Големина на текста:
Софийски университет Св. Климент Охридски
Факултет по Славянски филологии
Курсова работа
История на българската литература от
Освобождението до Втората световна война
Интертекстуални връзки в
лириката на Гео Милев
Изготвил:
Галина Йоловска
Българска филология – задочно
ІV курс, фак. № 4302
Гео Милев привнася в българската литература философията и
естетиката на немския експресионизъм. Подобно на Пенчо Славейков и Гео
Милев е от редките случаи в българската литература и културна история, в
които имаме плодотворно и хармонично единство на ярко художествено
творчество и теоретическа концептуална дейност. Със собственото си
поетическо творчество той тласка българската поезия в руслото на
модерните европейски тенденции. За първи път литературните процеси в
България се развиват синхронно с тези в Европа. Епохата, сама по себе си е
подчертано разнородна и както Едвин Сугарев твърди: “Никога преди
българската литература не е била толкова разнообразна, колкото в тези
години...”
Специфично за естетиката на авангарда е отказа да се създават
хомогенни творби, да се ограничава свободната игра със съдържания и
форми, да се укроти динамиката на духа, който се проявява чрез
асоциативни прескоци, фрагментарност, деформативност на
дисхармоничното изкуство. Поражда се прословутото оварваряване,
разбирано не само като естетически обект, но и като изказ. Стремейки се да
се оттласнат от изящната словесност на непосредствено предхождащите ги
символисти, както и от техния стремеж за постигане на музикалност,
хармоничност в звученето на стиха, експресионистите извеждат на преден
план ритъма, ударността. По този начин стиховете им често са накъсани,
като дори графиката в творбите им се стреми да подчертае ритъма, да
потърси някакъв вид предизвикателство. Експресионизмът е изкуство на
провокацията, на стремежа за отхвърляне на общоприетото и познатото, на
академичната завършеност и цялост. Фрагментът става обект на естетическо
осмисляне, той е предизвикателство, активира съзнанието на възприемателя,
за да го въвлече в света на художествената условност и да го превърне в част
от нея. Естетиката на експресионизма, която заявява себе си не просто като
бунтарна, а понякога дори като нихилистична, все пак опира върху една
предходна културна традиция. Голяма част от авторите, въпреки
подчертаната фаворизация на примитива, който единствен е в състояние,
чрез първичната си мощ да обнови света, всъщност са твърде ерудирани
личности, които сами търсят връзки и осъзнават себе си като последователи
на редица предходни автори. Типичен пример за това е творчеството на Гео
Милев изпълнено с множество интертекстуални връзки. Интерпретацията на
неговия дискурс би останала непълна и повърхностна, ако не се коментират
препратките към творчеството на различни творци от световната културна
традиция, библейските и фолклорните първообрази, диалозите с неговите
съвременници и официалния печат по онова време.
Връзките между творчеството на Гео Милев и представителите на
немския експресионизъм са толкова обширни, че през целия му живот, а и
след смъртта му, Гео Милев е бил обвиняван в преднамерено
подражателство, в заемки от немски поети, в епигонство и дори в
плагиатство. Константин Гълъбов пише в статията си за цикъла “Жестокият
пръстен”, че “... Гео Милев съчинителства понякога и доста ‘свободно” –
смятайки понятието плагиат за литературен предразсъдък.” Този
коментар е безсъмнено породен от нещо често срещано в творчеството на
Гео Милев, а именно активното използване на паратекста. Тази особеност
прави впечатление, дори от пръв поглед, в стихосбирката “Жестокия
пръстен”, изобилстваща от стихотворения с мото - от Верхарн, от Феликс
Дьорман, от Саша Чорни. Стремежа На Гео Милев е да разчупи строежа на
стиховете си, но и да даде насоки за тълкуването им на читателя, който
трябва да бъде високо ерудиран, както е самия автор, за да разкодира
смислите и фабулните предпоставки във всичките седемнадесет
стихотворения от “Железният пръстен”. Напълно неразбираемо би останало
защо рицарят на свещения град нарича майка си “Сърдечна болка, а себе си
“Съвършен глупец”,
Аз се казвам Съвършен Глупец,
А майка ми – Сърдечна Болка
“Парсифал”
ако не се познават творчеството на Карл Фолмюлер. С рефлексии са пропити
всички стихотворения - “О дъжд, о дъжд” е вдъхновено от “Тихият град” на
Карл Фрайхер. В друго стихотворение “В този час на вечерни измами” пък
Гео Милев използва мотиви от “Какво обичам” на Феликс Дьорман, заради
което отново е обвинен в плагиатство. Интересен е диалогът, който може да
бъде открит между стихотворението “Дневник” и “La Belle Dame Sans
Merci” на Джон Кийтс. “Дневник” би могло да бъде и своеобразна
продължение на изповедта на “бледния рицар”, образ принципно нетипичен
за творчеството на Гео Милев, от който той бързо се отказва. Личното
нещастие на поета се оглежда в рефлексията от стихотворението с мото от
Саша Чорни “Голова моя – темный фонарь с перебитыми стеклами”:
ГЛАВАТА МИ –
Кървав фенер с разтрошени стъкла
Главата на Гео Милев е взривена на фронта и в буквалния смисъл, но той
преосмисля своя собствен вътрешен ад и битието му се осмисля от
непрестанния стремеж към висшия смисъл на Епохата, към скритата истина
за Времето и едно метафизично и всеобхващащо “Днес!”
Аз умирам под кота 506
И възкръсвам в Берлин и Париж.
Няма век, няма час – има Днес!

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
22 мар 2020 в 14:28 студент на 22 години от София - Софийски Университет "Св. Климент Охридски", факулетет - Исторически, Педагогически, випуск 2018
10 мар 2020 в 21:33 в момента не учи на 42 години
02 мар 2020 в 16:41 ученик на 22 години от Кърджали - ОУ "Васил Левски", випуск 2016
06 фев 2019 в 09:59 студент на 29 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Начална училищна педагогика и чужд език, випуск 2018
13 юни 2018 в 14:01 в момента не учи
11 мар 2018 в 15:57 студент на 31 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Факултет по хуманитарни науки, специалност - История, випуск 2020
19 яну 2018 в 20:44 в момента не учи на 35 години от Велико Търново
20 дек 2017 в 16:38 в момента не учи на 43 години от Белово
09 дек 2017 в 15:59 ученик на 21 години от София - 22 СОУ "Георги Стойков Раковски", випуск 2018
27 ное 2017 в 15:49 студент на 27 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Факултет по славянски филологии, специалност - Българска филология, випуск 2018
 
Домашни по темата на материала
немили недраги през погледа на странджата 1 глава
добавена от sasho971103 20.11.2012
1
11
"Илиада" - защо е епос?
добавена от gkrumova 26.10.2012
1
11
 
Онлайн тестове по Литература
Комбиниран тест за класна работа по БЕЛ
класно тест по Литература за Ученици от 9 клас
Тестът съдържа въпроси по български език и литература, съответстващи на материала, изучаван през първи учебен срок. Всеки въпрос има само по един верен отговор.
(За отличници)
42
1
1
9 мин
20.09.2019
Тест по български език и литература, подготовка за матура
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Тестът може да послужи за подготовка за изпити - класно, матура и т.н. Въпросите са само с един верен отговор.
(Лесен)
11
9
1
3 мин
20.08.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

Интертекстуални връзки в лириката на Гео Милев

Материал № 607661, от 27 яну 2011
Свален: 98 пъти
Прегледан: 166 пъти
Предмет: Литература
Тип: Курсова работа
Брой страници: 10
Брой думи: 2,444
Брой символи: 15,285

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Интертекстуални връзки в лириката на Гео Милев"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ралица Тодорова Матеева
преподава по Литература
в град Русе
с опит от  4 години
44

Лиляна Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  39 години
74

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения