Големина на текста:
Житието на Методий – между истината и легендата
Житието е най – популярния жанр през средновековието. Агиографиятата се
изгражда като устойчив жанров модел, подчинява се на канона в богослужебната
литература и представлява разказ за живота и делата на светците. Житията са два
вида – кратки и пространни. Житието на Методий принадлежи към пространните –
тези, които разказват с подробности и в детайли за основните събития в живота на
светеца. Методий е канонизиран за светец непосредствено след смъртта му, а
житието му съхранява много от житейската истина, защото споменът за него бил все
още жив.
Пространното житие на Методий възниква в самия край на 9 век в България при
канонизирането на славянския апостол. Неговият автор е неизвестен, но се
предполага, че това е Константин Преславски, тъй като той е написал и Служба за
Методий. Стилът и композицията на житието не са така изискани и обработени,
както в Пространното житие на Кирил. В житието Методий се представя съобразно
логиката на агиографския тип като архиепископ Житието на Методий е и важен
извор за съдбата на Кирило – Методиевата мисия във Велика Моравия.
Пространното житие на св. Кирил и Пространното житие на св. Методий
принадлежат към един и същ тип агиографска проза – те са текстове за деянията на
светците предназначени за четене. Тук свършват обаче приликите между двата
текста. Както отбелязва един от основоположниците на старославистиката В. Ягич:
Авторът на Методиевото житие, при всички случай е бил човек с различен
начин на мислене от този на автора на Кириловото житие.”
Ако Пространното житие на св. Кирил представлява един блестящ образец на
усложнения и кодифициран (т.е. систематизиран и превърнат в закон) тип жития,
които започват да се появяват във Византия през този период, то Пространното
житие на св. Методий е написано доста по опростено. Творбата е по – бедна, както
стилистично, така и от гледна точка на символически образи. Разказът в нея следва
по – плътно буквалното и фактологично изграждане на текста. Образът на светеца е
изграден по каноните на типа “църковен служител”, и по – конкретно – архиепископ.
В творбата са представени най – вече подвизите на светеца като църковен пастир.
Пространното житие на Методий (Втора панонска легенда) проследява жизнения и
духовния му път - като значима историческа личност, поставила основите на
славянската книжнина и култура, създал школа и обучил ученици, които
продължават неговото дело. Неизвестният средновековен автор си поставя
високата цел да възвеличи неговия образ, да го посочи като пример, достоен за
възхищение и подражание, да съхрани за поколенията нравствените и житейските
му добродетели, сред които изпъква безрезервното му служене на Бога и хората.
Структурата на текста е напълно несъразмерна: голяма част от творбата заема
уводът. В него се разискват богословски проблеми, свързани със св. Троица и реда
на Божиите пратеници, като се започва от старозаветните герои и се стига до
1
Житието на Методий – между истината и легендата
Христос, апостолите и представителите на църковните събори. Някои
изследователи считат, че в увода се цитира творба на Методий, която той е
представил пред папата, според други пък – уводът подсказва тематична близост с
преводите, извършвани от Константин Преславски. Този твърде дълъг увод е
създаден изцяло в духа на средновековното схващане за историята.
Пространното житие на Методий трябва да съхрани спомена за една достойна и
уважавана личност – първия славянски архиепископ. Неговото житие е неделимо от
това на брат му Константин – Кирил, но това дава нова светлина върху личността на
Методий. В традициите на житийния жанр е представен накратко произхода му: “от
много добър и почтен, известен преди всичко на Бога, а след това и на царя, и на
цялата Солунска област”. Методий е представен като твърде вярващ християнин,
отдал целия си живот, всичките си сили и знания на славянското дело, потиснал
личните си предпочитания уверено защитил правотата и светостта на своята
дейност. Според конона, образът му е идеализиран – той притежава висока
нравственост, вяра и упование в Бога, борчески дух в името на съдбовната си
житейска мисия. Житието набляга на няколко основни момента от дейноста му –
управлението на славянското княжество, мисита в Моравия заедно с Кирил,
работата му като епископ и архиепископ, поведението му пред съда на славянските
врагове. Методий е високо образован, притежава полемична дарба, упорит и
всеотдаен към християнството. Всеизвестна е неговата любов към книжовното дело
и усамотението на манастира, където намира спокойствие и единение с Бога. Но
след ранната смърт на брат му Кирил, за Методий става дълг и отговорност да
продължи започнатото дело. Житиеписецът изтъква единството и вярата на двамата
братя, които правят дейността им толкова успешна: “Ето, брате, ние бяхме една
двойка, впрегната да тегли една бразда, и аз, завършил своя ден, падам на нивата.”.
чрез образността в думите на умиращият Кирил, авторът постига силно внушение за
значението на делото и изтъква достойнството, последователността и отговорността
като съществени черти в характера на героите. За Методий продължението на
делото е свещен завет и най – свято предопределение.
Житието разказва подробно и правдиво живота и дейността на Методий.
Правдивостта на разказа е засвидетелствана от исторически документи с
документална стойност. Разказвайки живота и дейността на Методий, авторът на
Житието прокарва тенденцията да възхвали делото му, да го представи като крупно
дело, да го защити и пропагандира. Образът на Методий израства пред читателя
като образ на скромен и благороден, на високо просветен и героичен борец. Той
разнася правдата и е готов на всяка жертва за нея, а тая правда е – славяните да
получат богослужение и писменост на своя език. това е справедливо дело, това е
дело прогресивно и необходимо. Авторът влага в произведението си любов и
омраза – любов към сияйния образ на славянския просветител и омраза към
враговете на славянската просвета. Възхвалявайки делото на Методий, житието
утвърждава неговото дело. Образът му в пространното житие е създаден със
2
Житието на Методий – между истината и легендата
средствата на житийната идеализация. Авторът използва богат и разнообразен език,
изпъстрен със сложни епитети, множество сравнения с библейски личности и
събития, метафори, олицетворения.
Пространното житие на Методий създава култа към славянските първоучители.
Житието обслужва нуждите на църквите, като по този начин утвърждава силата на
християнството, правотата на славянството и издигат образа на Методий като борец
срещу всички ереси, защитник на истинната християнска вяра и най – вече като
първоучител на целия славянски род. Неговата святост е изразена в достойното му
поведение и изключителната нравственост, а канонизирането у от църквата е
признание което е получил като обич от цели народ.
БИБЛИОГРАФИЯ
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
28 ное 2018 в 22:44 студентка на 51 години от Сливен - Инженерно- педагогически факултет към ТУ- София, факулетет - ипф-сливен, специалност - Професионална Педагогика, випуск 2019
02 юли 2018 в 03:35 ученичка на 24 години от София - 137 СОУ "Ангел Кънчев", випуск 2014
18 яну 2018 в 21:31 в момента не учи на 34 години от Велико Търново
18 окт 2017 в 20:36 в момента не учи на 33 години
26 май 2017 в 17:32 родител на 47 години
14 май 2017 в 11:41 студент на 26 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Факултет по славянски филологии, специалност - Българска филология, випуск 2015
12 дек 2016 в 19:33 студент на 24 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Факултет по славянски филологии, специалност - Българска филология, випуск 2020
16 ное 2016 в 10:54 потребител
 
Подобни материали
 

Образът на Свети Кирил от пространното му житие

07 юли 2007
·
2,121
·
2
·
369
·
991
·
8

“Паномските легенди” са сред първите оригинални произведения на Старобългарската литература.
 

Образът на Кирил според пространното му житие

29 дек 2007
·
1,954
·
4
·
747
·
1,548
·
12
·

Пространното житие на създателя на славянската азбука е първата житиеписна творба в старобългарската литература. Тя е създадена непосредствено след смъртта на Свети Кирил. Творбата създава образа на великия славянски просветител и е ценен извор за...
 

Средновековният етико- естетичеси идеал в образа на Свети Константин Философ

21 яну 2007
·
1,807
·
1
·
474
·
127
·
2

Средновековният етико- естетичеси идеал в образа на Свети Константин Философ според "Из прозтранно житие на Кирил".
 

Пространно житие на Кирил

10 май 2008
·
1,586
·
2
·
301
·
1,049
·
6

Пространното житие на св. Кирил е първата житиеписна творба в старобългарската литература...
 

Константин-Кирил като герой-образец в “Пространно житие на Кирил”


Пространното житие на създателя на славянската азбука е първата житиеписна творба в старобългарската литература.
 
Онлайн тестове по Старобългарска литература
Teст по старобългарска литература
тематичен тест по Старобългарска литература за Студенти
Тестът е подходящ при подготвянето за изпита по старобългарска литература в университетите, където се изучават филологически специалности, старобългарски език и литература.
(Труден)
28
75
1
1 мин
22.08.2011
Тест по стара българска литература
изходен тест по Старобългарска литература за Студенти от 1 курс
Тест по стара българска литература за студенти. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
27
20
1
6 мин
18.10.2013
» виж всички онлайн тестове по старобългарска литература

Пространното житие на Методий

Материал № 623420, от 20 фев 2011
Свален: 84 пъти
Прегледан: 227 пъти
Предмет: Старобългарска литература, Литература
Тип: Курсова работа
Брой страници: 3
Брой думи: 889
Брой символи: 5,576

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Пространното житие на Методий"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения