Големина на текста:
Тема 10. Поддържане и промяна на етническата идентичност.
Дву-измерен модел на етническата идентичност.
В съвременната етнопсихология е прието да се смята, че за
личността най-естествен се оказва стремежът към съхранение или
възстановяване на позитивната етническа идентичност. Това е така,
защото на индивидуално ниво тя носи със себе си усещането за
психична безопасност и стабилност. С оглед тяхната реализация се
използва стратегия, която Ташфел и Търнър дефинират като
“стратегия за социално творчество”. На практика, тази стратегия
може да приема най-различни форми, свързани с преосмислянето на
критериите за междуетническото сравнение.
Такава непосредствена форма може да бъде “търсенето на
нови основания за сравнения”. Опитите по този начин да се съхрани
позитивната етническа идентичност могат да бъдат забелязани в
съдържанията на груповите автостереотипи на онези общности,
които са “претърпели поражение” в междуетническите
съревнования. В етнопсихологията отдавна е известно, че
етническите общности с по-нисък статус притежават тенденцията да
характеризират себе си от гледна точка на такива положителни и
възприемани за подчертано човешки емоционални качества като
топлота, сърдечност и дружелюбие. Така например, при проведено в
началото на 90-те години на ХХ-ти век сравнително-културно
изследване се оказва, че московските студенти възприемат
представителите на своята руска етническа общност като добри,
гостоприемни, дружелюбни, човечни и отзивчиви. Докато в техните
представи американците се оказват деловити, предприемчиви,
трудолюбиви и добросъвестни, тоест притежаващи качества, които
1
подпомагат постигането на успех в професията и бизнеса, но в
руската общност те заемат традиционно ниски места в ценностната
йеррахия на личностните черти.
Друг типичен пример за преоценка и използване на нови
критерии за сравнения с оглед постигане на позитивна етническа
идентичност ни дават масовите протести на афроамериканците в
САЩ през 70-те години на ХХ-ти век. В случая като израз на
стратегията за социално творчество се представя основният лозунг
на тези движения, а именно: “Черното това е прекрасно”.
Очевидно е, че по този начин афроамериканската общност, търпяща
провали на базата на традиционните критерии за междуетническо
съревнование с общността на белите американци, предлага нов, в
случая естетически критерий относно перспективата за формиране
на позитивна етническа идентичност у своите членове.
Освен това, стратегията за социално творчество може да се
прояви и в стремежа за възстановяване на субективното
благополучие с помощта на такава конкретна форма, каквато е
изборът за сравнение с по-малко успешни или още по-слаби
общности. Така например, след обединението на Германия, в
началото на 90-те години на ХХ-ти век източните германци се
оказват на по-ниска степен в социалната йерархия, отколкото
западните германци. В случая обаче, своето недоволство и
агресивните си намерения източните германци насочват не към
могъщата държава и доминиращата група на западните германци, а
спрямо още по-уязвимите и нискостатусни общности като тези на
виетнамците, турците и други чуждестранни работници.
Все пак, при възпроизвеждащо се неблагоприятно между-
етническо сравнение, членовете на дискриминираното малцинство
могат да изберат и друга стратегия – да приемат правилната си
2
самоидентификация заедно с негативна оценка за собствената
общност. В такива случаи се формира негативна етническа
идентичност, която много често е придружавана с усещане за непъл-
ноценност и дори срам от представителите на собствената етническа
общност.
Определено може да се каже, че негативната етническа
идентичност е особено неблагоприятна за междуетническите
отношения, тъй като тя детерминира изостряне на възприятията за
дискриминация и увеличава културната дистанция с групата на
мнозинството. Освен това, негативната етническа идентичност е
твърде неблагоприятна и за индивидуалните психични
преживявания, за цялостното развитие на личността.
Така например, в редица емпирични изследвания многократно
се потвърждава обстоятелството, че децата, чиято етническа или
национална принадлежност се различава от мнозинството в класа,
притежават ниска самооценка. Нещо повече – ако на макросоциално
равнище съответните общности се намират в състояние на
възпроизвеждаща се конфликтност, върху ниското ниво на
самооценка оказва влияние не само етническия състав на класа, но и
по-широкия социален контекст. В своите изследвания през 90-те
години на ХХ-ти век, израелските психолози Бар и Баргал
установяват, че при палестинските деца и подрастващите се
манифестира еднакво ниска самооценка и в смесените еврейско-
арабски, и в чисто арабските училища. Осъзнавайки се като членове
на дискримирана малцинствена общност, те сравняват себе си не
толкова със своите съученици-евреи, колкото с общността на
мнозинството като цяло. В този смисъл не е случаен факта, че в
своите програми и при провеждането на семинари за регулиране на
етническата конфликтност между палестинци и евреи, израелските
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Поддържане и промяна на етническата идентичност

В съвременната етнопсихология е прието да се смята, че за личността най-естествен се оказва стремежът към съхранение или възстановяване на позитивната етническа идентичност...
Изпратен от:
Мария Кунева
на 2011-02-27
Добавен в:
Лекции
по Психология
Статистика:
317 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
Социално психологичен дискус на размисъл върху предразсъдъците
добавена от tatyana.kirilova_fb 23.11.2018
3
16
лекции по психология на общуването
добавена от valito_951023 31.01.2018
2
45
Подобни материали
 

Психологическо изследване на личността

03 фев 2008
·
2,107
·
18
·
4,816
·
2,755
·
2

Материал, описващ основните методи за изследване на личността в клиничната психология и практика (тестове, проективни методи).
 

Когнитивно развитие. теорията на Пиаже.

21 фев 2011
·
500
·
9
·
4,326
·
753
·
8

Работата описва теорията на Пиаже за когнитивното развитие на децата, планиран е експеримент, който опровергава теорията. Посочени са стадиите, през които преминава детското когнитивно развитие според Пиаже и критиките към теорията....
 

Агресия и агресивно поведение

12 дек 2006
·
4,784
·
5
·
2,185
·
863
·
2
·
7
·

Проблемът за агресията и насилието се поставят винаги, когато се търсят факторите и причините за разрушаване и прекъсване на социалната комуникация, за нарушаване на моралните и правните норми, а в най-крайните си форми - и за ценността на човешкия живот.
 

Производни скали - изследване на мотивация

14 дек 2006
·
450
·
6
·
1,123
·
1

Един траен стремеж за психологията е да измерва най-интимни, трудно достъпни характеристики на психиката, до които се достига опосредствано...
 

Психологическа установка (нагласа)

23 окт 2006
·
484
·
8
·
992
·
48

Материалът разглежда схващанията на Д.Н. Узнадзе за нагласата на личността.
 
Онлайн тестове по Психология
Тест по психология и логика за 9-ти клас
изходен тест по Психология за Ученици от 9 клас
Тестови задачи върху учебното съдържание по психология и логика за 9 клас - изходящо ниво. Въпросите са само с един верен отговор.
(Лесен)
13
1,184
3
20.07.2012
Поведение, ориентирано към целите
изпитен тест по Психология за Студенти от 2 курс
Тестът съдържа 14 затворени въпроса, всеки от които изисква един верен отговор.
(Лесен)
14
43
1
2 мин
15.03.2015
» виж всички онлайн тестове по психология

Поддържане и промяна на етническата идентичност

Материал № 629646, от 27 фев 2011
Свален: 317 пъти
Прегледан: 537 пъти
Предмет: Психология
Тип: Лекция
Брой страници: 218
Брой думи: 46,729
Брой символи: 304,111

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за " Поддържане и промяна на етническата идентичност"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Етиен Бенов
преподава по Психология
в град София
с опит от  4 години
23

Павлина Костадинова
преподава по Психология
в град София
с опит от  20 години
359

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения