието. В нея се
очертават общата обстановка, някои от чертите на чиновниците и
помешчиците, с които Чичиков за в бъдеще ще има работа, и се намеква леко
за фантастичния замисъл за купуването на мъртвите души. Трите последни
глави от първия том пък рисуват чиновническия свят, като се разказват
митарствата на Чичиков в различните учреждения. Там е разказано и
миналото на „героя” и по такъв начин е дадена възможност на читателя да си
изясни напълно както чертите и постъпките му, описани дотогава в
произведението, така и да си изработи обща представа за характера и облика
му.
Извънредно голям успех е постигнал Гогол в „Мъртви души” при
изграждането на човешките характери. Те не са много, но обрисовката им е
блестяща, при това твърде пестелива. Героите са взети с такива техни черти и
откъм такива техни страни, които ги правят неповторими и незабравими за
читателя. Всеки от тях си има ярко очертан личен облик. Той е по своему
сериозен, по своему смешен, по своему жалък, има своя неповторима съдба.
Не е възможно да се смеси Чичиков със Собакевич, Ноздрьов с Плюшкин
или с Манилов. Едновременно с това всеки е типичен, т. е. съчетава черти на
определена категория хора в най-съществения им вид и прояви. Всички те
влизат трайно в редицата безсмъртни образи на руската и световната
литература. Гогол използува за характеристиката на своите герои редица
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
07 фев 2019 в 20:38 студентка на 24 години от Кърджали - Филиал "Любен Каравелов" на ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Педагогика, специалност - Български език и история, випуск 2018
30 авг 2018 в 19:36 студент на 35 години от София - Софийски университет , факулетет - ФАКУЛТЕТ ПО ЖУРНАЛИСТИКА И МАСОВА КОМУНИКАЦИЯ, специалност - Връзки с обществеността, випуск 2017
20 май 2018 в 08:40 студент на 42 години от Враца - ВТУ "Св. Св.Кирил и Методий", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Български език и история, випуск 2018
16 апр 2018 в 11:14 в момента не учи на 50 години
05 фев 2018 в 10:11 студент на 29 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Филологически факултет, специалност - Българска филология, випуск 2018
30 яну 2018 в 20:50 студентка на 23 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Филологически факултет, специалност - Приложна лингвистика, випуск 2018
26 яну 2018 в 23:02 в момента не учи на 34 години от Велико Търново
20 дек 2017 в 16:18 в момента не учи на 42 години от Белово
01 дек 2017 в 20:23 в момента не учи на 38 години
 
 

Образната система в романа „Мъртви души”

Материал № 686312, от 13 май 2011
Свален: 203 пъти
Прегледан: 254 пъти
Предмет: Руска литература, Литература
Тип: Курсова работа
Брой страници: 13
Брой думи: 3,215
Брой символи: 19,021

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Образната система в романа „Мъртви души”"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала