Големина на текста:
Героите на Елин Пелин между делника и празника на живота
Писателят, посветил голяма част от таланта си на българското село, се откроява с многостранност
на изображението. Тя е претворена в сравнително малки по обем творби, но наситени с много
чувство и съдържание. Елин Пелин обаче не е просто битоописател, който разкрива българското
село в един конкретен исторически момент. По повод на това, че често са го определяли като
писател на българското село, той споделя: „Във всичките ми работи мене ме е интересувал преди
всичко и най-много човекът." В творчеството си Елин Пелин пресъздава един цялостен свят,
поставяйки значими национални и общочовешки проблеми. Като описва бита и душевността на
българина, творецът изразява своя естетически идеал. Неговият художествен свят е светът на
обикновения селски човек с доброто и злото, грозното и красивото. Идеалът на Елин Пелин е
труженикът, съхранил изконното от добродетелите на народа, съумял въпреки социалните злини
да запази доброто у себе си.
Чрез късия разказ авторът правдиво отразява ежедневните проблеми и начина на живот на
българина. За разкриването на нравствени и социални проблеми, за низкото и възвишеното в този
свят „той взема вече узряла за решение ситуация и проследява стремителния йход"(Искра
Панова). Разказите на Елин Пелин се отличават със своята едносъбитийност, те се „крепят на
случката, но не се свеждат до нея"(Искра Панова). В малките по обем творби писателят стига до
големите истини за човека, битието и душевността.
Елин Пелин рисува колоритен, многообразен и цялостен свят, който не е идеализиран. Той пише:
„Аз се стараех само да бъда правдив." Писателят рисува единството на мъчителен труд и красиви
мечти, на бедност и духовно боеатство, на мъки и светли надежди.
Мотивът за труда е основен в творчеството на Елин Пелин. Той е центърът на главната ситуация в
изобразяването. Взаимнообусловената връзка на човека със земята е формирала не само
материалното му битие, а и цялата му духовност. В този процес на пълно единение се изграждат
определени черти в характера на българския селянин: устойчивост, жилавост, стабилност,
неизменност и трезвост в оценката.
Трудът е прозата и поезията на този свят. Той е тежък, но е направил хората устойчиви. Всичко
това писателят успява да изрази чрез контраста между жегата, омаломощената природа и усилния
труд, който цари на полето („По жътва"). „На страшната жега" и на „адския слънчев пек" са
противопоставени „усилнатажътва", „работливите селяци". Хората са енергични, всеотдайни,
работят без почивка, „пот се сипе от челата" им, но трудът им носи задоволство и желание за
работа: „Бог ни помага! Нека работим, нека работим!"
Авторът изразява човешкото преклонение пред плодовете на този труд чрез епитета „златен"
за народа реколтата е с цената на златото, защото тя оправдава целогодишните им усилия,
осигурява им бъдещ живот. Именно затова „неуморно те жънат", затова нивите са „златни",
полето е „златно", снопите са „златни".
Вдъхновението, с което се труди, е неповторимо изживяване за българския селянин. Времето на
жътвата е празник за стария Герак (повестта „Гераците"): „Ех, че време се отваря! Пак ше се
къпе в човешка пот майката земя..." Неслучайно той поздравява съселяните си с думите: „Лек
труд и добър берекет". В тях е заложена надеждата, че всеки труд ще бъде плодотворен, усилията
ще бъдат увенчани с успех.
Трудът-творчество е красив и възвишен. Именно той сближава Дъбака и дядо Корчан („Ветрената
мелница"). Двамата са съвсем различни по характер мъже, но обединени от възторжена
инициатива, от дълбоко залегналата в ценностната им система необходимост за работа. Странната
обвързаност между Дъбака, който „скрояваше някакви странни планове", и дядо Корчан, който
чрез своите „неуморни ръце" gaQa на идеите образ, придава романтика и красота на ежедневието.
Оценката на труда е част от све-тоотношението на българина. Той уважава и се прекланя пред
земята „дето се ражда хлябът". Затова е гре-хота да се ходи на нивата пиян. („Летен ден").
Трудът може да бъде както поезия и удоволствие, така и изпитание, усилие и свръхнапрежение.
Човекът е зависим от природата, тя определя неговото съществувание. Безплодният труд-
страдание е описан в „Напаст божия".
Когато природата е безмилостна, хората са безпомощни. Жестоката трагедия от погубения труд е
изразена чрез мотива за смъртта в разказа. Природата има „убийствен вид", сушата също е
„убийствена". Драмата на селяните е разкрита чрез мълчаливото събиране на житото: „както се
събираха трупове на бойното поле". Черният цвят при описанието на жените и природата: „черна
вдовица", „почернели угари", изразява всеобщата мъка. Елин Пелин тълкува двузначно труда. Той
може да бъде радост, но и изпитание. Селяните неуморно работят („По жътва"), но природата
взема своята жертва — Пенка, „селско дете обичливо". Човекът е безсилен пред природата, той е
подвластен и зависим от нея.
В трудовите делници се формира човешката същност — устойчивост, реализъм, гордост, човешка
солидарност, приземеност, енергичност на духа. Земята прави човека подобен на себе си — твърд
и устойчив. Работата сплотява хората и техните съдби. Те се обединяват както в радост, така и в
момент на страдание. Проявеното съчувствие към събрата, изпаднал в труден миг, укрепва
душевността. В „По жътва" селяните се сплотяват около своята мъка — смъртта на Пенка. Те
изоставят непосилната работа, защото са съпричастни на трагедията, която вече не е само лична.
Тя се превръща в скръб на цялото село — на „булки и моми, на мъже и жени, и майки".
Житейските драми в творчеството на Елин Пелин се разгръщат както „Край воденицата", така и
на „На браздата" и са свързани с труда не само пространствено, но и темпорално („По жътва").
Художественият свят на писателя е одухотворен от селската душевност. Той е красив и
хармоничен, но не е идиличен или нереален. В него съществуват нещастие, трагедия, мъка и
несправедливост. В него има и сиромашия, и тегло, и грубост, и мизерия. В този суров свят
съществува ярко изразена социална поляризация. Героите в него са нравствено красиви, но и
социално страдащи. Критическият и хуманистичен патос на автора е породен от това, че именно
селянинът, който носи блага чрез своя труд, е онеправдан и социално уязвим. Затова героите на
Елин Пелин възприемат държавата и нейните чиновници като сила, от която трябва да се пазят, за
да оцелеят („Андрешко").

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
10 май 2019 в 17:10 учител на 41 години от Момчилград - ОУ "Никола Йонков Вапцаров", с. Звездел
14 апр 2016 в 08:21 ученик на 23 години от София - Пета политехническа гимназия "Иван Вазов", випуск 2016
 
Домашни по темата на материала
За домашно по литература
добавена от kikiriki09_abv_bg 01.05.2012
0
21
За днессссс!!!Много ви моля помогнете ми............................
добавена от hris_mim12 20.03.2015
1
13
По жътва - Елин Пелин
добавена от paulwesley 25.04.2012
2
48
Подобни материали
 

Творчеството на Елин Пелин

10 мар 2008
·
743
·
1
·
258
·
190
·
1
·

Разказите на Елин Пелин - правдиво изображение на селото и живота в него („Андрешко”, „На оня свят”, „Напаст божия”, „Ветерната мелница” и др.)Проблеми и образи - демократизмът и хуманизмът на автора. Белетристичното майсторство на писателя.
 

Конфликтът между интересите на личността и законите на отмиращото патриархално общество

08 юни 2009
·
69
·
5
·
1,394
·
198
·
1

Конфликтът между интересите на личността и законите на отмиращото патриархално общество...
 

Елин Пелин

16 юни 2009
·
148
·
4
·
1,054
·
284

„Произведението трябва да трогне човека-казва Елин Пелин – художествената литература няма въздействие, ако не предизвика определени чувства...
 

Елин Пелин и неговото красиво творчество

20 апр 2008
·
323
·
8
·
1,489
·
462
·
2

В цялото творчество на Елин Пелин се наблюдава връзка с обективната социална реалност. Героите страдат, разпадат се духовни ценности или устояват, възраждат се духовните сили на човека. Тези герои не успяват да изградят свой мироглед, но остават далеч...
 

Образите в повестта "Гераците"

11 ное 2008
·
779
·
1
·
527
·
857

Павел, Петър, Божан, дядо Йордан, Елка и Захаринчо.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Тест за изходно ниво по Български език и литература за 11-ти клас
изходен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Проверка на познанията по литература за 11 клас, подготовка за ДЗИ. 10 въпроса, само един верен отговор на въпрос.
(Лесен)
20 минути
10
22
1
1 мин
28.08.2018
Тест по Литература за 7-ми клас върху разказа "Една българка"
тематичен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тестът съдържа 20 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Може да се използва най-вече за ученици в 7-ми клас по Литература.
(Много лесен)
20
33
1
2 мин
03.08.2018
» виж всички онлайн тестове по литература

Героите на Елин Пелин между делника и празника на живота

Материал № 540803, от 28 юли 2010
Свален: 59 пъти
Прегледан: 113 пъти
Предмет: Литература
Тип: Анализ
Брой страници: 2
Брой думи: 749
Брой символи: 4,884

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Героите на Елин Пелин между делника и празника  ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Росица Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  5 години
48

Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
с опит от  13 години
32

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения