Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
Величие и трагизъм в поемата „Септември” на Гео Милев
„Септември” е едно от най-уникалните произведения на българската литература,
което носи белези на контрапунктното съчетаване на обективно-реално, исторически-
достоверно и философско-обобщаващо; трагично и оптимистично. В поемата Гео
Милев се стреми да покаже конкретно събитие в неговото величие и трагизъм и
същевременно чрез това да илюстрира оптимистичната философия за човешката
история като едно непрестанно движение напред и нагоре.
Поемата „Септември” се състои от 12 композиционни части. Авторът ярко е
разграничил първите от последните шест части. В първите шест части ние
проследяваме зараждането и развитието на стихийния гняв на народа, изникнал от
тъмнината на хаоса. Пред нас се разкрива картината на възхода и величието на
раждането на една идея, обхванала целия народ. В седмата част обаче след
величествената картина на бунта, започва неговия погром, „започва трагедията”.
Следват ужасяващата картина на жестокото потъпкване на идеята, на вярата, на
мечтата, накарала цял един народ да се бори. И макар внушението за трагизъм да е
основно във втората половина на поемата, в дванадесетата част отново се заражда
вярата и убеждението, че разрушителната сила на бунта се крие съзидателната сила на
човешката воля, на желанието за по-добър и хармоничен живот.
Още в началото на първата част на поемата Гео Милев използва символния
образ на нощта, от която се ражда „вековната злоба на роба”. Така се постига
внушението, че народът трябва да разкъса мрака на потискащата социална нощ, за да
постигне това, което заслужава. Нощта е онази рамка, онези окови, в които той е бил
заключен векове наред, лишен от светлина, от мечти, превърнат в скот. С последвалото
обстойно описание и изброяване авторът ни разкрива всеобхватността на движението,
обхванало довчерашните роби. Образът на народа, който той изгражда, е на едно диво,
грубо, жестоко „отприщено стадо/от слепи животни”. Този народ-стадо е движен
единствено от злобата, от гнева, от желанието за възмездие, за отмъщение. Но финалът
на първата композиционна част ни убеждава в противното:
неудържими
страхотни
велики
НАРОД!
Яростните бикове са се превърнали в народ, който посреща зората, победата над нощта,
в началото на втората композиционна част. В третата част окончателно се изяснява
къде се крие величието на стадото-народ, а именно – в целта, която ги е накарала да се
вдигнат на бунт. Тази цел е свободата.
С хиляди ножа
прободен
народ -
затъпен
унижен
по-нищ и от просяк,
останал
без мозък
без нерви
И народът се изправя срещу всичко това, за да заяви исканията си за истински човешки
свободен живот. Готовността на цял един народ да жертва живота си, силата и вярата в
по-доброто бъдеще – ето тук се крие величието на подвига на тази маса, която довчера
е била тъпкана, обезличавана и унижавана.
Във втората половина на поемата започва потушаването на бунта и
потъпкването на справедливия гняв на народа. Трагедията наистина започва.
Гео Милев изгражда жестоката картина на кървавото потъпкване на мечтата на
целия народ изключително детайлно и реалистично. На неорганизираната стихийна
маса се противопоставят организирана войска и милиция и удавят едва освободилата се
тълпа в реки от кръв. Тук особено се отличава поп Андрей, който е и единственият
персонифициран образ в поемата. Освен със своята смелост, той изпъква с пълното
отричане на стария свят, на предишния живот. Освен че разрушава храма с последната
граната, той сам окачва въжето на врата си и по този начин се издига над палачите си,
над несправедливия свят, над всичко. Авторът много успешно ни предава ужасът,
страданието, усещането за смърт, за безпомощност, за безнадеждност. След кървавия
курбан на боговете обаче отново настава тишина, каквато настъпва след ураган.
В дванадесетата композиционна част идва равносметката. Гео Милев умело
използва митологичните образи, за да постигне внушението за безсмислието на свят,
ръководен от прищявките на боговете, на тези, които притежават властта и силата. И
отново се ражда убеждението, че избрания от народа път е верният, че истинска
свобода и справедливост могат да се постигнат единствено чрез пътя на революцията и
саможертвата, чрез окончателното сриване до основи на стария свят, в който
господствот неравенството и неправдата. Трябва да се свалят, да се победят онези,
които създават несправедливостите и едва тогава
„Септември ще бъде май.
Човешкият живот
ще бъде един безконечен възход
- нагоре! нагоре!
З е м я т а щ е б ъ д е р а й -
ще бъде!

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Величие и трагизъм в поезията на Гео Милев

„Септември” е едно от най-уникалните произведения на българската литература, което носи белези на контрапунктното съчетаване на обективно-реално, исторически-достоверно и философско-обобщаващо; трагично и оптимистично...
Изпратен от:
galya6605
на 2007-12-09
Добавен в:
Съчинения разсъждения
по Литература
Статистика:
936 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
по ЛИТЕРАТУРА 12 КЛАС СПЕШНО за понеделник
добавена от Ayshe222 15.11.2013
0
25
Как Гео Милев гледа на бъдещето на българската литература?
добавена от norahubcheva 06.11.2013
0
10
Спешно по Литература за утре !
добавена от coskun_cho 15.04.2013
0
6
В какво се състои величието на човеколюбеца Прометей?
добавена от Tomislav.Stamenov 15.01.2012
3
13
Подобни материали
 

Светът на Никола Йонков Вапцаров

17 апр 2006
·
663
·
7
·
1,379
·
622
·
1

Неговото родно място – град Банско, има пряко отношение към творчеството му. Семейството, от което произхожда е пряко свързано с националноосвободителното движение в Македония. Баща му ЙОНКО ВАПЦАРОВ е член на революционната организация.
 

Проблемът за същността и проявлението на човешката любов в "Индже"

17 мар 2008
·
1,894
·
2
·
267
·
1,351

„Старопланински легенди“ Йовков създава като сборник от разкази, които са свързани с миналото,, събития съхранени с необичайното и изключителното в народната памет. Авторът пресъздава силни и горди човешки характери...
 

Човекът и неговите житейски преображения в "Песен за човека"

15 дек 2007
·
1,246
·
3
·
485
·
1,218

Никола Вапцаров използва разнообразни изразни средства, с цел да насочи читателя към разбирането на човешката същност.Поетът представя две тези за човека, като го разглежда в два плана.В поемата „Песен за човека” поетът Никола Вапцаров използва средства
 

Чикагското изложение, Алеко Константинов и новия свят

29 ное 2007
·
207
·
2
·
492
·
508
·
1

Алеко Константинов осъществява в Америка огромното си желание да се срещне с различни народи и култури.
 

Никола Вапцаров- стихове (трета част)

18 ное 2006
·
496
·
6
·
490
·
117

"Горки", "Епоха", "Пушкин" -Никола Вапцаров.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Човекът и другите
тематичен тест по Литература за Ученици от 6 клас
Тематичен тест, свързан с произведенията от раздела "Човекът и другите" от учебника за 6 клас по литература. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
22
6
1
6 мин
19.09.2019
Творчеството на Алеко Константинов – обобщение
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Обобщителен тест върху творчеството на Алеко Константинов - 2-ри вариант. Включени са въпроси от затворен тип - имат само един верен отговор.
(Труден)
20
2
1
3 мин
13.08.2020
» виж всички онлайн тестове по литература

Величие и трагизъм в поезията на Гео Милев

Материал № 53994, от 09 дек 2007
Свален: 936 пъти
Прегледан: 251 пъти
Качен от:
Предмет: Литература
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 2
Брой думи: 431
Брой символи: 3,558

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Величие и трагизъм в поезията на Гео Милев"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  3 години
374 28

Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
с опит от  30 години
198 9

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения