Големина на текста:
Университет за национално и световно стопанство
ЧИСТОТО УЧЕНИЕ ЗА ПРАВОТО
НА ХАНС КЕЛЗЕН
1
УВОД
Правният позитивизъм възниква през XIX в. по политически, юридически и
правни причини. Според него предмет на правото могат да са само правните норми,
които притежават юридическа сила. Трябва да се изоставят всички други социални
явления, които нямат пряка връзка с правните норми. Отрича се връзката между
правните норми и морала и/или други недоказуеми явления като Бог, разум, естествени
права на човека. Обособяват три основни етапа в развитието на позитивизма: 1) Ранен
позитивизъм; 2) Нормативизъм (30-те год. на XX в.); 3) Модерен правен позитивизъм
(50-те год. на XX в.). Настоящата курсова работа е свързана с втория етап-
нормативизма, наречен още „чистото” учение за правото на Келзен.
Творческият път на Келзен започва в началото на XIX в. Австрийският философ
се интересува от въпросите на правната теория и на субективното право, също така от
правната норма. Изследва темата за отделяне на правото от държавата. Той е
основоположник на т. нар. „чиста” теория на правото, според която правните норми са
самостоятелна част от света и трябва да се разглеждат самостоятелно. Келзен отрича
всички неюридически начини и методи за разглеждане на правото. Това учение се
противопоставя на естественото право и критикува ранния позитивизъм. Според
нормативизма правото е система от йерархично подредени няколко нива от правни
норми. В тази пирамидална структура валидността на всяка правна норма зависи от
валидността на друга правна норма- по- висшестояща от първата. На върха на тази
пирамида стой „основната норма” както я нарича самият Келзен. Тук именно се крие
слабостта на неговата теория, тъй като той не разкрива естесвевото на тази „първична
норма” и оставя отворен въпросът за нейната валидност. Отрича се връзката на правото
с морала. Чистото учение е една голяма стъпка напред в изследването на правото,
защото разглежда неговия нормативен характер.
2
ИЗЛОЖЕНИЕ
Чистото учение иска да представи правото такова каквото е, без да го определя
като справедливо или не, то разглежда действителното, обективното право, стреми се да
отговори на въпросите какво и как е правото. Поради тази причина Келзен определя
теорията си за реалистична, защото избягва да дава оценка. Прави опит чрез
нормативния метод да определи ясно предмета на правото, дори това да доведе до
признаване на ограничеността на правната наука. В теорията на австиецът е заложено
виждането, че не човешките постъпки определят предмета на изследване на правната
наука, защото правото се интересува не от самите постъпки, а от тяхното правно
значение и от правните норми, до които се отнасят. Така стига до заключението, че
обект на изследване на правната наука са правните норми.
В своята идеология Ханс Келзен възприема част от възгледите на Имануел Кант.
Доказателство за това е тезата на Кант, че методът определя предмета на познание, а не
обратното- предметът да определя метода, Келзен също приема това разбиране. Оттук
прозлиза и един от основните постулати в чистото учение за правото, а именно
правната норма и нормативния подход като единствен начин за определяне на правното
познание. Кант разглежда ценностите в техния априорен характер, тази теза намира
отражение и в чистото учение, където Келзен приема, че не нормите се основават на
ценности, а ценностите- на норми.
Въвежда понятието „чист”, за да пакаже, че премахва всички политически,
идеологически, морални, метафизически и социални елементи от учението. Келзен
прилага методологията на логическия позитивизъм, според която съществува граница
между нормите на дължимото поведение и фактите и фактическото поведение.
Естественото право е подложено на критика, защото смесва метафизичните норми и
позитивните правни норми, които се прилагат чрез принуда. Келзен критикува и
ранния позитивизъм, защото смесва фактическо и дължимо.
В основата на чистото учение за правото се намира познанието за правната
норма като структура на правния ред. Едно действие получава правен смисъл чрез
правната норма. Правилното тълкуване на правната норма води до извода, че тя е дълг
(Sollen) и налага спазването на дадено поведение. Този дълг казва и показва какво
трябва да направи човек, определя неговото действие, като в същото време отделя
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
02 май 2019 в 12:29 студент на 24 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - юри, специалност - право, випуск 2022
04 фев 2019 в 13:35 потребител
21 яну 2019 в 02:50 в момента не учи на 29 години от Русе, випуск 2012
27 май 2018 в 10:49 студент на 33 години от Благоевград - Югозападен университет "Неофит Рилски", факулетет - Правно- исторически факултет, специалност - Право, випуск 2020
19 окт 2017 в 22:09 ученик на 21 години от София - 31 Средно училище за чужди езици и мениджмънт "Иван Вазов", випуск 2017
22 юни 2017 в 12:30 в момента не учи на 42 години
31 май 2017 в 12:00 студент на 21 години от София - УНСС, факулетет - Юридически, специалност - Право, випуск 2019
12 фев 2017 в 19:02 студент на 41 години от Варна - ШУ "Епископ Константин Преславски" - гр.Варна, факулетет - ПФ, специалност - Социални дейности, випуск 2017
05 яну 2017 в 13:12 ученичка на 22 години от Велико Търново - ОУ "Св.Патриарх Евтимий", випуск 2013
23 ное 2016 в 12:18 студент на 24 години от Варна - ВСУ "Черноризец Храбър", факулетет - Юридически фалултет, специалност - Право, випуск 2016
 
Подобни материали
 

Материално и процесуално право

19 ное 2007
·
269
·
1
·
150
·
103

Това е лекция по Обща теория на правото при проф. Бойчев от 2007 година...
 

СД, КД, ООД и АД - права и задължения

31 май 2006
·
2,032
·
1
·
153
·
415
·
1

СД, КД, ООД и АД - права и задължения - таблица.
 

Общотеоретични аспекти в чистото учение за правото на Ханс Келзен...

03 апр 2006
·
378
·
78
·
14,029
·
1

Общотеоретични аспекти в чистото учение за правото на Ханс Келзен в контекста на кантовата рационалистка трактовка за естественото право като форма на метафизиката и съвременния правен позитивизъм.
 

Наказателно право

06 ное 2006
·
2,415
·
1
·
136
·
282
·
1

Наказателното право е система от законови норми,който определят деянията признати за престъпления и наказанията за тях. Значение на наказателното право: то защитава от престъпни посегателства. Основните социални ценности- правата на личността, на гражд
 

Право и време - курсова работа

30 мар 2006
·
232
·
14
·
2,218
·
175

Право и време - правото във времето, еволюция, действие на правните норми във времето, обратно действие на закона, време в правото.
 
Онлайн тестове по Право
Тест по Право за кандидат-студенти по магистърска програма в УНСС
ЕПИ тест по Право за Студенти от 5 курс
Въпроси по Право за кандидат-студенти за магистърска програма в УНСС, 29 въпроса, само един верен отговор.
(Лесен)
29
15
1
6 мин
27.10.2016
Тест по Търговско и Финансово право за студенти
тематичен тест по Право за Студенти
Тестът обхваща въпроси от търговско и финансово право - 15 въпроса, някои от тях имат повече от един верен отговор.
(Лесен)
15
48
1
1 мин
28.10.2016
» виж всички онлайн тестове по право

Чистото учение за правото на Ханс Келзен

Материал № 574693, от 01 дек 2010
Свален: 107 пъти
Прегледан: 126 пъти
Предмет: Право
Тип: Доклад
Брой страници: 9
Брой думи: 1,956
Брой символи: 11,736

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Чистото учение за правото на Ханс Келзен"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения