Павлин Славов
преподава по Етика
в град Благоевград
Големина на текста:
РЕФЕРАТ
Марк Аврелий –
„Към себе си”
Изготвил: Румяна Христова Ангелова
Специалност: Маркетинг – задочно обучение
Фак. № 0545516
Марк Авррелий Антонин (121 – 180 г.) е римски
император от 161 г. до смартта си през 180 г. Роден е в Рим в
двора на император Адриан. Произхожда от знатния род на
Аниите. Философията е негова страст още на млади години.
Животът му се осмисля от учението на стоицизма.
Произведението му „Към себе си” е неговият
философски дневник, диктувн във вечерите на отмора по
време на военните кампании за отбраняване на северните
граници на Римската империя. „Към себе си” е непосредствен
образец на дълбоката почит на императора към стоическия
философ Епиктет.
В първата глава на произведението си Марк Аврелий
изказва от кой какво е наследил или по-скоро какво е
научил: „От дядо си Вер добротата и уравновесеността… От
майка си благочестието, щедростта и въздържанието…”. Това
е сякаш неговото благодарствено слово към тези, от които е
научил как да живее благочестиво и правилно. Но авторът
показва не само наученото от роднините и хората от неговото
обкръжение, но и от философите, от боговете. Той набляга
най-вече на дължимото на баща си и на боговете. Тук силно
проличава неговата насоченост към учението на стоицизма.
Накрая благодари на „боговете и на случая” и
отбелязва къде е написано – „на брега на Грануа”. Това отново
затвърждава, че това е неговият философски дневник.
Още в началото на втората част на „Към себе си”
Аврелий показва, че е над злото, че именно доброто трябва да
води хората. Също така силно набляга на боговете и на
природата – те трябва да са пътеводната светлина. Апелира
към откриване на мястото си, към откриването „към коя
вселена си част”. Авторът насочва към правилния начин на
живот, към разума, към „успешно и благочестиво”
преживяване на живота. Аврелий крититкува сам себе си,
собствената си душа, че „продължаваш да търсиш своята
сполука в душите на другите хора”. Призовава собствената си
душа да намери своята цел в живота.
Авторът обръща силно внимание на философските
твърдения на Теофаст, че прегрешенията от страст са много
по-страшни от прегрешенията от гняв. По този начин той
отново отправя призив към самия себе си да живее разумно,
премисляйки всяко свое действие и дума, да живее без да се
поддава на поривите и изкушенията на страстта. Тук отново се
намесват и боговете – те са тези, които насочват хоата в
живота, дават им право на избор как да постъпят в
неблагоприятна ситуация. Съвсем отделен е въпросът дали
човекът ще направи правилният избор – тук на помощ идва
разумът.
В дванадесети параграф Марк Аврелий поставя
въпроса за смъртта - всъщност това е централната лична тема
на трактата. Достига до извода, че тя е „дело на природата”.
Същевременно отрича страха от края на живота, защото това е
нещо нормално и нужно, нещо, което те доближава до
боговете. Той подчертава, че е нищожна и най-дълготрайната
посмъртна слава, тъй като тя е валидна само в рамките на
краткотрайния живот на няколко поколения хора, след което
всичко се превръща в мит, а впоследствие преминава и в
пълно забвение. Именно затова не е необходимо странството,
а само откриването на вътрешния си бог.
В края на тази част Аврелий възвеличава
философията като пътеводител в живота. Тялото, душата,
славата – те са несъществената част, тяхната промяна и
разпадане са неизменна част от природата, а „нищо лошо не е
съобразно природата”. За Марк Аврелий философията е
специфично нравоучение, имащо “инструментален характер”
духовно средство, способно да служи като “нишката на
Ариадна”, а именно “да ориентирва”, “да води” и “да
напътствува” индивида в търсенето и намирането на
“правилния път” в сложния лабиринт на живота, да бъде
средство, способно да обезпечава намирането на “смисъла на
живота”, или накратко казано – защото да се философствува,
това означава човек да защитава вътрешния си гений от
безразсъдството, измамата, лъжата, лицемерието и всички
възможни деформации на “Аз”-а, да се стои над
наслажденията и страданията.
В третата част (книга) на „Към себе си” философът
поставя въпроса за безсмислието на прекалено дългото
продължение на живота –„ ако човек живее дълго, не е ясно
дали в този случай ще разполага с
достатъчно ум, способен да разбере нещата и да постигне
знанието, отнасящо се до опита в божественото и човешкото”.
В четвърти параграф отново отправя апел към
душата си да не се рови в чуждите души, да не се занимава с
другите хора. Аврелий призовава сам себе си да обърне гръб
на завистта, насладата, честолюбието. „Подобен човек,
който повече не отлага да се нареди между най-добрите, е като
жрец и божи служител”.
Цялостният поглед над тази част на произведението
отново ни връща към първата глава. Аврелий отново показва
какво е научил от близките си и дава сам на себе си
наставления как да спазва вече предадените му правила на

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Марк Аврелий

Марк Аврелий Антонин (121 – 180 г.) е римски император от 161 г. до смартта си през 180 г. Роден е в Рим в двора на император Адриан. Произхожда от знатния род на Аниите....
Изпратен от:
nasty_girl_1986
на 2011-03-20
Добавен в:
Реферати
по Етика
Статистика:
122 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Добро и зло

22 окт 2008
·
1,027
·
16
·
4,502
·
919
·
1

Тъй като идейно – тематичния обхват на разглежданата тема е твърде широк и изисква по-детайлно разглеждане, то тук ще акцентирам върху общите принципи, които служат за основа на различните етически учения, опитващи се да определят и изяснят основните...
 

Човек е осъден да бъде свободен

07 окт 2009
·
246
·
2
·
590
·
471
·
3

В истиския смисъл на думата свобода има само при човека. Всеки човек вижда себе си такъв, какъвто е...
 

Етика

20 окт 2009
·
158
·
3
·
496
·
487

Морал и етика - моралът главно регулира взаимодействията и отношенията на хората, а етиката е теорията на морала...
 

Добро и зло

26 окт 2009
·
335
·
8
·
1,260
·
409

Етическите категории са главните, най – обобщени и най – отвлечени понятия на етическата теория за морала...
 
Онлайн тестове по Етика
Тест по етика за 10. клас
междинен тест по Етика за Ученици от 10 клас
Тестът включва въпроси, обхващащи всичко изучавано по етика в десети клас.
(Труден)
51
555
1
1 мин
30.09.2011
Тест по етика за 10-ти клас
изпитен тест по Етика за Ученици от 10 клас
Тестът обхваща учебния материал, изучаван по етика в средното училище. Състои се от 15 въпроса, като някои от тях имат по повече от един верен отговор.
(Лесен)
15
346
1
21.08.2013
» виж всички онлайн тестове по етика

Марк Аврелий

Материал № 645574, от 20 мар 2011
Свален: 122 пъти
Прегледан: 180 пъти
Предмет: Етика, Философия
Тип: Реферат
Брой страници: 5
Брой думи: 1,007
Брой символи: 5,555

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Марк Аврелий"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Павлина Костадинова
преподава по Етика
в град София
с опит от  20 години
384

Павлин Славов
преподава по Етика
в град Благоевград
с опит от  12 години
346

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения