Големина на текста:
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Философски факултет
Катедра „Библиотекознание, научна информация и културна
политика”
Специалност „Библиотечно-информационни науки”
КУРСОВА РАБОТА
по История на българската култура
на тема:
Българката през вековете
София
2010
През вековете жената винаги е имала един основен образ в мъжкото съзнание.
Това е образът, свързан с майката природа „с късите и дебели нозе, които и
служат не толкова за ходене, колкото за опора на широкия и таз, приютил в
себе си новия живот”. Тя е сестра, съпруга, майка, възпитаваща децата си. Ако
тя е дори не в тези пропорции и не с тези цели избрана, мъжа се опитва да ги
постигне, оставяйки на своята „любима” мястото отредено от съдбата и
природата и на жена. В днешно време нещата могат и да не стоят точно така,
но често се случва жената да заема по-нисък пост в обществото, за да не баде
накърнено мъжкото достойнство. „Достойнство”, свързано с неговата сила,
смелост, той е пазител, покровител, опора на семейството, висше същество,
„човек” – това е неговата „природа”. И през всичките тези векове жената води
една борба, борбата между „природа” и „природа”. Жената запазва своята
природа и в борбата си достига до мъжката. За нея е присъщо както „женското”,
така и „мъжкото”. Образа за жената в миналото е определен от мъжа, сега тя
сама определя каква е – понякога повлияна от мъжа, но понякога това е
образът, който сама дава за себе си.
I. Образът на жената в учебниците по История
Цялостната картина за нашето миналото получаваме от учебниците по История.
Там главен актьор е безполовият и безтелесен “българин”,те привилегироват
само обществените и политическите действия на “първия пол”, а за ролите и
опитът на жените не е отделено място. "Онези, които нямат право на история" –
така историкът Люсиен Февр определя жените и мястото им в „Историята”.
Образите на жени, открояващи се на страниците на учебниците по История,
представят "жената" като “другия” – непроменящо се природно същество:
раждащо и отглеждащо деца, прекарващо целия си живот вкъщи или на полето,
грижещо се за малките неща от всекидневието и "предпазвано" от активност
във влиятелната публична сфера. Репродуктивната "функция" се представя
като основната, ако не единствена роля на българските жени в миналото.
Първият образ на жената е от праисторията и се свързва с „матриархата” –
епохата, в която „тя” управлява човешкото общество. В учебниците се
подчертава важната роля на прехода от „матриархат” към „патриархат”, защото
„матриархата” е по-примитивен етап от прогресивната еволюция на обществото.
Жената в Средновековието се появява с благородническото си потекло –
съпруги и дъщери на български, византийски и съседни царе, летаргично
непроменящи се природни същества, често са олицетворение на интригантство
и подлост. Според учението на богомилите жената се счита за създание, равно
на мъжа, но само еретиците вярвали в това, а те са хора с религиозни възгледи
и поведение, отклоняващо се от „нормата”.
През Възраждането нещата малко се променят – жените вече се представят
като обществени фигури – създателки и членки на женските образователни
общества, но не се споменават жени-учителки, участието на жената в
домашните индустрии, дори във всекидневния живот историческият актьор е
деперсонифицирания и безполов „българин”.
II. Жената след освобождението до 1944 г.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
22 юни 2022 в 09:12 студентка на 24 години от София - НСА "Васил Левски", факулетет - Кинезитерапия, Спортна анимация и туризъм, специалност - Кинезитерапия, випуск 2020
 
 

Жената през вековете

Материал № 593553, от 09 яну 2011
Свален: 121 пъти
Прегледан: 200 пъти
Предмет: История на българската култура
Тип: Курсова работа
Брой страници: 10
Брой думи: 2,835
Брой символи: 18,001

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Жената през вековете"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Цветозар Мръвков
преподава по История на българската култура
в град София
с опит от  6 години
150 19

Кристина Николова
преподава по История на българската култура
в град
с опит от  4 години
408 45

виж още преподаватели...
Последно видяха материала