Големина на текста:
Литературата на 20 век
Състои се от 5 периода:
1.1890-1917
2.1917-1930
3.1930-1955
4.1955-1985
5.1985-2000
В нея съществуват няколко направления, като всяко се смята за уникално и отрича предходните.
1.Етап на европеизация на руската литература.През него се осъществява сблъсък на класическата
руска литература с модерната.Литер. направления през този етап са:критически реализъм и
модернизъм, който се състои от :символизъм, акмеизъм, футуризъм,имажинизъм.
СРЕБЪРЕН ВЕК-символизъм, акмеизъм, футуризъм.Създатели на сребърния век са:Н. Бердяев;
Николай Оцуп.
Представители на крит.реализъм са: Иван Бунин; Леонид Андреев; Ал. Куприн и др.
Представители на символизма са : Дмитрий Мержековски; Владимир Соловъов; Александър Блок;
Андрей Бели; Вячеслав Иванов и др.
Представители на акмеизма: Николай Гумилъов; Ана Ахматова, Осип Менделщам.
Представители на футуризма са : Владимир Маяковски; Игор Северянин и др.
Имажинизмът започва през 1917 и продължава през втория период- Вадим Шершеневич;
Сергей Есенин за кратко е имажинист, но като цяло е представител на новоселската поезия.
2. Етап- има формиране на съветската литература и борба м/у различните художествени
тенденции.Най-силно въздействие имат 20-те год.Тогава се появяват различни обединения и
групировки: Пролеткулт; На пост; РАПП; ЛЕФ и т.н.
Утвърждаване на соц. Реализъм.Диктатура и л-ра на съпротивата.Съществува една официална л-ра ,
в която авторите пишат по канона на партията.Тези, които не желаят да пишат според нормите –
техните творби се задържат до 1987г.Известен термин е „пиша в чекмедже”.
4.Етап-Хрусчово затопляне през 50-те години.Характеризира се с възраждане на руския поетичен
език.Андрей Вознесенски; Евгении Евгушенко.Настъпва криза в соц.-реалист. Канон.Второто
раждане намодернизма или т.нар. Постмодернизъм.
САМИЗДАТ-поети и писатели , които са принудени да издават с риск за живота си.Нелегално са се
разпрострянявали.
ТАМИЗДАТ- л-ра зад граница.
Най-силно работи през това време Пен Клуб.Занимава се със съдбата на писателите в отделните
страни, които са в немилост-не се разбират с управляващите.
5.Етап-В русия настъпва перестройката.Наблюдават се следните тенденции:тотална социална и
духовна разруха в Русия.Едновременно с това се наблюдава процес на връщане в л-турата.Тук
разцвет има постмодернизмът.1999-2000 – край на посмодернизма, а спред някои автори той
продължава да съществува.
Руското и-во се свързва с дух. Пробуждане на личността, също така с естетич. Усъвършенстване на
чов. взаимоотношения. Малкият човек в л-рата отстъпва на човека от средната класа, а именно
офецерите, войниците, селяни, чиновници.Соц. тема е широко затъпена през този период.Тя води
след себе си положението на онеправданите хора,тяхното страдание, отчъждението, самотата, които
настъпват през този период.
КУПРИН; Леонид Андреев
Чов. личност се възприема като зависима от съдбата и това предизвиква авторовото съчувствие.В л-
рата от това време се преплитат 2 линии на творческо търсене-от една страна сгъстяване на
изображението на реалните явления, а от друга страна мащабно изразяване на мирогледа на
художника.Писателите реалисти изразяват неочакваността на вътрешните теми за любовта , живота
и смъртта, появява се и темата за интелигенцията и за издигане на личността.Развитие има и в
драматургията: „Сава” „ Към звездите” на Леонид Андреев.В тези психолог. Пиеси се осъществява
сблъсък м/у бита и човешките светоусещания.
Това, което е различно е , че не се наблюдават поучителните и проповедническите интонации , а се
чувства полемичния дух.Присъства и характерната за времето лутаща се душа в размишления и
нейното обкръжение.Писателите не се впускат в изводи, а разчитат на психологическия
опит.Читателят има важна роля в този първи етап.Той е сътворец.
В прозата на Куприн се наблюдава как повествователя влиза в диалог с разказвача и отстоява своята
самостоятелност.Авторът през този период от време се влюбва в речта на героите, коригира ,
уточнява и спори с тях.Засилва се полемичното звучене на текста.
Писателите се обръщат към фолклора, към различните вероучения.Най-вече към
християнството.Има и обръщане към историческо-културните и литературни паметници и към
образците на руската класическа л-ра-пушкин и т.н.
Л-та от нач. на 20 век се отличава с изразяването на мечтата за усъвършенстване на света чрез
сливане с хармонията на природата, с утвърждаване на висока нравственост и божествена
истина.Писателите от нач. на 20 век обръщат внимание на селото, на природата и руския
характер.Писателите реалисти се повлияват и от идеите на Ницше за сврухчовека.
В прозата на 20 век. присъства мотивът за изгубения рай и безвъзратно изчезналото детство.Тези
мотиви са характерни почти за цялата емигрантска л-ра.
В рус. Л-ра се появяват теми, свързани с живота на социалистическия реализъм.
Много е важна и сатирата, която поставя злободневните проблеми в Русия-жилищната
криза,гладът,бюрокрацията, и унищожението на личността.
Поява на жанра Антиутопия.По време на 1 св. Война се появява военна проза.Появява се СОЦАРТ-
масовата л-ра в края на 20 век, булевардна литература.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
17 юли 2021 в 04:10 потребител на 32 години от София
 
Подобни материали
 

Иван Алексеевич Бунин и Александър Александрович Блок

06 апр 2010
·
153
·
5
·
2,408
·
207

Част от лекциите по руска литература за Бунин и Блок...
 

Руски модернизъм

09 апр 2010
·
132
·
4
·
917
·
186

Разкрива основни факти около създаването на литературното течение модернизъм в Русия.Интерпретира мненията и вижданията на ключови фигури в руския модернизъм за естетическата и идейната платформа на течението както и връзките и взаимодействията между руск
 

Християнските образи в романа „Майстора и Маргарита” на Михаил Булгаков

14 апр 2010
·
294
·
10
·
1,833
·
237

„Майстора и Маргарита” безспорно е творение на руския дух, събрало в своите страници огромна част от културно-историческата, митологическата и философската памет на човечеството...
 

Поезията на Ана Ахматова

25 май 2010
·
174
·
6
·
2,455
·
126

Поезията на Ана Ахматова не се изчерпва с малкото характерни черти, на които искаме да се спрем: Ахматова е не само най-яркият представител на младото поколение поети; в нейното творчество има вечни и индивидуални черти, които не се побират изцяло ...
 

Лекции по Руска литература

06 юни 2010
·
1,935
·
39
·
18,000
·
2,199
·
1
·

Роден е през 1799г. В Москва, в семейството на потомствени дворяни. Като дете Пушкин получава традиционното за дворянско дете възпитание, говори на френски език и до 7-мата си година не владее майчиния си език...
1 2 3 »
 

Руска литература на 20 век

Материал № 524522, от 06 юни 2010
Свален: 291 пъти
Прегледан: 463 пъти
Предмет: Руска литература, Литература
Тип: Тема
Брой страници: 2
Брой думи: 655
Брой символи: 4,018

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Руска литература на 20 век"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала