Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
Героите на Елин Пелин между делника и празника на живота
Писателят, посветил голяма част от таланта си на българското село, се откроява с многостранност
на изображението. Тя е претворена в сравнително малки по обем творби, но наситени с много
чувство и съдържание. Елин Пелин обаче не е просто битоописател, който разкрива българското
село в един конкретен исторически момент. По повод на това, че често са го определяли като
писател на българското село, той споделя: „Във всичките ми работи мене ме е интересувал преди
всичко и най-много човекът." В творчеството си Елин Пелин пресъздава един цялостен свят,
поставяйки значими национални и общочовешки проблеми. Като описва бита и душевността на
българина, творецът изразява своя естетически идеал. Неговият художествен свят е светът на
обикновения селски човек с доброто и злото, грозното и красивото. Идеалът на Елин Пелин е
труженикът, съхранил изконното от добродетелите на народа, съумял въпреки социалните злини
да запази доброто у себе си.
Чрез късия разказ авторът правдиво отразява ежедневните проблеми и начина на живот на
българина. За разкриването на нравствени и социални проблеми, за низкото и възвишеното в този
свят „той взема вече узряла за решение ситуация и проследява стремителния йход"(Искра
Панова). Разказите на Елин Пелин се отличават със своята едносъбитийност, те се „крепят на
случката, но не се свеждат до нея"(Искра Панова). В малките по обем творби писателят стига до
големите истини за човека, битието и душевността.
Елин Пелин рисува колоритен, многообразен и цялостен свят, който не е идеализиран. Той пише:
„Аз се стараех само да бъда правдив." Писателят рисува единството на мъчителен труд и красиви
мечти, на бедност и духовно боеатство, на мъки и светли надежди.
Мотивът за труда е основен в творчеството на Елин Пелин. Той е центърът на главната ситуация в
изобразяването. Взаимнообусловената връзка на човека със земята е формирала не само
материалното му битие, а и цялата му духовност. В този процес на пълно единение се изграждат
определени черти в характера на българския селянин: устойчивост, жилавост, стабилност,
неизменност и трезвост в оценката.
Трудът е прозата и поезията на този свят. Той е тежък, но е направил хората устойчиви. Всичко
това писателят успява да изрази чрез контраста между жегата, омаломощената природа и усилния
труд, който цари на полето („По жътва"). „На страшната жега" и на „адския слънчев пек" са
противопоставени „усилнатажътва", „работливите селяци". Хората са енергични, всеотдайни,
работят без почивка, „пот се сипе от челата" им, но трудът им носи задоволство и желание за
работа: „Бог ни помага! Нека работим, нека работим!"
Авторът изразява човешкото преклонение пред плодовете на този труд чрез епитета „златен"
за народа реколтата е с цената на златото, защото тя оправдава целогодишните им усилия,
осигурява им бъдещ живот. Именно затова „неуморно те жънат", затова нивите са „златни",
полето е „златно", снопите са „златни".
Вдъхновението, с което се труди, е неповторимо изживяване за българския селянин. Времето на
жътвата е празник за стария Герак (повестта „Гераците"): „Ех, че време се отваря! Пак ше се
къпе в човешка пот майката земя..." Неслучайно той поздравява съселяните си с думите: „Лек
труд и добър берекет". В тях е заложена надеждата, че всеки труд ще бъде плодотворен, усилията
ще бъдат увенчани с успех.
Трудът-творчество е красив и възвишен. Именно той сближава Дъбака и дядо Корчан („Ветрената
мелница"). Двамата са съвсем различни по характер мъже, но обединени от възторжена
инициатива, от дълбоко залегналата в ценностната им система необходимост за работа. Странната
обвързаност между Дъбака, който „скрояваше някакви странни планове", и дядо Корчан, който
чрез своите „неуморни ръце" gaQa на идеите образ, придава романтика и красота на ежедневието.
Оценката на труда е част от све-тоотношението на българина. Той уважава и се прекланя пред
земята „дето се ражда хлябът". Затова е гре-хота да се ходи на нивата пиян. („Летен ден").
Трудът може да бъде както поезия и удоволствие, така и изпитание, усилие и свръхнапрежение.
Човекът е зависим от природата, тя определя неговото съществувание. Безплодният труд-
страдание е описан в „Напаст божия".
Когато природата е безмилостна, хората са безпомощни. Жестоката трагедия от погубения труд е
изразена чрез мотива за смъртта в разказа. Природата има „убийствен вид", сушата също е
„убийствена". Драмата на селяните е разкрита чрез мълчаливото събиране на житото: „както се
събираха трупове на бойното поле". Черният цвят при описанието на жените и природата: „черна
вдовица", „почернели угари", изразява всеобщата мъка. Елин Пелин тълкува двузначно труда. Той
може да бъде радост, но и изпитание. Селяните неуморно работят („По жътва"), но природата
взема своята жертва — Пенка, „селско дете обичливо". Човекът е безсилен пред природата, той е
подвластен и зависим от нея.
В трудовите делници се формира човешката същност — устойчивост, реализъм, гордост, човешка
солидарност, приземеност, енергичност на духа. Земята прави човека подобен на себе си — твърд
и устойчив. Работата сплотява хората и техните съдби. Те се обединяват както в радост, така и в
момент на страдание. Проявеното съчувствие към събрата, изпаднал в труден миг, укрепва
душевността. В „По жътва" селяните се сплотяват около своята мъка — смъртта на Пенка. Те
изоставят непосилната работа, защото са съпричастни на трагедията, която вече не е само лична.
Тя се превръща в скръб на цялото село — на „булки и моми, на мъже и жени, и майки".
Житейските драми в творчеството на Елин Пелин се разгръщат както „Край воденицата", така и
на „На браздата" и са свързани с труда не само пространствено, но и темпорално („По жътва").
Художественият свят на писателя е одухотворен от селската душевност. Той е красив и
хармоничен, но не е идиличен или нереален. В него съществуват нещастие, трагедия, мъка и
несправедливост. В него има и сиромашия, и тегло, и грубост, и мизерия. В този суров свят
съществува ярко изразена социална поляризация. Героите в него са нравствено красиви, но и
социално страдащи. Критическият и хуманистичен патос на автора е породен от това, че именно
селянинът, който носи блага чрез своя труд, е онеправдан и социално уязвим. Затова героите на
Елин Пелин възприемат държавата и нейните чиновници като сила, от която трябва да се пазят, за
да оцелеят („Андрешко").

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Героите на Елин Пелин между делника и празника на живота

Разглежда се живота в българското село в разказите на Елин Пелин...
Изпратен от:
Иван Василев
на 2010-07-28
Добавен в:
Анализи
по Литература
Статистика:
59 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
За домашно по литература
добавена от kikiriki09_abv_bg 01.05.2012
0
21
За днессссс!!!Много ви моля помогнете ми............................
добавена от hris_mim12 20.03.2015
1
13
По жътва - Елин Пелин
добавена от paulwesley 25.04.2012
2
48
Подобни материали
 

Творчеството на Елин Пелин

10 мар 2008
·
743
·
1
·
258
·
190
·
1
·

Разказите на Елин Пелин - правдиво изображение на селото и живота в него („Андрешко”, „На оня свят”, „Напаст божия”, „Ветерната мелница” и др.)Проблеми и образи - демократизмът и хуманизмът на автора. Белетристичното майсторство на писателя.
 

Конфликтът между интересите на личността и законите на отмиращото патриархално общество

08 юни 2009
·
69
·
5
·
1,394
·
198
·
1

Конфликтът между интересите на личността и законите на отмиращото патриархално общество...
 

Елин Пелин

16 юни 2009
·
148
·
4
·
1,054
·
284

„Произведението трябва да трогне човека-казва Елин Пелин – художествената литература няма въздействие, ако не предизвика определени чувства...
 

Елин Пелин и неговото красиво творчество

20 апр 2008
·
323
·
8
·
1,489
·
462
·
2

В цялото творчество на Елин Пелин се наблюдава връзка с обективната социална реалност. Героите страдат, разпадат се духовни ценности или устояват, възраждат се духовните сили на човека. Тези герои не успяват да изградят свой мироглед, но остават далеч...
 

Образите в повестта "Гераците"

11 ное 2008
·
779
·
1
·
527
·
857

Павел, Петър, Божан, дядо Йордан, Елка и Захаринчо.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Тест по Литература за 7-ми клас върху разказа "Една българка"
тематичен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тестът съдържа 20 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Може да се използва най-вече за ученици в 7-ми клас по Литература.
(Много лесен)
20
33
1
2 мин
03.08.2018
Тест за 5-ти клас по Литература - "Фолклорен модел за света"
тематичен тест по Литература за Учители от 5 клас
Тестът е съсредоточен върху фолклорния модел за света в произведенията "Тримата братя и златната ябълка", "Златното момиче", "Троица братя града градяха". Предназначен е за ученици от 5-ти клас. Съдържа 16 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
16
13
1
5 мин
02.08.2018
» виж всички онлайн тестове по литература

Героите на Елин Пелин между делника и празника на живота

Материал № 540803, от 28 юли 2010
Свален: 59 пъти
Прегледан: 113 пъти
Предмет: Литература
Тип: Анализ
Брой страници: 2
Брой думи: 749
Брой символи: 4,884

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Героите на Елин Пелин между делника и празника  ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Росица Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  5 години
48

Зоя Новакова
преподава по Литература
в град София
с опит от  13 години
32

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения