Големина на текста:
ШУ „ЕПИСКОП КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ”
ФАКУЛТЕТ ПО ХУМАНИТАРНИ НАУКИ
К У Р С О В А Р А Б О Т
А
НА ТЕМА: „ШИБИЛ – РАЗКАЗ ЗА ПЪТЯ КЪМ
ЛЮБОВТА И ПЪТЯ КЪМ СМЪРТТА”
ИЗГОТВИЛ: ПРОВЕРИЛ:………..
СИБЕЛ ХАЙРЕДИН АХМЕДОВА СТ. АС. Е. ИВАНОВА
БФ, IV КУРС, ФАК.N:3011
ШУМЕН
,,Художникът на видимия свят – това определение, дадено на Й.Йовков от нашата
критика, се утвърди през годините като една от най – представителните
характеристики на писателя.Огромните равнинни пространства на Добруджа,
където обикновено замислено стоят или препускат с каруци Йовковите герои,
сякаш наистина предполагат едно активно визуално възприятие, стремеж към
съзерцаване на заобикалящото . „Видимия свят” бива постоянно прочитан и
оценяван , нещата в него са визуално активни и атрактивни, те непрекъснато
„говорят” и излъчват сигнали някому .Тъкмо чрез онова, което с очите си виждат и
с останалите си сетива долавят, героите на Йовков се ориентират и практически, и
ценностно в заобикалящото ги, вземат решения и се подготвят за действия .
Самото заглавие на сборника подготвя за среща с тип герои, които са от
легендарен мащаб . Топонимът Стара планина отпраща читателските асоциации
не просто към географски обект, а към идеи за героика, юначество и свобода .
Трябва обаче веднага да се уточни, че Йовковите „старопланински” герои са
легендарно моделирани , т.е. създадени по образеца на легендарните персонаж ,
но все пак са действащи лица в „литературни легенди.”. Основната задача на
традиционната легенда е да говори за човешки добродетели,от които общността
трябва да си набави пример за подражание и идеален обект за
самоидентификация . Йовковите герои от „Старопланински легенди” за разлика от
класическите легендарни образци, не са еталон за съвършенство, святост и
човешко поведение, пораждат размисъл относно механизмите, които управляват
човека и света . Със самото заглавие „Старопланински легенди” още той се
потапя в живителните извори на народните легенди, в един възвишено – героичен
и нравствено чист свят и го претворява романтично и уедрено по отношение както
на събитията, така и на персонажа – хора красиви и смели, извисени над дребнаво
– житейското, над делничното и обикновеното, следващи повика не на разума, на
сърцето. Откроява се паратекста в началото на първия разказ от сборника чрез
народната песен :„Радка на порти стоеше, отдолу иде Мустафа”. Мотото ни
отпраща отново към повторение на заглавието. Разказът започва с назоваване на
най – представителната характеристика на героя – той е „страшния хайдутин” ,
разбойникът когото търсят „под дърво и камък”. В този разказ красиво е заложена
и осъществена основната тема – любовта, а още в самото му начало отчетливо се
акцентира върху изключителното, необикновеното, легендарното. И ето че пак
първото изречение ни съобщава нещо „неочаквано”. То бърза да ни предупреди,че
не за страшни хайдутства ще става дума, а за нещо друго – необяснимо и
странно , - Шибил отива да се предаде. Досега Шибил е избирал участта да бъде
опонент на света „долу”, планината го е дарявала с уют и волност, носила е
усещането за сила и свобода. Казано е още в началото на разказа ,че Шибил
живее наедно с орлите. Когато по залез слънце тръгва да се предаде, орлите
ръфат човешки меса. Символиката на птицата е изминала пътя от горд повелител
на висши светове до знак за предизвестена смърт . Но въпреки истината , че
планината за него е уют, но пак „планината” е размила нравствените закони,
релативизирала е стойностите – „Шибил беше погазил много закони и не знаеше
вече, нито искаше да знае кое е грях и кое не”. Като нарушител на „ хайдушките
правила да не се задяват жени ” тръгва Шибил и към новопоявилата се „ плячка ”
без да подозира, че това действие ще го доведе и до друго нарушение, много по –
голямо и опасно. Представата за главатаря Шибил и за неговите хайдути
разбойници се формира най – напред от мисълта на героя :„ Жени , тук сред
Джендемите – и това е добра плячка ! ” , и избраното място за засадата : „Тук пътят
се вглъбяваше навътре в дола, извиваше се по едната и другата страна, чертаеше
две дъги, два обръча на капан, в който много хора бяха намерили смъртта си . ”
Жажда за плячка, жестокост, загубена мяра за грях и праведност – всичко това е
довело до загубването на човешки облик, подчертано от сравнението :„ зъбите им
лъснаха като на гладни вълци”. В духа на жанра, заявен още с наименованието на
сборника са и неочакваната ситуация – в отличие от разбягалите се жени на пътя е

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
28 фев 2020 в 19:50 студент на 21 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Исторически факултет, специалност - Европеистика, випуск 2020
 
 
Онлайн тестове по Методика на обучението
Тест по Методика на обучението по Български език и Литература (МОБЕЛ) в Детската градина (ДГ)
междинен тест по Методика на обучението за Студенти
Тестът е междинен, за упражнение, и се състои от 11 въпроса, някои от които имат повече от един верен отговор. Предназначен е за педагози в детските градини, студенти и изучавщи МОБЕЛ в педагогическите специалности.
(Лесен)
11
111
5
18.10.2016
Тест по методика на обучението по математика
изпитен тест по Методика на обучението за Студенти
Тест, предназначен за студенти и педагози по математика на тема "Предмет, задачи и методи на изследване на методиката на обучението по математика". Съдържа 11 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
11
134
1
17.07.2013
» виж всички онлайн тестове по методика на обучението

"Шибил- разказ за пътя към любовта и пътя към смъртта"

Материал № 617786, от 13 фев 2011
Свален: 34 пъти
Прегледан: 80 пъти
Предмет: Методика на обучението, Педагогика
Автор: Йордан Йовков
Тип: Курсова работа
Брой страници: 7
Брой думи: 1,756
Брой символи: 10,035

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""Шибил- разказ за пътя към любовта и пътя към с ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала