Eли Христова
преподава по Реклама и PR
в град Пловдив
Големина на текста:
ПРОСТРАНСТВА ЗА РЕКЛАМНАТА ГРАФИКА
Придържаме ли се строго към използвания термин
“пространство” и влаганото в него съдържание, то всяка, каквато и да
било графика, съществува в пространството т.е. притежава
пространствени измерения. В настоящото изследване обаче се
придържаве към известни ограничения. Пространствеността в
конкретния случай се отнася предимно към начина на ситуиране на
рекламната графика в градската среда. Затова предмет на изследването
не е рекламната графика в печатните издания, в телевизията, в киното
или в интернет, а предимно външната, екстериорната реклама (outdoor)
и реклама в закрити градски пространства като например метро-
станции, стадиони, гари, летища, подлези и пр. (indoor).
В специализираната литература се използват термините “аутдор”
и “индор”, които все повече се налагат и в българоезичната
специализирана литература. Тъй като настоящото изследвне обединява,
както рекламната графика в градските и селищните пространства и по
пътищата, така и вътрешните пространства гарови, летищни,
стадиони, метро, подлези и пр., то употребата на понятието
“пространство” става оправдано от гледище на това, че обединява
както аутдор – външна, ектериорна, така и индор – вътрешна реклама.
2.1 Градската среда – място за функциониране на рекламната графика
Прилагайки декомпозиране на градската среда, обособяваме
няколко нейни равнища, в които функционира рекламната графика. За
най-ниско равнище може да се приеме онази селищна формация, която
има възможност и изпитва необходимост от визуално обособяване.
Такива са например селищните системи, туристически или курортни
комплекси, панаирни зони, спортни центрове и пр.
Следващо равнище е окръгът. При него визуално-
идентифициращта роля на комуникациите се разгръща в следваща
степен на сложност. При определени обстоятелства системата на това
равнище обединява основни визуално-комуникационни системи, пътни
знаци, информционни табели, цветова сигнализация и пр. В настоящия
момент визуално-комуникационните системи надхвърлят рамките на
опредлени области, добиват национално значение и все повече се
превръщат в международни, интернационални, които обслужват все
по-голямата интензификация на транспорта, развитието на туризма,
спорта и пр.
В градската среда рекламната графика се “конкурира” с много и
различни визуално-комуникационни системи, някои от които са с
преки комуникационни функции, други участват в визуално-
комуникационните процеси без предварително да са натоварени с
преки съобщителни функции.
Визуално-комуникационните процеси в градската среда са
предимно в услуга на нейното функциониране. Те улесняват преди
всичко движението в градската среда, независимо дали се отнася за
хора, транспортни средства или функциониране на инфраструктурните
процеси.
По отношение на функционирането на градската среда и
неговото визуално-комуникационно обслужване, рекламната графика в
настоящия си вид има “шумова” функция. Това в общи линии означава,
че рекламната графика е допълнително натоварване за движещия се в
градската среда човек. Често, ситуирна непрвилно, рекламаната
графика може да усложни правилното функциониране на
визулнокомуникационните процеси в градската среда. Отношението на
пртебителя обаче към рекламните послания в градската среда се
променя, което от своя страна се отразява и върху самия рекламен
процес.
Все повече нарастват изискванията на обществото към
естетическите, към художествените аспекти на рекламната графика. Тя
все по-често се третира като съществена част от информационно-
комуникационните процеси в градската среда. Това налага при
изследване на рекламната графика в градската среда да се обърнем към
някои съвременни аспекти на изследователската практика
2.2. Interface – от “взаимодействие” към “екран” и обратно
Понятието “интерфейс” има много значения, но влаганото в него
съдържание неизменно обхваща общата идея за взаимодействие,
например: а) връзка между две различни неща; б) споделена граница,
през която преминва информация; в) връзка между потребител и
система ( екран – клавиатура); г) взаимодействие между компютърни
програми, при което се осъществява превод; д) процедури, кодове и
протоколи, които дават възможност на две цялости да взаимодействат
чрез информация; е) физическа връзка между контролера и по-
конкретно типът сигнали, които преминават през тази връзка; ж) това,
което се вижда на монитора и т.н. Има и още определения, но от
съществено значение е как така взаимодействието се превръща в екран.
Въпросът е от съществено значение, тъй като “екран” е ежедневната и
поптулярна употреба на интерфейс ( практически тази употреба е
повлияна силно от идеята за графичен интерфейс). Важен е отговорът
на въпроса, защо от “общуване, превод, споделяне”, понятието се е
изместило по посока към “екран, излъчване, образ”. Този подход на
трансформиране, на пренос на едно понятие към друга същност е
характерен за съвременното мислене. Сведено към ежедневието
означава, че съвременниците се отнася към технологията с принципно
неразбиране, но същевременно използват технологиите, а това
превръща днешния човек от деятел в потребител. По същия начин,
както съвременникът превръща компютъра в интерфейс, той превръща
селищната среда в екран, върху който се проектират както визуално-
комуникационните процеси, така и рекламния графичен език.
Проблемът “от взаимодействие към екран” поставя много и
разнообразни въпроси. Първият от тях може да се формулира по
следния начин “преход от лозунга към новината” в съдържанието на
рекламната графика. Вторият - е преход от името към картината.
Голяма част от рекламите тип лозунги оцеляват и до днес, но те
постепенно се трансформират в табели
В съвременната реклама тип “новина” все по-често се използва
картинното начало.
Рекламата тип “събитие” в градската среда тепърва ще се
разгръща в нашите условия, макар че има категорични заявки за
нейното осъществяване особено в столицата и в по-големите градове
на страната.
2.3. Градската среда в информационното общество

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Пространства за рекламната графика

Придържаме ли се строго към използвания термин “пространство” и влаганото в него съдържание, то всяка, каквато и да било графика, съществува в пространството т.е. притежава пространствени измерения....
Изпратен от:
Aprilia
на 2010-08-24
Добавен в:
Лекции
по Реклама и PR
Статистика:
56 сваляния
виж още
 
 
Онлайн тестове по Реклама и PR
Тест по PR
междинен тест по Реклама и PR за Студенти от 3 курс
Тестът съдържа 25 отворени въпроса, всеки от които изисква един верен отговор.
(Лесен)
25
58
1
2 мин
12.01.2015
» виж всички онлайн тестове по реклама и pr

Пространства за рекламната графика

Материал № 542915, от 24 авг 2010
Свален: 56 пъти
Прегледан: 94 пъти
Предмет: Реклама и PR, Икономика
Тип: Лекция
Брой страници: 43
Брой думи: 7,163
Брой символи: 45,490

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Пространства за рекламната графика"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Росица Великова
преподава по Реклама и PR
в град Русе
с опит от  3 години
82

Eли Христова
преподава по Реклама и PR
в град Пловдив
с опит от  18 години
1 332

виж още преподаватели...
Последно видяха материала