Големина на текста:
Социологически теории за икономическата промяна. Класически
теории: позитивният еволюционизъм на О. Конт и Х. Спенсър; К.
Маркс – обществено-икономически формации и социално развитие;
Е. Дюркем – преходът от „механична” към „органична солидарност”;
М. Вебер – модерната рационализация на социалния живот.
1.Позитивисткият еволюционизъм на О.Конт и Х.Спенсър
Между социологическите им теории има съществени разлики,но и принципна близост.Те са
създатели на позитивитската традиция в социологията.Отхвърлят социалните революции.
Конт не разглежда отделните общества,а обществото като цяло.Според него 2 неща влияят на
социалната еволюция:промяната на идеите и концепциите в следствие на развиващите се
интелектуални способности и другото което влияе на соц.еволюция са фактори като
климат,раса,увеличаване на населението и др.Тези фактори могат да ускорят или забавят
социалната промяна но не и да определят характера на еволюцията.
Според Конт човешкият разум преминава през 3 стадия-теологичен,метафизичен и
позитивен.Според Конт има 4 осн.сфери на човешкия прогрес-
материална,интелектуална,физическа,морална.Той не се занимава много със социалната
еволюция но изследва епохата на индустриализма.Социална структура на индустриалното
общество:
1)Учени
2)инженери
3)пролетариат
Спенсър разглежда революцията като универсален процес,а социалната революция е само
форма на проявление на този универсален процес.Фундаменталният еволюционен закон се
проявява в 2 аспекта:като закон на диференциацията и като закон на интеграцията.Спенцър за
разл.от Конт не разглежда обществото като цяло,а отделните исторически общества.Според
Спенсър има 3 осн.системи на обществения организъм-произвеждаща,разпределителна и
регулативна и те се появяват заради необходимостта от централизирано социално
управление.С развитието на промишлеността се усъвършенства цялата обществена система.
2.К.Маркс-обществено-икономически формации и социално развитие
Маркс не определя идеите си като социологически.Той създава цялостна концепция за логиката
на общественото развитие и се опитва да формулира най-общите закони на които се подчинява
историческия процес.Използва медода на приматът на материалното над идеалното.Маркс
отдава най-голямо значение на икономическата база на обществото,смята че
производствените отношения създават икономическата структура.
Според Маркс движеща сила на социалните промени са вътрешните противоречия на всеки
начин на производство-когато производителните сили навлизат в противоречие с
производствените отношения и тогава настъпва социална революция.С промяната на
икономическата база настъпват изменения и в цялата обществена настройка на
социалните,политическите,правните и др.отношения.Коренната промяна на икономическата
база Маркс смята за смяна на една обществено икономическа формация с друга.По този начин
историческия процес се превръща в последователност от обществено икономически формации.
Маркс разграничава азиатски,античен,феодален и буржоазен (капиталистически)начин на
производство и ги определя като прогресивни епохи на обществено икономическата формация.
3.Е.Дюркем-преходът от механична към органична солидарност
Според него една от най-важните цели на социологията ее разделянето на различните типове
човешки общества.Методът който използва в теорията си за социалната еволюция е идеята за
социалната солидарност.Социалната солидарност определя специфичните характеристики на
колективното съзнание,които са специфичният предмет на социологията.
Според него има два вида соц.солидарност-механична и органична.Механична-характеризира
се с неразвити индивиди и сходство в техните обществени функции.Органична-характеризира
се с развито разделение на труда.Органичната солидарност създава силна социална връзка
между хората,защото те имат нужда да си комуникират и да създават връзки заради
размяната.Обществото се разделя на обособени органи които изпълняват определени
функции.
Развитието на разделението на труда налага този преход от механична към органична
солидарност,която създава нов тип социална интеграция.Най-важна роля в органичната
солидарност играят професионалните общности (корпорации).Тези общости имат много
функции и всяка общост има определени колективни представи и убеждения.Дюркем смята че
осн.причина за икономическите и политическите кризи е несъвършенствата на социалните
норми и неразвитото колективно съзнание.
4.М.Вебер-модерната рационализация на социалния живот
Вебер смята че е невъзможно човешката дейност да се изучава през призмата на различните
естествени науки.
Основна тема в творчеството на Вебер е рационализацията като историческа тенденция.Той
разглежда рационализацията на
икономиката,правото,науката,образованието,музиката,религията,производството и мн.др.Най-
мн.се интересува от западния рационализъм и се опитва в неговите граници да открие и обясни
произхода на модерния рационализъм.
Предпоставки за възникването на западния рационализъм:
-Свободното владеене от частни собствениците на материалните средства за
производство
-Наличие на свободен пазар
-Рационална техника на която се основава производството и транспорта
-Рационално и стриктно установено право
-Свободна работна ръка
Протестанството прави възможни всички тези предпоставки.То създава нова икономическа
етика и нова мотивация на ик.дейност.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Социологически теории за икономическата промяна.

Социологически теории за икономическата промяна. Класически теории: позитивният еволюционизъм на О. Конт и Х. Спенсър; К. Маркс – обществено-икономически формации и социално развитие; Е. Дюркем – преходът от „механична” към „органична солидарност”; ...
Изпратен от:
Valentina Petkova
на 2011-03-13
Добавен в:
Уроци
по Социология
Статистика:
88 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Активното демократично гражданско общество

10 фев 2008
·
238
·
2
·
432
·
111

Структурата на съвременното граждаско общество, какво разбираме под гражданско общество и т.н
 

Класически социологически теории

05 фев 2018
·
7
·
2,631
·
5

Класически социологически теории са тези на първите социолози от XIX, началото на XX век. Именно тези теории лежат в основата на социологията и социалните закономерности...
 

Какво разбирам от модерно общество?

02 мар 2008
·
166
·
2
·
223
·
127

Mодерното общество е свързано с хора, които имат модерни представи за света, намерили израз в произведенията им. То може да индуцира чрез различни канали някакви модерни представи за света у различните нации и етноси...
 

Класова и социална структура на обществото.

03 мар 2008
·
140
·
4
·
757
·
124

Социалната структура е „противоречиво“ единство от различни социални слоеве, класи и съсловия. Между различните класи има сблъсък на икономически, политически, правни и др. интереси...
 

Социологията като наука

05 мар 2008
·
239
·
3
·
714

Терминът е създаден от основателя на науката социология, големият френски учен Огюст Конт (1798г. – 1857г.). създател на позитивизма. Той е живял в бурно и противоречиво време...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Социология
Тест за изпит по социология на политиката
тематичен тест по Социология за Студенти от 3 курс
Тест за изпит на студенти в ІІІ курс, специалност "Социология"...
(Труден)
25
82
1
1 мин
13.12.2011
Тест по обща и медицинска социология
изпитен тест по Социология за Студенти от 2 курс
Използван в МУ Варна при доц. Стоянова, през 2012 година. Има въпроси с повече от един верен отговор.
(Труден)
13
74
1
1 мин
06.02.2013
» виж всички онлайн тестове по социология

Социологически теории за икономическата промяна.

Материал № 639462, от 13 мар 2011
Свален: 88 пъти
Прегледан: 126 пъти
Предмет: Социология
Тип: Урок
Брой страници: 2
Брой думи: 646
Брой символи: 4,512

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Социологически теории за икономическата промяна."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения