Големина на текста:
Биографии на български писатели
1.Паисий Хилендарски (1722­1773) с написването на „История
славянобългарска „той поставя началото на българската възраждане.В „История
славянабългарска „ Паисий сам посочва рождената си година – 1722, роден е в гр.
Банско, зне се също че през 1745 година зе замонашва в манастира „Хилендар” в Света
гора, където служи неговият по-голям брат лаврентий.посвещава се на църковна
дейност и по-късно е ръкоположен за свещеник.Когато брат му остарява Паисий поема
неговата ф- я- да осигурява дарения и да се грижи за съществуването и добруването на
светата обител. Наред с можеството от градове, които посещава, той обикаля и мн.
манастири , където търси забравени и скъпи свидетелства за българската история.
През 1761 г. В манастира постъпва известие ,че се е поминал игумн Герасим. Паисий се
наема да отиде до православното средище Сремски Карловци в австрия, където е
издъхнал старият игумен, и да събере и върне в България сътвореното от него.Паисий
поема тази мисия и поради друга причина – там, в Австрия, той се надява да открие
повече сведения за българската история.открива книгите на мавро Орбин,
дубровнишки монах, и Христофор Джефарович.преписвайки най- необходимото от тях,
той вече е готов да се захване с мисията на живота си – да създаде „История
славянабългарска”.В „Зограф” Паисий намира мн. сведения за българската история,
още използав жития и произведения на старобългарсакат лит., грамоти за дарения
направени от българските владетели за манастирите,византийски хроники.”История
славянабългарска” е източник за за произходе и същността на българската общност,
нация.
Чрез „История славянабългарска” се разкрива мястото на българите в световнат
цивилизация и участието им към някои от големите гултурни общности.
Паисий започва своето повествование от библейски времена иследвайки някои
източнославянски източници, проследава генезиса на славянските племена от
библейския Ной.Паисий се бори за духовното въздигане на българина чрез просвета,
църкована независимост и политическо освобождение. „История славянабългарска”
изиграва рола на библия на Българското възраждане
След като през 1762 г. Паисий завършва своя труд, сам тръгва да го разпространява.
Едно от първите му посещения е в гр. Котел, за което свидетелства Софроний
Врачански, който прави първия известен препис на „История славянабългарска” .През
1771г. „Историята „ преписва и поп Алексий велкович, известни са 60 преписа.
1
2.Софроний Врачански (1739­1813) е български просветиетл и
писател, първият преписвач на „История славянабългарска” .създаденият от Софроний
сборник с поучения и слова „Неделник” е първата новобългарска печатна книга.В
края на живота си той написва своята автобиография- „Житие и страдания на грешния
Сомроний”,която е първата художествена творба на новобългарски език.
Софроний Врачански е роден в гр. Котел през 1739 г. Името му е Стойко
Владиславов.Когато навършва 9 години постъпва в килийното училище на родния си
град, но преди да успее да завърши баща му умира и той е осиновен от чичо си.след
няколко години момчето загубва и чиччо си и съпругата му.За него остават дълговете,
които осиновителят е натрупал през годините, а също и отговорността от ранния
брак ,който младежа сключва на 18 г.
През 1762 г. Софроний е провъзгласен за свещеник.Този пост не му осигурява достъп
до работата на българските книжовници,до живота в средищата на духовността –
манастирите.
Пристигането на Паисий в гр. Котел през 1765 г. е зрелищно събитие за младия
свещеник. Двамата просветители се срещат и Паисий лично поверява на Софроний
своята „История”.Така Софроний става първия преписвач на „История
славянабългарска”.В преписа си той посочва, че получил историята лично от Паисий
Хилендарски.През август 1781 г. , той решава да направи втори препис на „История
славянабългарска”.През същата година съставя „Дамаскин”- сборник с черковни слова
и др. четива.Захваща се с подреждането на „Часосоловец”- сборник с молитви за
часовете от денонощието, които завършва през 1768 г.
Софроний предприема две пътувания до Света гора – първото през 1770 г., а второто 5
години по-късно.Завръщайки се оттам, той започва да събира ученици, които запознава
с българсака книжнина.
През 1792г. Софроний навлиза в конфликт с котленските първенци и нпуска града.
През 17.09.1974 г.свещеникът е ръкоположен за врачански епископ, тогава той
приема и името Софроний, както и прозвището Врачански, с което епископът се
подписва до края на живота си.
През 1797г. Епископът е принуден да напусне гр.Враца.Тре годене той е задържан във
гр. Видин по заповед на Осман ПазвантоглуТочни в този период българинът чете мн.
гръцки и славянски съчинения, което му помага да преосмисли възгледите си и да се
отдаде на писателсак дейност.тогава съставя двата си сборника- първия с
релегеозен”Поучения и словосказания” , а втория със светски характер”Разкази и
разсъждения” (1802 г.).В светската книга той вкл. и свои разсъждения.По време на
престоя си в гр. Видин превежда басните на Езоп и др. образци на европейската
култура.
2
През май 1803 г.Софроний Врачански получава разрешение да напусне гр.Видин и
заминава за гр.Букурещ.През 1805 г. Завършва сборника „Изповедание на трите вери”,
в който е вкл. и „Житие и страдания на грешния Софроний”
По време на руско-турската война (1806-1812 г.)води политически разговори с руското
командване, обръща се и към българите , за да ги прикани да помагат на руските
войници.подпомага българските бежанци в гр. Букурещ.
В гр.Букурещ Софроний Врачански се занимава и с религиозн-просветителска
дейност.През 1806 г.издава сборника „Неделник”, който съдържа слова за всички
неделни и големи църковни празници.Последният му труд „Гражданско прозорче,
сиреч театрон политикон”(1810 г.).Написва и „Възвание към българския народ”- за
подопомагане на руските войски в Северна България, както и „Послание до българския
народ”, което е литографирано и разпространено сред българите по време на поредната
руско-турска война.
Епископ Софроний Врачански умира през септември 1813 г. В едино то манастирите ,
край гр.Букурещ.
На 31.12.1964 г. Българската православна църква канонизира за светец Софроний
епископ Врачански с календарна дата за богослужебна прослава 11.03.
3.Братя Миладинови (Димитър 1810­1862, 
Константин 1830­1862 г.) издават сборника „Български нродни
песни”.
Димитър миладинов е роде в гр. Струга през 1810 г. ,приет е за послушник в манастира
„Св. Наум”,после ученик в гръцкото училище в Охрид, на 12 г. той вече е учител в това
училище.
От 1833-1836г. учи в гимназията в гр.Янита, привлечен е за секретар в гръцка кантора
в дурацо. Напуска това си звание и решава да се посвети на просвещението- да стане
народен учител, прави училищни реформи, въвежда нови учебни предмети-
землеописание, старогръцки, новогръцки и френски ез., прилага нови методи на
обучение.сред най- добрите му възпитаници е Григор пърличев, които по-късдно се
грижи за българщината в македония, противопоставяйки се на гръцките духовни
домогвания и налагайки българския език в училищата.Поради натиска на гръцкия
владика, той е принуден да напусне охрид.
През 1855 г. той отива в Босан и Херциговина .в продължение на една година изучава
бита, фолклора и живота на сърбите.запознава се с изтъкнати дейци на сръбската
култура и просвета ,но най – живо се интересесува от учебния процес в училищата и
методите на обучение.
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
09 май 2019 в 10:15 в момента не учи на 47 години
08 май 2019 в 15:25 студент на 32 години от София - УНИБИТ, факулетет - Библиотекознание и библиография, специалност - Печатни комуникации, випуск 2019
08 май 2019 в 02:11 студент на 23 години от Шумен - НАЦИОНАЛЕН ВОЕНЕН УНИВЕРСИТЕТ “ВАСИЛ ЛЕВСКИ, специалност - КТТ, випуск 2018
 
Домашни по темата на материала
spe6no za utreееееееееееее
добавена от paskaleva_d 20.02.2014
0
18
Легенди за Крали Марко
добавена от fili01 15.02.2012
4
27
Интерпретативо съчинение по "Под игото" в главата "Около един труп"
добавена от diana_yankova_ 13.02.2012
1
19
Подобни материали
 

Пенчо Славейков и народното творчество

02 май 2006
·
1,487
·
4
·
1,523
·
781
·
1

В творбите с фолклорни мотиви Пенчо Славейков влага универсални теми и идеи като по този начин овечностява националните образи.
 

Пенчо Славейков - „CIS MOLL”

02 апр 2008
·
1,024
·
2
·
732
·
786
·
3
·
1

В това трагично произведение мощно се налага жизнеутвърждаващата тема. Поетът, който със спо¬койно примирение възприема смъртта - естест¬вен неизбежен заник на живота, тук решително въстава срещу нея като съзнателно търсен изход...
 

Пенчо Славейков - биография и творчество

28 фев 2006
·
1,187
·
3
·
1,327
·
809
·
1

Пенчо Славейков - жизнен път и творческо дело.
 

Изворът на белоногата - анализ

30 апр 2006
·
9,194
·
3
·
921
·
880
·
1
·
4

"Изворът" на българското достойнство остава завинаги "вграден" в художественото пространство на Петко-Славейковата творба "Изворът на Белоногата".
 

Единството между модерното и фолклорното начало в “Ралица”

29 мар 2006
·
3,491
·
1
·
457
·
566
·
2

Пенчо Славейков е човек с богата философска, естетическа и литературна култура, което го прави изключително ярко и оригинално явление в националната ни култура след Освобождението.
 
Онлайн тестове по Литература
Тест за 5-ти клас по Литература - "Фолклорен модел за света"
тематичен тест по Литература за Учители от 5 клас
Тестът е съсредоточен върху фолклорния модел за света в произведенията "Тримата братя и златната ябълка", "Златното момиче", "Троица братя града градяха". Предназначен е за ученици от 5-ти клас. Съдържа 16 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
16
13
1
5 мин
02.08.2018
Тест по БЕЛ за 5-ти клас - класна работа
класно тест по Литература за Ученици от 5 клас
Класната работа е предназначена за петокласниците и включва двата предмета - Български език и литература. Разработена е според новата учебна програма за 5 клас. Съдържа 13 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
13
27
1
5 мин
06.08.2018
» виж всички онлайн тестове по литература

Биографии на български възрожденци и писатели

Материал № 613829, от 07 фев 2011
Свален: 638 пъти
Прегледан: 2,025 пъти
Предмет: Литература
Тип: Биография
Брой страници: 70
Брой думи: 24,200
Брой символи: 143,260

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Биографии на български възрожденци и писатели"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Росица Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  5 години
16

Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
с опит от  13 години
10

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения