Големина на текста:
Японските вълшебни приказки
( опит за психоаналитично тълкуване на някои
тотемни вярвания в японските вълшебни приказки )
       Явлението световно сходство на фолклорните 
сюжети е един от главните проблеми на 
съществуващите изследвания в областта на 
митологиятаМитологичните теорииопитали се да 
дадат  обяснение  на  това  явление  са  много  и на  пръв 
поглед доста  противоречиви,  въпреки  че  никоя  от  тях 
не изключва другатаа само я допълва и обяснява 
нещатаостанали неизяснени от нея.
        Връзката на митовете и приказките с природните 
процеси  и  небесните  тела която  се  утвърждава  в 
рамките на натурмитологическия начин на 
тълкуванее яснанапримерв убеждението на повечето 
народиче  светът на  мъртвите се  намира на запад, 
основано на посокатав която залязва (умира
слънцетоОто Ранк също признаваче при 
изграждането  на митовете  определена роля  е играло  и 
антропоморфното  схващане  на  природните  процеси но 
смятаче някои натурмитолози като Зикенапример, 
отиват твърде далече,  виждайки в митическия мотив 
за кастрацията изображение на намаляващата луна, а 
в инцеста ­­ определено разположение на луната спрямо 
слънцетоСпоред Ото Ранкза човека от 
праисторическата епоха природният процес не е бил 
мотива само му е предлагал материал за разгръщане 
1
на собствената  фантазияНапълно  е очевидно,  казва 
тойче хоратадори в най­древни времена и в най­
наивния си  представен  животне  са били  способни да 
съзрат инцест в небесатамного по­вероятно е тези 
представи  да  извират  от  друг  източник,  очевидно 
напълно човешкиПо какъв начин те са били пренесени 
след това на небето и какви модификации и допълнения 
са претърпели,  е второстепенен  въпроскойто  не може 
да  получи отговор,  докато не  се установи  произходът и 
значението на митовете изобщо.
               Въпросът  за  произхода  на  мита  е  важен  заради 
безспорнатамакар и изключително сложнавръзка 
между митовете и приказките. Пропнапример, счита 
приказката за профанизиран  миткато  процесът на 
прераждане на  мита в приказка  външно се изразява  в 
отделянето  на  сюжета  и  акта  на  разказване  от 
ритуала.  В  "Исторически  корени  на  вълшебната 
приказка"  той  проследява  на  кои  явления  от 
историческото  минало  съответства  вълшебната 
приказка,  като  стига  до  извода,  че  цикълът  на 
инициацията и цикълът от представи за смъртта 
стоят  в основата  на почти  всички основни  приказни 
сюжети. Те са най­древната основа на приказката, като 
между тях  трудно може  да се  прекара точна  граница, 
тъй  като целият  обряд  на инициацията се осъзнава 
като престой в царството на смъртта и обратното ­­ 
счита се,  че мъртвият минава  през всичкопрез  което 
минава и посвещаваният.  Търсенето на историческите 
корени на приказката обикновено се изчерпва с 
откриването на ритуалакойто лежи в основата и
като произходът  на  самия ритуал  рядко се  изследва
2
Опитвайки  се  да  изясни  произхода  на  мита,  Ото  Ранк 
използва изследванията на Фройдразкриващи чисто 
човешкото  значение на  вярата на  примитивните 
народи в тотемното потекло.
        Фройд в "Тотем и табуразглежда почитането на 
определен  животински  вид  като  прародител,  като 
следствие  от  несъзнаваното  идентифициране  на  това 
животно  с бащата.  Той  се присъединява  към Дарвин  и 
Аткинсънкоито смятатче най­древната форма на 
човешка  общност е аналогична на общността на 
висшите примати и я наричат "първична орда", 
състояща се  предимно от  самки и  един стар и  силен 
самецТой не  търпи съперник в ордата,  убива синовете 
или  ги  прогонва  веднага,  щом  съзреят  полово.  Още 
Аткинсън предпалагаче изгонените синове се 
обединяват и откривайки неподозирана сила  в новата 
общностубиват бащатаТова отговаря на събирането 
на племето при  тотемната жертва.   Но тъй като 
всички се грижат  единствено за  себе си и  нито един  от 
тях  не  е  достатъчно  силен,  за  да  отстрани  другите
възникват недоволство и размирициЗа да съхранят 
съюзабез който отделният индивид не би могъл да 
съществува, всички трябвало доброволно да се откажат 
от сексуално посегателство върху жените от племето
Важната роля,  която "мъжките  съюзииграят при 
всички естествени народиподкрепя това становище
Този  отказ  обяснява тотемната екзогамия,  както и 
почитането на  могъщияобожаван  бащачиято 
станала безполезна смърт синовете оплакват
           В  тотемизма науката  вижда първата  степен на 
човешка организациячиито главни черти се състоят в 
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
30 дек 2019 в 19:42 потребител
 
Подобни материали
 

Християнски обичаи

08 яну 2008
·
353
·
4
·
736
·
504
·
1

Сценарий за представяне християнски обичаи по време на обучителен лагер за етническа толерантност в с. Аспарухово.
 

Български фолклор

27 окт 2009
·
312
·
4
·
315
·
470
·
1

Български фолклор – същностна характеристика 1.Фолклорът на всеки народ неизбежно е свързан със съответния поминък на хората...
 

Елевзинските мистерии

17 ное 2008
·
46
·
24
·
4,414
·
64

Мистериалните празници по своята същност са стари празници, свързани със земеделските обичаи, с природния годишен цикъл, изобщо с природата. чрез земеделската мистерия символично се осигурява плодородие.
 

Народните приказки – един вълшебен свят, разкриващ мъдростта на народа

23 яну 2009
·
203
·
2
·
601

Българският народ има много талантливи творци в сферата на литературата, с които да се гордее. Не са малко родните дейци, които са ни поставили сред световноизвестните имена на културните реформатори, но малко е нашето отечество.
 

Обреди и обреден фолклор

10 дек 2008
·
487
·
17
·
8,279

Обредната система на всеки народ е съществена съставка на онези елементи от неговата култура, които в най-силна степен съхраняват етническото му самосъзнание и способствуват за неговото историческо развитие и самосъхранение...
1 2 3 4 5 » 11
 

"Японските вълшебни приказки" ( опит за психоаналитично тълкуване на някои тотемни вярвания вяпонските вълшебни приказки )

Материал № 58540, от 11 дек 2007
Свален: 88 пъти
Прегледан: 43 пъти
Качен от:
Предмет: Етнология
Тип: Тема
Брой страници: 15
Брой думи: 1,925
Брой символи: 15,459

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""Японските вълшебни приказки" ( опит за психоан ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения