Големина на текста:
Историческо развитие на
теориите за възпитание
Основният подход на Сократ
е свързан с диалога с
учениците му, на базата на
който се достига ново
знание. До днес такъв тип
беседа се нарича
Сократова. Основното при
нея е, че на базата на
въпроси, които задава на
околните Сократ води
слушателите си до
раждането на истината.
Един от елементите на тези
беседа се нарича маевтика-
раждане на истината.
Според Платон
образованието и
възпитанието са подчинени
на една цел, а именно
формиране на членове на
обществото, които са
готиви да служат на
държавата. От тази гледна
точка възпитанието трябва
да изгради определени
убеждения качества у
подрастващите. Интересите
на държавата трябва да
станат за човека негови
единствени интереси, а
успехът на общото дело
трябва да съвпада с
неговите задачи. На базата
на тези си убеждения,
Платон изказва идеята
децата да не бъдат
възпитавани в семейството,
а в държавни учреждения, в
които детето ще получи
образец за определена
социална роля- философ,
войн или работник.
Аристотел създава най-
последователната с-ма от
идеи за социалата същност
на възпитанието. Според
него основната цел е
формиране на
самостоятелност у
гражданите. От тази гледна
точка във възпитанието
трябва да се обръща
внимание на индивидуалните
особености, способности и
интереси на децата. Една
от функциите на
възпитанието е
стабилизацията на
съществуващия държавен
строй. Той казва, че няма
никаква полза и от най-
полезните закони ако
гражданите не са приучени
към държавния ред и не са
възпитани в неговия дух.
Според Аристотел основната
цел на възпитанието е
хармоничното развитие на
личността (в духовно и
телесно отношение). Наред
с това той смята, че във
възпитанието и
образованието трябва да с
еподхожда на основата на
принципа на разумния
егоизъм, при който човек
има поведение, извършва
постъпку в името
едновременно на общото
благо и собственото си
удовлетворение. Според
Аристотел човек постепенно
става обществено същество
на базата на своето
общуване с останалите
хора. От тази гледна точка
той се явява един от
първите представители на
т.нар. социо- центричен
подход в антропологията.
В средновековието се
променя разбирането за
същността на възпитанието.
То е детерминирано от
друга ценностна с-ма- тази
на християнската църква.
Основната цел на
възпитанието е
едностранчивото развитие
на личността, в спазване
каноните на религията.
През този период
възпитанието се
осъществява в църковни
училища, от църковни лица
на базата на обучението с
богослужебни книги.
През Европейския Ренесанс
се изменят схолистичните
принципи на на образование
и възпитание. Това става,
като наново се възражда
идеята за хармонично
развитата личност- както в
духовно, така и във
физическо отношение.
Джон Лох е представител на
направлението, според
което социалният свят
играе основна роля при
развитието и възпитанието
на човека.
Коменски разглежда
възпитанието и
образаованието като важни
фактори за развитието на
личността. Негова е идеята
за развитието на личността
като основна цел на
възпитанието. Той издига
идеята за всеобщо възпитание
и образование на децата. Той
е създател на т.нар. класно-
урочна с-ма на обучение,
която се използва и до днес.
Жан Жак Русо е създател на
концепцията за свободното
възпитание. Според него човек
трябва да се възпитава за
самия себе си, а не заради
другите или за обществото.
Според Русо процесът на
възпитание трябва да следва
природата на детето, да
спомага за неговото свободно
развитие. Затова според него
е най- добре детето да се
отдели от обществото и да се
възпитава сред природата.
Според него, на преден план
ще се изрази смата същност на
човека. Той извежда на преден
план принципа на естествените
последици.
Според Емануел Конт основната
цел на възпитанието е
индивидуалистичното развитие
на личността, т.к. всяка
личност е строго специфична
от гледна точка на своите
заложби, предразположения.
Затова и възпитанието и
образованието трябва
максимално да се съобразяват
с тях.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
21 мар 2019 в 18:49 студент на 41 години от Благоевград - Колеж по туризъм, факулетет - Икономически факултет, специалност - Стопанско управление, випуск 2014
 
 
Онлайн тестове по Теория на възпитанието и дидактика
Тест по теория на възпитанието
изпитен тест по Теория на възпитанието и дидактика за Студенти от 1 курс
Тест по теория на възпитанието. Въпросите имат само един верен отговор.
(Труден)
50
127
1
2 мин
04.07.2013
Тест по теория на възпитанието
тематичен тест по Теория на възпитанието и дидактика за Студенти от 1 курс
Тест за студенти по педагогика по дисциплината "Теория на възпитанието". Има въпроси с повече от един верен отговор.
(Лесен)
42
384
1
09.07.2012
» виж всички онлайн тестове по теория на възпитанието и дидактика

Историческо развитие на теориите за възпитание

Материал № 505748, от 11 май 2010
Свален: 37 пъти
Прегледан: 52 пъти
Качен от:
Предмет: Теория на възпитанието и дидактика, Педагогика
Тип: Пищов
Брой страници: 1
Брой думи: 391
Брой символи: 2,493

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Историческо развитие на теориите за възпитание"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала