Големина на текста:
Тракийски университет
Педагогически факултет
Курсова работа
по
История на педагогиката
Тема:
Джон Лок
Изготвил: Ирина Налбантова
СДК за придобиване на професионална
квалификация „Учител” – курс № 970
Просвещението е политическо и интелектуално движение в Европа
през 17-ти и 18-ти век, получило широко разпространение в Англия,
Франция и Германия, а чрез тях и в други европейски страни. То изразява
критично отношение към консервативните политически постулати и към
традиционното религиозно мислене. Просвещенците се борят за радикални
реформи в обществото и в сферата на духовния живот. Основният им
стремеж е да обогатят разума, който за тях е реализация на земната идея за
божественост. Просвещението оказва голямо влияние както върху
литературата, архитектурата и изобразителното изкуство, така и върху
педагогиката.
Един от основните представители в педагогиката по време на
Просвещението е Джон Лок (1632 – 1704г.).
Той оказва влияние върху движението на просвещенците преди
всичко със схващанията си за същността на човешката психика и за
сетивната определеност на съзнанието. За неговото формиране като
философски мислител и педагог имат значение както условията на живот в
Англия през втората половина на 17-ти век, така и някои обстоятелства от
личния му живот.
Джон Лок живее във времето, когато в Англия се извършва
революционен прелом към буржоазно-демократично развитие. Роден е в
семейството на адвокат. Завършил схоластично училище, Лок постъпва в
Оксфордския университет, където изучава с увлечение природни науки и
медицина. Впечатлява го особено рационализма на Рене Декарт, който
отговаря на просвещенските му възгледи. Заради възгледите си Лок е бил
преследван и принуден да емигрира в Холандия. Завръща се отново в
Англия след успеха на английската революция.
Философски идеи
В главното си философско съчинение „Опит върху човешкия разум”,
което написва през 1690г., Джон Лок отхвърля учението за вродените идеи
и обосновава гледището, че всичко, което е в съзнанието, е било най-
напред в сетивата. Върху такава основа изгражда и етическите и
педагогическите си възгледи.
Лок съзнателно противопоставя “Опит върху човешкия разум” на
рационализма на Декарт. Той разбира под рационализма на Декарт всеки
рационалист. Срещу основната теза на рационализма, че истинното знание
е върху вродени идеи, Лок противопоставя своя емпиризъм и сенсуализъм.
За първи път Лок поставя тезата: преди да познава нещата, човек трябва да
знае познавателните си способности. Тук основните положения са три:
1. няма вродени идеи, цялото познание се ражда в опита;
2. при раждане разумът е “чиста дъска” (tabula rasa);
3. няма нищо в интелекта, което преди това да не е било в сетивното.
Обективната природа е истинският предмет на всяка наука, тя и той може
да бъде познат само чрез опита.
Лок се позовава и на психологическото познание. Посочва, че
логическите принципи за противоречието и тъждеството са неизвестни за
децата, болните и изоставащите. Вродени идеи се признават на безтелесна
субстанция. Психиката на човек е бял лист. Философията трябва да
разбере как той се запълва – какъв е произходът на нашите представи. Чрез
опита ние достигаме света. Познанието се свежда до индивидуалните
човешки способности.
Лок поставя основен въпрос – по какъв начин от отделните човешки
усещания се образува цялостното съдържание на личността. Смята, че
цялото съдържание на психиката е изменения на усещанията. Той предлага
и прилага идеята, че единствен обект на човешкото познание е опитът.
Затова много учени приемат, че гносеологията като наука започва от Лок.
Той пръв насочва проблема за границите и възможностите на човешките
познавателни способности. За Лок интелектът е чиста способност за
познание, която няма свое съдържание. Всичко, което се намира в разума,
е резултат на опита. Познанието има такива граници, каквито и опитът. То
се отнася до тези обекти, които опитът може да обхване. Това е продукт на
развитието на природознанието, развитието на механиката и математиката.
За Лок сетивността гарантира критерии за истинността на нещата.
Единствени обекти на познанието са нашите собствени идеи. Те са
представителни представи. За Лок всички идеи имат основанието си в
опита. Той предлага 19 възражения срещу вродените идеи. Според него
самият факт на притежание на познавателна способност от човека говори
против вродеността на знанието. Споделеното съгласие не е довод за
наличие на вродени идеи, защото то не е абсолютно.
Оттук той достига до извода, че не може да има вродени съждения,
защото няма вродено познание. Простите усещания градят знанията.
Прости идеи + сложни идеи = сложни съждения. Грешките се получават
при съчетание на простите идеи.
Тръгвайки от емпиризма Лок достига до идеята, че човек има
усещания за отделните неща, но няма усещания за общото, за връзката,
следователно всяко общо измерение е човешка субективност, човек
вменява на нещата обща субективност.
Социологически възгледи
В рамките на своите социологически възгледи Джон Лок предлага
идеята за договорния характер на човешкото общество. За първи път той
предлага разделение на властите. Основно според него в човешкото
общество е частната собственост. Джон Лок отстоява свободата на словото
и печата и отъждествява държавата с обществото. Според неговите
възгледи в живота има три измерения : общуването, индивидуалната
свобода и частната собственост. Основна цел на държавата е спазване на
частната собственост. Властите са законодателна и върховна. Основно
право е правото на собственост. Трудът е източник на блага. Лок посочва

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

История на педагогиката - Джон Лок

Един от основните представители в педагогиката по време на Просвещението е Джон Лок (1632 – 1704г.). Той оказва влияние върху движението на просвещенците преди всичко със схващанията си за същността на човешката психика и за сетивната определеност...
Изпратен от:
inalbantova
на 2011-04-18
Добавен в:
Курсови работи
по История на педагогиката
Статистика:
191 сваляния
виж още
 
 

История на педагогиката - Джон Лок

Материал № 667540, от 18 апр 2011
Свален: 191 пъти
Прегледан: 290 пъти
Предмет: История на педагогиката, Педагогика
Тип: Курсова работа
Брой страници: 6
Брой думи: 1,737
Брой символи: 10,781

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "История на педагогиката - Джон Лок"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала