Големина на текста:
ВАРНЕНСКИ СВОБОДЕН УНИВЕРСИТЕТ „ЧЕРНОРИЗЕЦ ХРАБЪР”
АРХИТЕКТУРЕН ФАКУЛТЕТ
Реферат
Дисциплина:” История на
Архитектурата”- 2 част
Тема: “Сравнителен анализ
между романска и
готическа катедрала”
Изготвил:Н.Ковачева
Фак.N 09371044
Проверил:....................
Доц.Кр.Вачева
Романската архитектура се основава на римската и се изразява предимно в
църковното строителство. Със своето свободно разположение и украса късноантичната
архитектура не може да се пренесе в ранното средновековие.След
неразбиране,деформация и промяна на античните форми няколко вековния процес води
до създаване на романската архитектура.
Характерно за стила са ясните и прости обеми, в началото почти без никакви
декоративни елементи. Строителният материал е камък. Типични за романското
строително изкуство архитектурни елементи са кръглите дъги, дебелите прилични на
укрепление стени с малки прозорци, както и кубичните капители на колоните.
Романското изкуство обхваща XI и XII век. То започва в края на Х век в Ломбардия.
Южна Франция, Испания и други страни и се изявява главно в архитектурата, и то
църковната. Църквите - еднокорабни и трикорабни базилики се строят от ломен камък.
През XI век настъпва зрелият период в развитието на романското изкуство и тогава
започва строеж на големи църковни сгради, които се отличават със свои особености в
различните страни, даже и в различните области. Едни от най-хубавите паметници на
романската архитектура са катедралните църкви в Шпаер н Вормс (Германия), в
Дърхам (Англия), в Клюни и Кан (Франция), прочутата църква с наклонената кула в
Пиза и др.
Установени са три периода на развитие на романската архитектура:
1.Първа половина на 11 век.-очертават се областни и национални направление в
развитието на романската архитектура,обусловени от феодалното и областното
раздробяване
2.Втора половина:средата на 11 и средата на 12 век.Създават се най-значителните ,
характерни и монументални паметници на завършения роман.стил. Почти
едновременно в Германия,Франция и Италия се появява кръстовидния свод с „ръбове”
3.Трети период – средата на 12 -13 век – късна романика.В своето развитие ,роман.стил
възприема много нови форми,свързани със стремежа за усъвършенстване на
засводяването.Следва преход към горическата архитектура с шестделен кръстат свод с
ребра.
В ранния романски период се строят плоски касетни покриви, а по-късно куполи с
кръстовидно разположени ребра. Църквите построени в романски стил се
характеризират с въвеждането на заоблени тавани, покриващи големи пространства.
Характерно за храмовете от периода са стенописите, малко от които (с изключение на
тези от Каталуния) се се запазили до днес.
Като основа на структурата на романския храм се взима формата на базиликата - 3
(рядко и 5) кораба, един напречен кораб (трансепт) и апсида. Присъстват единствени
полукръгли сводове и колони, почти изчистени от канелюри. Изключително характерно
нововъведение за стила са двете кули, изграждани при апсидата.
С развитието на романската архитектура започва да се оформя розетния прозорец,
- 1 -
фасадите започват да стават все по-пищни, но въпреки това, до настъпването на
готиката се запазва ясно очертаният обем.Романската конструкция на централния
кораб – наоса, е много интересна и претърпява сложна еволюция. Стените му
обикновено се състоят от няколко нива – колонада, отворена към страничния кораб, а
над нея – ред от прозорци, откъдето прониква светлината.
При по-големите катедрали често между двата реда се разполага галерия (triforium).
Първоначално таванът е плосък като в раннохристиянските базилики, а след това е
заменен от полуцилиндричен свод (Клюни ІІ). Това нововъведение води до удебеляване
на масивните външни стени на храма, за да може той да издържи на пораждащите се
мощни сили на разпор. В Германия трансептът е изнесен на изток, за разлика от
Франция и Англия. В мястото му на пресичане с наоса се издига купол (Шпайер), кула
(„Сен-Сернен” в Тулуза) или се реализира кръстовиден (кръстат) свод, за да се избегне
образувалия се предхоров квадрат. С времето кръстовидното засводяване придобива
все по-голямо разпространение и се отличава от готическия свод по това, че
поддържащите арки не са пречупени и се запазва полукръглата им форма. С развитието
на архитектурата то се превръща в предпочитана покривна конструкция, за да се
трансформира в оребрен (ребрест) свод през късната романика. В западната част
(вестверк) над входа обикновено има галерии с различно административно
предназначение. Там често се развива своеобразен втори трансепт, фланкиран от
квадратни и полигонални кули и кръгли турети, може да се срещне и втори хор с
апсида, като при катедралата в Трир например, чиято поява не намира категорично
обяснение. По отношение на романския екстериор трябва да се отбележи, че тук
господстват скулптурните композиции, а водеща е идеята за храма като въплъщение и
символ на ecclesia militans. Ето защо църквата трябва да бъде монументална и
грандиозна, а западният входен блок често е придружен от една или повече кули,
символизиращ входа към небесния Йерусалим, здраво укрепен срещу злото в
представите на средновековните хора.
Все още е дискусионен въпросът за произхода на фасадата с две кули, която се появява
през ІХ в. в абатството Корвей – идеята най-вероятно е заимствана от градските порти.
Грандиозните островърхи кули и турети освен това са ясен знак за мощта на епископа и
на Бог, а в случая с катедралите в Германия – за могъществото на „свещения римски”
император, дръзнал да се противопостави на Апостолическия престол. В този смисъл
романските храмове се превръщат и в идеологическо оръжие за легитимация на
властта.
Пред западната фасада често се оформя вътрешен двор – атриум (Мария Лаах). В
източната част на храма, въплъщаваща идеята за ecclesia triumphans, основно място
заема пространството, където се разполага монашеският хор и където се намира
олтарът с апсидата. Тук с пълна сила се разгръща творческият гений на
архитектите. Първоначално апсидите са предимно с квадратна форма („Сан Мигел де
Линьо”), а после се налага полукръглата или полигонална форма. Понякога те са
придружени от две по-малки апсиди, срещат се и случаи, когато хорът с централната
апсида е заобиколен от апсидиоли в ешелон (напр. при църквата на абатството „Сен-
Север” в Аквитания).
- 2 -

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Сравнителен анализ между романска и готическа катедрала

Романската архитектура се основава на римската и се изразява предимно в църковното строителство. Със своето свободно разположение и украса късно античната архитектура не може да се пренесе в ранното...
Изпратен от:
jarkoni
на 2011-01-18
Добавен в:
Реферати
по Архитектура и градоустройство
Статистика:
97 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
Уроци по стоманобетонни конструкции
добавена от kairrra 07.10.2012
0
45
архитектура през ренесанса
добавена от j0rko92 21.11.2012
2
37
Подобни материали
 

Изграждане на двуетажна жилищна сграда

08 яну 2009
·
290
·
12
·
1,263
·
389

Разработването на „Проект по безопасност и здраве” е възложено на основание наредба № 2 от 22.03.2004 година и възоснова на...
 

Основи на архитектурната композиция в центъра на Русе


Оформянето на площад "Свобода" (някога площад "Княз Борис") започва през 1890 г. със създаването на градска градина. Тя е разположена върху 15 декара площ с трапецовидна форма, собственост на големия русенски фабрикант Андрея Тюрийо...
 

Готически паметници


Първите паметници на готическото изкуство били построени във Франция. Тъй като за италианските хуманисти от ХV в. ”отвъд Алпите” не живеел никой освен “готи” - т.е. варвари, те направо им прилепили прозвището “готически”.
 

Сгради на културата. Функционални групи и елементи, планировъчни и конструктивни характеристики


Проектирането на театри изисква познаване на комплексни функционални зависимости. Много неща придобиват яснота при един преглед на историята на театъра.
 

Хай тек архитектурата на новото време


Като стил в архитектурата Хай Тека възниква при първите прояви на индустриалната революция.Заражда се в Англия не случайно.Това е направление породено от индустриалните постижения и за това логично се развива в държавите с висока индустриализация...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Архитектура и градоустройство
Тест по история на архитектурата
междинен тест по Архитектура и градоустройство за Студенти от 1 курс
Тест по история на архитектурата, обхващащ периода от III - IV век пр. Хр. до XX-ти век. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
28
18
1
4 мин
09.08.2013
» виж всички онлайн тестове по архитектура и градоустройство

Сравнителен анализ между романска и готическа катедрала

Материал № 602238, от 18 яну 2011
Свален: 97 пъти
Прегледан: 214 пъти
Предмет: Архитектура и градоустройство, Технически науки
Тип: Реферат
Брой страници: 24
Брой думи: 8,305
Брой символи: 52,119

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Сравнителен анализ между романска и готическа к ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала